Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LO7 calc onleesbare werkbalken  (gelezen 822 keer)

LO7 calc onleesbare werkbalken
« Gepost op: 2020/11/28, 10:41:17 »
LibreOffice7 heeft onleesbare werkbalken; hoe te wijzigen?
Zie bijlage
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline HarzG

  • Lid
Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/28, 12:13:51 »
Misschien kan je aan andere stijl proberen zoals libreoffice-style-karasa-jaga.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/28, 12:22:07 »
Misschien kan je aan andere stijl proberen zoals libreoffice-style-karasa-jaga.
Goed idee! Waar kan ik dat instellen? Welk deel van de LO-handleiding?
Ik heb karasa-yaga gevonden in GitHub, LO schijnt een pakket te gebruiken om symbolen te laten zien.
Waarom krijg ik dat niet automatisch? Bij LO <7 had ik geen problemen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline HarzG

  • Lid
Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/28, 12:34:40 »
Ik haal zelf geen lossen installatiebestanden van websites. De installatiebestanden komen bij mij van de "normale" bronnen.
Voor LibreOffice kan je een PPA gebruiken. Op deze manier kan je ook in 18.04 met de nieuwe versie 7.x werken.
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install <package name>

Op welke manier had je LibreOffice geïnstalleerd?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/28, 12:55:16 »
Dat is inderdaad geen normale libreoffice installatie. Het lijkt me dat de gtk integratie ontbreekt. Installeer ook eens het pakket libreoffice-gtk3 erbij. Dan wordt het thema van je desktop overgenomen, en wellicht zal het er al een stuk beter uitzien.

Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/28, 14:10:36 »
Ik haal zelf geen lossen installatiebestanden van websites. De installatiebestanden komen bij mij van de "normale" bronnen.
Voor LibreOffice kan je een PPA gebruiken. Op deze manier kan je ook in 18.04 met de nieuwe versie 7.x werken.
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install <package name>

Op welke manier had je LibreOffice geïnstalleerd?
Normaliter werk ik altijd netjes via Ubuntu Software, als dat niet lukt (vaak) gebruik ik Synaptic pakketbeheer.
In dit speciale geval ben ik teruggevallen op LibreOffice Handleiding. Dat levert tot mijn ergernis engelse producten.
Verder werk ik met een .deb bestand en dat installeert (meestal) automatisch. Maar LibreOffice verpakt het het in tar.gz en dan raak ik de kluts kwijt.
Maar ik vind het wel, dit is de laatste PC van de vier, die ingeruild zijn van 32 naar 64 bits.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/28, 15:01:16 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/28, 15:00:16 »
Tot mijn ergernis werkt het op de Fujitsu niet goed. LO Calc NL 7.0.3.1
Het bijladen van de libreoffice-gtk3 werkt niet. Na herstart PC blijven de werkbalken onleesbaar.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

nahjo

  • Gast
Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/28, 15:14:59 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:21:48 door nahjo »

Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/28, 19:22:23 »
LO - Extra - Opties - Beeld ander pictogramstijl (Elementary) kiezen?

 

Getest... Sorry, dat is de oplossing niet. Bijladen gtk3 werkt prima, maar op één machine HP840 nog niet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/28, 21:58:40 »
De standaard meegeleverde LibreOffice, momenteel de 6.xxx, versie heeft een duidelijker integratie en zichtbaarheid.
Versie 7, die jij in gebruik hebt, neemt de standaard instellingen van je systeem over.
Enig aanpassen kun je door onder Extra > Opties > persoonlijke instellingen en beeld, andere combinaties te kiezen.
Mogelijk kun je met onderstaande nog wat extra, beter zichtbare iconsets toevoegen.
https://extensions.libreoffice.org/?q=theme&action_doExtensionSearch=Search
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: LO7 calc onleesbare werkbalken
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/29, 08:32:56 »
De standaard meegeleverde LibreOffice, momenteel de 6.xxx, versie heeft een duidelijker integratie en zichtbaarheid.
Versie 7, die jij in gebruik hebt, neemt de standaard instellingen van je systeem over.
Enig aanpassen kun je door onder Extra > Opties > persoonlijke instellingen en beeld, andere combinaties te kiezen.
Mogelijk kun je met onderstaande nog wat extra, beter zichtbare iconsets toevoegen.
https://extensions.libreoffice.org/?q=theme&action_doExtensionSearch=Search
Enorm bedankt: pictogram style CoLibre ingezet, dat werkt perfekt!
Procedure:
Aanpassen Pictogrammen Werkbalken LibreOffice Calc
1) Open LibreOffice Calc
2) Kies in Menubalk Extra
3) Kies onderaan lijst Opties
4) Kies in linkerkolom Beeld
5) Kies in Pictogramstijl in plaats van Automatisch > Colibre
6) Kies rechtsonder Toepassen
7) Kies rechtsonder OK
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:20:34 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail