Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: shared folders  (gelezen 2273 keer)

Offline heian

  • Lid
shared folders
« Gepost op: 2008/10/10, 00:28:31 »
Hoi,

Even een kort vraagje:  
Weet iemand (bv een insider)  of met de nieuwe release van Ubuntu het probleem met de shared
folders is opgelost?  Ik bedoel dat het met 7.1 makkelijk was om een shared foder te maken met een windows machine. (shared folder stond al aangegeven onder systeem, beheer enzv)  
Met versie 8.04 is dit een stuk lastiger. Hoop dat  het weer net zo gaat als in 7.10, er is een goede instructie film over shared folders op youtube. Wie weet meer?


alvast bedankt voor de reaktie,

heian

mickvdv

  • Gast
shared folders
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/10, 09:10:39 »
Gewoon samba configureren? Heeft ubuntu toch niks mee te maken lijkt mij.

Zoek maar op samba howto op google.

Offline mrGee

  • Lid
shared folders
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/10, 09:47:34 »
Kijk hier;
http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/tutorials/6495/1/

shared folder kun je met de opdracht shares-admin aanmaken, deze optie staat
inderdaad niet meer in het menu

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

shared folders
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/10, 12:14:23 »
Ik ben zo vrij om dat wat cut en paste te doen vanaf mijn website. Het programma wat je mist is overigens (denk ik) system-config-samba. Zoek die maar eens op in Synaptic.



Het is vrij eenvoudig om in Ubuntu een fileserver op te zetten welke bereikbaar is voor zowel windows als linux computers.

Als eerste installeren we Samba, de server die het mogelijk maakt om directories via het netwerk benaderbaar te maken.

sudo apt-get install samba smbclient smbfs

Daarnaast installeren we smbclient en smbfs om shares te kunnen mounten. Indien je alleen een fileserver op wilt zetten en geen shares wilt benaderen is het natuurlijk niet nodig om deze laatste twee te installeren.

Vervolgens gaan we Samba configureren. De configuratie bevindt zich in /etc/samba/smb.conf. Open (als root) smb.conf in een texteditor:

sudo gedit /etc/samba/smb.conf

Verander de waarde van "workgroup" in de werkgroep waar de windows machines in staan om de server zichtbaar te maken in Windows' Network Neighbourhood:

workgroup =

Voeg vervolgens onderaan het configuratie bestand een share toe waarmee de home-directories van gebruikers benaderbaar worden:

[homes]
comment = Persoonlijke directories
browseable = no
writeable = yes

"browseable = no" zorgt ervoor dat de home directory alleen voor de eigenaar zichtbaar is, en "writeable = yes" zorgt er vanzelfsprekend voor dat de directory schrijfbaar is.

Herlaadt Samba met de nieuwe configuratie file:

sudo /etc/init.d/samba force-reload

Je bent nu in principe klaar met het installeren van Samba. Nu moet je de windows gebruikers nog toegang geven tot samba zodat ze van hun shares gebruik kunnen maken.


Samba zorgt er standaard voor dat de gebruikernaam die inlogt ook naar de betreffende home directory gestuurd wordt. Dus als je nu als gebruiker 'bob' in zou loggen, probeert Samba je de directory /home/bob voor te schotelen.
Standaard legt Samba echter niet de koppeling tussen Samba gebruikers en de gebruikers op je linux pc (zoals die in /etc/passwd staan). Hiervoor moet je nog even de gebruikers toevoegen aan Samba.

sudo smbpasswd -a

Vul vervolgens het wachtwoord in waar naar gevraagd wordt. Het is het handigst om de gebruiks op je linux machine, in Samba en op je windows machine exact dezelfde namen en wachtwoorden te geven.

Nu alles geinstalleerd en geconfigureer is, is het mogelijk om vanaf de windows computer de share te benaderen. Open bijvoorbeeld in de verkenner:

\\\

In mijn geval is dat bijvoorbeeld \\callisto\stefan. Als het goed is zie je nu de files die in je home directory staan.


Het is ook mogelijk om Samba shares te mounten op een Ubuntu computer. Dit kan met het volgende commando:

mount -t smbfs -o username=,password= \



\\\ /

In mijn geval is dat dus bijvoorbeeld:

mount -t smbfs -o username=stefan,password=zeergeheim \



\\callisto\stefan /mnt/sambashare

De shares kunnen ook tijdens het opstarten automatisch gemount worden door deze ze te voegen aan /etc/fstab. Open fstab (als root) met:

sudo gedit /etc/fstab

Voeg onderaan de file de volgende regel toe (let op, dit moet dus op 1 regel):

\\\ / smbfs credentials=/home//.smbpasswd 0 0

In mijn geval is zou dat dus zijn: \\callisto\stefan /mnt/sambashare smbfs credentials=/home/stefan/.smbpasswd 0 0

Zoals je ziet staat er een extra parameter aangegeven; credentials. In deze credentials file kun je je username en wachtwoord opslaan zodat deze niet in fstab hoeft te staan. Het voordeel hiervan is dat je fstab gewoon voor alle gebruikers leesbaar kan blijven, zonder dat je je gebruikersnaam en wachtwoord hierin op hoeft te slaan. Open de credentials file met:

gedit /home//.smbcredentials

En zet hier vervolgens de onderstaande gegevens in:

username=
password=

Uiteraard moet je bij en respectievelijk je gebruikersnaam en wachtwoord invullen.
Vervolgens kun je de file alleen voor jezelf leesbaar maken door de rechten aan te passen:

chmod 600 .smbcredentials

Nu kun je de samba share mounten door het volgende uit te voeren:

mount -a


Als extraatje zou je er nog voor kunnen kiezen om Swat te gebruiken. Swat is een webbased configuratie tool waarmee je Samba kunt configureren. Hier zit echter wel een maar aan, want als je alle configuratieopties van Swat wilt gebruiken zul je het root account in Ubuntu moeten activeren. Dit vanwege het feit dat je als root in Swat in moet loggen om volledige controle over Samba te kunnen krijgen.

Uiteraard zul je eerst Swat moeten installeren:

apt-get install swat netkit-inetd

Swat maakt gebruik van inetd, welke standaard niet bij Ubuntu server geinstalleerd wordt, dus vandaar dat je netkit-inetd ook moet installeren. Als het goed is kun je je Samba configuratie nu bereiken op:

http://:901
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline heian

  • Lid
shared folders
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/13, 21:57:40 »
Bedankt voor alle reacties,

Ik ga er toch weer eens mee aan de slag

heian

Offline Petervdw

  • Lid
shared folders
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/13, 23:15:13 »
Aan heian
Wat is er in 8.04 dan zoveel moeilijker aan het mappen delen en Samba gebruiken?
Als je op een map rechtsklikt staat er deelopties onderaan. Verder met Locaties>Verbinden met server>enz. In Windows al niet veel anders. Ik eronderstel een LAN verbinding tussen twee of meer computers.
Of ik snap de vraag niet?
Vr.groet, peter