Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken  (gelezen 2261 keer)

Offline samfisher

  • Lid
Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Gepost op: 2010/05/26, 13:51:34 »
Hoi,

Na een herstart van mijn systeem is mijn USB hd niet meer te vinden op mijn bureaublad en als ik deze aanklik in 'mijn computer' krijg ik de melding: mounting failed with the error: 2
Deze schijf wordt gebruikt in een Ubuntu en Linux omgeving. In Windows geeft verkenner een schijf aan met 500Gb, zonder naam en wanneer ik deze aanklik krijg ik de melding: Kan niet geopend worden/bestand beschadigd.

Het gaat om een ntfs schijf waarop Vooral "veel" foto's staan en muziek bestanden.

Kan iemand mij hier bij helpen?


"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline samfisher

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/26, 20:54:21 »
Ik ben niet echt een windows fan maar op aanraden van een kennis heb ik easeus geïnstalleerd op mijn windows partitie.
De harde schijf zou door een nog ongekende reden 'raw' zijn geworden en easeus zou dit kunnen recoveren. Ondertussen zie ik al dat hij 78.234 bestanden kent.
Nog 9uur wachten...
"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline Dave

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/26, 20:59:16 »
altijd softwarematig afkoppelen, zal niet gebeurd zijn.

Offline samfisher

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/26, 22:29:46 »
U bedoelt dat het beter is om de usb schijf niet mee laten uit te schakelen samen met de pc maar ze eerst 'veilig verwijderen'?
"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/26, 22:52:44 »
Hallo samfisher,

Dat laatste lijkt me wel het beste, zeker als je wel eens een ander OS gebruikt.
Ik koppel altijd netjes af en zet dan de schijf uit.
Of je manier van werken de reden is voor het probleem kan ik helaas niet beoordelen.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline samfisher

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/30, 11:09:32 »
Vandaag heb ik al mijn foto's en muziek kunnen recoveren. Easeus heeft zijn 'belofte' gehouden.
Nu ben ik nog altijd opzoek naar de echte reden van dit probleem en ik denk dat ik weet wat de oorzaak is.

Voor het herstarten van het systeem was de pc bezig (in windows xp) met de usb schijf te defragmenteren. Aangezien XP voor mijn vriendin is en ik met Ubuntu werk klikte ik op herstarten (in windows) zodat ik mijn mail kon ophalen met evolution in Ubuntu.
Ik heb dit nog nooit anders gedaan en ook nog nooit problemen door ondervonden.
Enkele weken geleden heeft er echter een collega van mijn vriendin enkele register wijzigingen gedaan in XP, zodat het systeem sneller zou zijn.
Hij heeft de afsluit en opstart instellingen gewijzigd zodat taken automatisch en dus ook sneller afsluiten.

Zou het kunnen dat wanneer ik op 'herstart' heb geklikt, Windows het defragmenteren wou afsluiten maar de tijd niet kreeg door deze registeraanpassingen? En dat daardoor mijn partitietabel van de USB schijf door elkaar werd gehaald?
Volgens Easeus was mijn usb schijf opgedeeld in 100 partities van om en bij de 400Gb, terwijl de schijf zelf maar 500Gb is.

Dit is in elk geval weer een reden meer om tegen Windows vaarwel te zeggen.


"In any contest between power and patience, bet on patience"

Offline heir4c

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/30, 11:36:52 »
Ik ben geen expert maar als je aan het defragmenteren bent en je herstart tijdens deze actie dan denk ik wel dat dat problemen moet geven. Nou ja, Je zal er niet bij stil gestaan hebben. Ben zelf ook al zo'n zaken tegengekomen.
Het stoppen van de defragmentatie heeft wel wat tijd nodig daar hij al die bestanden aan het ordenen/verzetten is. Dus moet hij dat ook ergens 'noteren' waar de defragmentatie gestopt is. En hij heeft daarvoor niet de tijd gekregen zoals je zelf zegt.
Nu, je hebt zelf die conclusie gemaakt hoe het zit en je hebt al je data terug. Dus ik denk dat je de nagel op de kop tikt wat de oorzaak betreft.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/30, 14:42:44 »
.........ik denk dat ik weet wat de oorzaak is.

Voor het herstarten van het systeem was de pc bezig (in windows xp) met de usb schijf te defragmenteren. Aangezien XP voor mijn vriendin is en ik met Ubuntu werk klikte ik op herstarten (in windows)............ 

Dit is in elk geval weer een reden meer om tegen Windows vaarwel te zeggen.

Je kunt een besturingssysteem er toch niet de schuld van geven als het met een bepaalde taak bezig is en jij die bruusk afbreekt door gewoon de pc opnieuw op te starten? :o  Ik denk dat zelfs Ubuntu je dat niet in dank zou afnemen. XD

Offline samfisher

  • Lid
Re: Iomega USB Harddisk 500Gb stopt met werken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/02, 21:38:22 »
Je hebt een punt maar ik heb me een beetje onduidelijk verwoord.

Tussen het herstarten van de pc en het afsluiten ven het defragmenteren zat het zetten van een Senseo koffie.
Dus, ik heb defragmenteren afgesloten via menu en dan afsluiten, daarna de senseo aangeschakeld en een koffie ingeschonken.
Dit duurde hooguit 3 minuten, daarna heb ik de pc doen herstarten. En hier wringt voor mij het schoentje wat Windows betreft.
Ik heb met Ubuntu nog nooit problemen ondervonden met partitionering of aan en afkoppelen van schijven of USB sticks.
Bij Windows daarentegen is dit zeker niet de eerste keer.

Nu zou het probleem zitten in het feit dat schijven (ook USB schijven) standaard geïndexeerd worden en dat de schrijfcache is ingeschakeld.
Als deze 2 zaken door een stroompanne of een niet correct uitgevoerd afsluiten bruusk worden gestopt zou de kans op gegevens verlies bijna 100% zijn. (Dit werd mij meegedeeld door een Windowsfan in hart en nieren)

Nu is mijn vraag, doet Ubuntu dit ook? Indexing heb ik sowieso al uitgeschakeld.
"In any contest between power and patience, bet on patience"