Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint naast Vista lukt niet.  (gelezen 1715 keer)

Mint naast Vista lukt niet.
« Gepost op: 2016/11/28, 13:55:20 »
Heb een oude laptop met vista of HDD probleem. Ook mint of ubuntu installeren vanaf DVD lukt niet. Partition magic loopt vast en bij opstarten met prompt komt spul niet verder dan AVGidshx
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Frederik

  • Gast
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/28, 15:19:34 »
Het zou me niks verbazen als je gebruikt maakt van het antivirusprogramma AVG en dat deze bij de opstart voorkomt dat er systeemwijzigingen aangebracht worden.
als mij idee klopt: AVG volledig verwijderen.

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/28, 16:03:23 »
Wie weet er nog een DOS commando om bij de DOS prompt te komen?  Hij stopt midden in het laden van Windows bestanden. Zou ook chkdlsk/f willen doen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Frederik

  • Gast
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/28, 16:18:21 »
Opstarten met F8 toets, kun je vervolgens kiezen voor met opdracht prompt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/28, 16:45:41 »
Een bad sector op de Vista partitie kan ook root in het eten gooien.
In Vista in terminal chkdsk /r en na  reboot een aantal koffie.
Nog een reboot en in Vista de partitie verkleinen.
Reboot en probeer de Linux installatie opnieuw.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/28, 17:18:22 »
Ik kom in de medion niet eens meer in Vista. leiptop gaat soms niet eens aan. Is op lichtnet aangesloten. Voedingsspanning van adapter is ok en er brandt een lampje in de aan toets.
Heb de HDD eruit gehaald en met een adapter aangesloten op de desktop. Ga het op die manier eens bekijken.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/28, 17:20:03 »
Hij herkent hem en er lijkt nu een herstelproces te lopen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/29, 10:57:42 »
HDD weer teruggeplaatst en alle luikjes aan de achterzijde weer dichtgeschroefd. Opstarten gaat een  stuk beter.Het beest ontwaakt uit zijn winterslaap. Even wat bitjes voeren. Het slaap hol schoonmaken met CClean en allerlei troep weggegooid. Er loopt nu een repair tool voor SP2.
Alleen het aan zetten duurt soms ERG lang. Heel lang op AAN knop drukken.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/29, 12:49:40 »
Moet MS ..SQL server 2005 er op blijven staan vraagteken.  Waar is deze software voor bedoeld. 
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Kees3

  • Lid
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/29, 13:00:35 »
Kunnen wij zo niet beoordelen. Misschien een of ander boekhoudprogramma op die laptop staan? Die willen dat nog wel eens gebruiken.

Frederik

  • Gast
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/29, 15:14:35 »
Moet MS ..SQL server 2005 er op blijven staan vraagteken.  Waar is deze software voor bedoeld.

Als je niet met MS Databases werkt mag het weg. Je krijgt dat ding automatisch bij de updates mee.
De ondersteuning voor dit product is door MS overigens met ingang van april 2016 al stopgezet.

Heeft scandisk nog wat opgeleverd, gelet op de hele lange opstarttijd.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/29, 15:16:23 door Frederik »

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/29, 20:36:11 »
Waarom niet Vista(XP,W7,W8) elimineren?
En dan Win* opnieuw installeren?
Daarna eventueel *ubuntu erop.

Met een *ubuntu stick/dvd kun je alles verwijderen en/of installeren.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/30, 07:55:17 »
Waarom niet Vista(XP,W7,W8) elimineren?
En dan Win* opnieuw installeren?
Daarna eventueel *ubuntu erop.

Met een *ubuntu stick/dvd kun je alles verwijderen en/of installeren.
Dat kan, ik heb een upgrade naar win 7 liggen, maar nog wat foto`s ontdekt, die ik er voor 100 % af wil hebben op een CD. Zijn familiefoto`s van een vriend, die ik nodig heb, als hij de pijp uitgaat. Voor bij het afscheid.

Zat moeizaam te doen met een CD die leeg bleef, systeem zag dvd drive als een scsi drive. Maar heb nu de foto`s, geloof ik op stick staan. Nu op andere pc op schijf branden.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/30, 07:58:33 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/30, 08:02:05 »
Mint 17.3 staat er nu dualboot op. Grub ook. Maar start soms niet door.

Op site van MS staat, dat er misschien malware op staat, door een foutmelding 0x80070005.
Heb system readiness gedraaid, maar SP2 erop zetten gaat nog niet.
Dus inderdaad over naar 7 ??
Vista wordt  niet meer ondersteund zag ik by the way.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/30, 09:11:42 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/30, 08:42:49 »
Lees eens smart van je hd eens uit,
boot vanaf een ubuntu linux cd, dan install "disks"(of schijven in het nederlands),
dan bekijk smart en post het op het forum.

Dit kun je ook vanuit mint doen als je kunt booten van linux mint.

Offline aartje

  • Lid
Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/30, 13:01:04 »
Als je je HD verdenkt zou ik daar nooit mee verder gaan. Die HD is waarschijnlijk al een
jaar of tien in gebruik (Vista) en is sowieso in een laptop kwetsbaarder dan in een desktop. Tel je
zegeningen dat je je data er misschien nog vanaf kunt krijgen.
Misschien kan je ergens voor een tientje of zo een tweedehands diskje kopen (ook niet betrouwbaar
natuurlijk...) daar kun je in ieder geval mee zien of het daar aan ligt.

Wat kost een HD tegenwoordig nou nog helemaal. ....
Verder zou het ook kunnen zijn dat de voeding kuren begint te vertonen natuurlijk, kortom
hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem. Dat kan natuurlijk nooit onverwacht zijn bij
zo'n oud beestje.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/30, 13:07:17 door aartje »

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #16 Gepost op: 2016/12/01, 05:45:01 »
Als je je HD verdenkt zou ik daar nooit mee verder gaan. Die HD is waarschijnlijk al een
jaar of tien in gebruik (Vista) en is sowieso in een laptop kwetsbaarder dan in een desktop. Tel je
zegeningen dat je je data er misschien nog vanaf kunt krijgen.
Misschien kan je ergens voor een tientje of zo een tweedehands diskje kopen (ook niet betrouwbaar
natuurlijk...) daar kun je in ieder geval mee zien of het daar aan ligt.

Wat kost een HD tegenwoordig nou nog helemaal. ....
Verder zou het ook kunnen zijn dat de voeding kuren begint te vertonen natuurlijk, kortom
hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem. Dat kan natuurlijk nooit onverwacht zijn bij
zo'n oud beestje.
Het vreemde is, dat Mint gewoon opstart en urenlang stabiel blijft, heeft hier uren muziek staan te spelen van interweb.

- Ja in mijn toshiba heb ik al een andere hdd zitten, kostte 49,- , heeft twee keer zoveel bitjes en gebruikt 70 procent minder stroom. Leuk voor de netvoeding.

de oude hd is nog in fat32 geformatteerd, is ook uit de tijd van de Batavieren.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint naast Vista lukt niet.
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/02, 18:26:59 »
Heb uit pakket bronnen programma voor SMART geïnstalleerd. heet Gsmart control
Deze geeft aan in rood om onmiddellijk een back-up te maken ivm veel errors.
GSMART control
Heb een gebruikte HD geplaatst.

Daar stond nog XUbuntu 12.04 op.
Laten upgraden, hij start nu weer op zonder batterij er in.

MORAAL bij Windows problemen:

Installeer Ubuntu of Mint vanaf een schijf of bootable stick en installeer een programma uit de pakketbronnen, die SMART van de HD uit kan lezen. Scheelt tijd.

gelezen: 484 keer
« Laatst bewerkt op: 2016/12/06, 06:41:43 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop