Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup systeem op virtualserver?  (gelezen 515 keer)

Offline Riel

  • Lid
    • Rielity
Backup systeem op virtualserver?
« Gepost op: 2009/07/27, 11:33:01 »
Ik heb momenteel een virtuele server, waar een machine met 8.04 draait.

Hierop zitten 2 virtuele schijven: de schijf met 8.04 en de schijf met data, websites, etc etc.

Nu ben ik bezig met het zetten van virtuele servers voor web en ftp, samba etc etc werkt goed.

Juist ging het ergens fout. De enige backup die ik heb is een recente snapshot van het VM.


Het probleem met deze snapshot is dat ik de data op de virtuele schijf ook kwijt ben! Dit moet nooit zo zijn!

Dus snapshots zijn niet praktisch. Ik moet alleen bepaalde systeemmappen backuppen. Dat zou dan buiten de VM moeten zijn.

Echter, ik voel er niet veel voor om regelmatig 1GB+ systeemmap over mijn verbinding te trekken.

Heeft iemand een tip, en is mijn probleem duidelijk?
"you don't need to remember anything if you only tell the truth"

Offline ivo

  • Lid
Re: Backup systeem op virtualserver?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/27, 17:04:57 »
Met rsync kun je een volledige backup van een directory maken om mee te beginnen.
Na die volledige backup kun je rsync vertellen dat ie alleen de verschillen t.o.v. de
vorige keer moet back-up-pen.

Als je een backup maakt naar een Virtual geval en je maakt daar geen snapshot van, dan raak je inderdaad alle toevoegingen na het laatste snapshot kwijt.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline inktvis75

  • Lid
    • LinVirt.nl
Re: Backup systeem op virtualserver?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/28, 11:13:32 »
Om mee te beginnen, ik weet niet welke virtuele server toepassing je gebruikt ? VMWare ?
In ieder geval geldt voor de meeste systemen dat
- snapshots niet bedoeld zijn voor backup toepassingen
- snapshot mode effect heeft op je performance

Ik zou de 2e schijf backupen, de meeste virtuele servers laten dit zelfs toe bij een draaiende vm, voor vmware server kun je bijvoorbeeld eens kijken naar http://computing.dwighthubbard.info/index.php/downloads/

Backup van o.a. /etc en soortgelijke dirs, zou ik doen met bijvoorbeeld rsnapshot

ps: tot mijn verrassing lukte het met virtualbox (met wat gepuzzel en het vboxmanage -> clonehd) ook om een hotbackup te maken

greetz
Frederik
- www.l4l.be -
---
 groetjes
  Frederik Vos