Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu  (gelezen 762 keer)

http://www.muktware.com/4317/220000-school-pcs-spain-switch-ubuntu

Kijk, zo gaat het dan eindelijk de goede kant op! :) Nu Nederland nog.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/13, 22:03:56 »
Zeker is dit een goed voorbeeld voor Nederland, ben ook benieuwd of dit de kosten gaat drukken voor de ouders.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/13, 23:40:03 »
Hoe zal de toekomst er uit zien? Tegenwoordig, in Nederland, is het normaal dat je verschrikkelijk veel geld moet betalen voor je zoon of dochter die een computer nodig heeft met misschien wel een Mac systeem... De software komt daar nog bij..
Ubuntu  op scholen is hier nog toekomstmuziek... maar hoe zit het met bittere noodzaak ?
Ubuntu door armoede? 
« Laatst bewerkt op: 2012/09/13, 23:48:28 door RikRik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/14, 09:55:04 »
Alle scholen die betaald worden door de overheid, zijn toch verplicht om te werken met openstandaarden ?
Alle Ubuntu versies ondersteunen openstandaarden, je hebt alleen op een "privé school" een probleem.

Helaas is de praktijk vaak anders, maar dat is natuurlijk te veranderen door (meer) publiciteit te zoeken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/14, 15:08:03 »
Open standaarden ja, niet open besturingssystemen. Daarbij wordt dat vaak aan de laars gelapt, die open standaarden. Dat kan ik je uit ervaring vertellen want ik doe een ICT-opleiding op het ROC.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/14, 15:55:03 »
Daarbij wordt dat vaak aan de laars gelapt, die open standaarden.
Dat is dan een mooie gelegenheid om het "dwarsliggen" eens te publiceren, eerst in een school-krantje en daarna opklimmend tot een landelijk dagblad.

Mijn tactiek is, files die ik krijg en die niet in een openstandaard zijn, terug te sturen met de vraag of ze de software er gratis bij willen leveren.
Ook het bijvoegen van een .ODF file doet soms wonderen, als zij het niet kunnen openen, hebben  zij een probleem.
Wel opletten, dat je dit niet doet met in te sturen huiswerk, je opleiding mag er tenslotte niet onder lijden.
Maar ik denk dat je slim genoeg bent, om e.e.a. anoniem te kunnen doen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Indrukwekkend: scholen in Spanje voorzien 220.000 PC's van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/14, 20:18:25 »
Ja maar het probleem is dat men OpenOffice wel kent op mijn ROC en het soms ook aanraadt als alternatief. Je kunt dus niet zomaar even aankomen met "lever de software er maar bij" ook al moet ik toegeven dat het wel een slim trucje is van je :)