Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows verwijderen. Ubuntu installeren  (gelezen 11928 keer)

Offline rick1986

  • Lid
Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Gepost op: 2011/03/03, 18:05:22 »
Hallo,
Ik heb nog een oude laptop waar op dit moment windows xp op draait.
Er zitten op dit moment allemaal fouten in en is ontzettend traag.
Vandaar dat ik windows er af wil gooien en eens wil  kijken hoe ubuntu nou werkt.

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt!



Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/03, 18:11:30 »
tijdens de installatie kiezen voor hele harde schijf gebruiken, het wijst zicht verder allemaal zo vanzelf

Offline soostveen

  • Lid
Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/03, 20:24:40 »
Je kan naar http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download gaan, en daar de laatste versie downloaden. Deze brand je op een cd'tje en stop je in de PC. Als je een Live-CD kiest kan je ubuntu zelfs nog uitproberen (draait wel langzamer) voordat je deze installeert. Bij het kiezen voor installatie op gehele harde schijf verlies je natuurlijk je bestanden die je op Windows hebt opgeslagen, dus maak er een backup van!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/03, 20:43:27 »
Maak 'm liever tweevoudig opstartbaar, kleine moeite:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Let wel op de minimale systeemeisen:
http://sites.google.com/site/computertip/systeemeisen

Offline glaasje

  • Lid
Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/03, 22:40:51 »
Zo mag ik het horen :D
Windows eraf en (natuurlijk) ubuntu erop.
Wees vooral niet bang om hulp te vragen als je dat nodig hebt. ;)
sine errores, nos discere nihil.

Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/04, 22:51:53 »
Heb ik onlangs ook weer een lesje mee geleerd. Voor een kennis Linux Mint naast Windows gezet op een oudere PC.
De eigenaar wilde, vanwege de ruimte toch Windows er helemaal af, ondanks mijn aandringen de dual-boot te laten staan. Want dat werkte allemaal prima.
Toen toch maar de Windows partitie en nog een bootpartitie verwijderd met GParted. Vervolgens die lege partitie geformatteerd (ext4) en Grub2 opnieuw geïnstalleerd en een reboot gedaan. Allemaal keurig volgens de uitstekende aanwijzingen van Pjotr.
En zowaar bij opnieuw opstarten liep alles heel vlot. Ik kon ook de nieuwe partitie als data gebruiken; klaar.
Tot ik probeerde de PC op pauzestand te zetten.....dat gebruik ik op mijn PC altijd en werkt lekker vlot.
Maar deze PC wilde daarna niet meer ontwaken uit de pauze....helaas toen maar een harde reset....en daarna is het nooit meer goed gekomen.
Bij opstarten kreeg ik na grub wel het Mint opstart-scherm met de groene punten en toen een melding:
Citaat
WARNING
all config files need .conf: /etc/modprobe.d/blacklist  
it is ignored in a future release
Nou weet ik dat je dan het betreffende bestand blacklist moet hernoemen in blacklist.conf. Maar bij de poging om dat uit te voeren zag ik dat een blacklist.conf bestand wel bestond....Wat ik ook deed ik kreeg er geen beweging meer in. Alle andere kernels en hun herstel mogelijkheden uitgeprobeerd. dan kreeg ik weer geen grafische omgeving aan de praat, iets met de NVidia instellingen dacht ik te lezen. Ook nog wat mee zitten stoeien, maar helaas.
Uiteindelijk bleef er weinig anders over dan opnieuw installeren. Dat is inmiddels gebeurd en alles weer OK.
Kortom:
Laat dit ook een waarschuwing zijn voor eenieder die een Windows partitie ¨even¨ wil wegpoetsen; dat is en blijft een linke boel.
Ik zal best ergens een foutje hebben gemaakt, en misschien was het me uiteindelijk ook nog wel gelukt, maar zoiets kost bergen tijd en ergernis en daarna nog geen zekerheid dat het vervolgens goed blijft werken. Fstab (heb ik ook nog in zitten kijken) en andere instellingen zijn blijkbaar nog steeds niet bereid zomaar deze diepgaande partitiewijzingen over te nemen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/04, 23:06:18 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/04, 23:10:38 »
Tot ik probeerde de PC op pauzestand te zetten.....dat gebruik ik op mijn PC altijd en werkt lekker vlot.
Maar deze PC wilde daarna niet meer ontwaken uit de pauze....helaas toen maar een harde reset....en daarna is het nooit meer goed gekomen.

Slaapstand en pauzestand kun je beter uitschakelen:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie

Doe ik zelf standaard. Ik ga nog niet eens probéren, of ze op een bepaalde computer misschien wel werken....

Het is iets, dat ze bij Ubuntu helaas nog steeds niet goed voor elkaar hebben. Jammer, maar gelukkig mis ik er niet veel aan. Volledig afsluiten en volledig opstarten gaan zo snel, dat ik die pauzestand en slaapstand niet nodig heb.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 23:13:11 door Pjotr »

Re: Windows verwijderen. Ubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/05, 11:34:44 »
Pjotr, dat had ik ook gedaan op de door jou beschreven manier (let op we spreken nu over Mint LXDE en niet meer als dual boot) maar op een of andere manier werkt dat in Mint LXDE niet (bij mij).
Heb het zojuist (na de complete herinstallatie dus) nogmaals geprobeerd en opnieuw hetzelfde ¨coma¨probleem als ik de pauze knop gebruik in het afmeldmenu. Gelukkig werkt een harde reset nu wel goed al zag ik, vreemd genoeg, dat die regels (WARNING etc zie hierboven) nog heel even in beeld kwamen, toch liep de opstart daarna wel goed door.
Misschien wil je er voor Mint LXDE nog eens extra naar kijken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood