Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windowsdocumenten wijzigen in ubuntu  (gelezen 1580 keer)

Offline Epidermus

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Gepost op: 2007/09/11, 11:32:18 »
Ik ben al een tijdje op dit forum aan het zoeken naar info mbt het bewerken van documenten die in windows staan, via ubuntu.
Ik heb dual boot met windows xp. Het ophalen lukt me wel, echter ermee werken niet.

Wie kan me zeggen hoe ik dit kan instellen?

Offline wutnubu

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/11, 11:33:42 »
Wat voor soort documenten bedoel je..

.doc .??


Groet

Offline Epidermus

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/11, 11:36:27 »
Ja, de .doc en .xls maar ook .odt
Als ik de windows drive in ga, dan kan ik de documenten gewoon opvragen, maar ik kan ze niet bewerken.

Offline wutnubu

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/11, 11:39:12 »
Dan heb je waarschijnlijk geen schrijfrechten.

Je moet ze namelijk gewoon kunnen bewerken met OpenOffice, als je dan opslaat als niet odt (van een doc) kun je wel opmaak verliezen..

Pas de rechten aan van de map waarin ze staan, zoek daarvoer eens op chmod of doe "man chmod" in een terminal sessie.

Succes

windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/11, 13:13:06 »
Wellicht staan de windows documenten op een ntfs partitie. Je kan dat controlleren door:

sudo fdisk -lte typen in een terminal.

In de output kan je vervolgens zien welk format de verschillende partities, schijven hebben.

Ubuntu kan niet zondermeer schrijven naar een ntfs partitie.

Mocht dit het geval zijn, dan is het zaak de documenten te verplaatsen naar een partitie die ubuntu wel kan lezen. Bijvoorbeeld ext3 geformateerd. Windwows kan m.b.v. een speciale driver ook ext3 lezen en schrijven zodat je documenten vanuit windows ook toegankelijk blijven.

Het schijnt wel mogelijk te zijn om ubuntu ntfs te laten schrijven, maar ik weet niet hoe.

groet,
Thomas.

Offline Epidermus

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/11, 13:32:32 »
windows staat inderdaad op ntfs.
Deze kan ik toch omzetten naar fat32?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/11, 13:37:49 »
Citaat van: Epidermus
windows staat inderdaad op ntfs.
Deze kan ik toch omzetten naar fat32?
Niet doen, raad ik aan.

Kopieer gewoon je Windowsbestanden naar een USB geheugenstaaf (die in FAT of FAT32 is geformatteerd). Met zo'n geheugenstaaf kun je makkelijk uitwisselen tussen Windows en Linux.

windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/11, 13:40:22 »
Volgens mij is dat niet zo makkelijk. Windows kan wel draaien op een fat32, maar dat moet je dan instellen voordat je windows installeerd. Zou je de output van het commando "sudo fdisk -l" eens kunnen posten, dan is het makkelijker om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Offline Epidermus

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/11, 14:19:33 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Epidermus
windows staat inderdaad op ntfs.
Deze kan ik toch omzetten naar fat32?
Niet doen, raad ik aan.

Kopieer gewoon je Windowsbestanden naar een USB geheugenstaaf (die in FAT of FAT32 is geformatteerd). Met zo'n geheugenstaaf kun je makkelijk uitwisselen tussen Windows en Linux.
Dit is niet de meest gebruiksvriendelijke, echter wel de snelste methode. Ik heb inmiddels gezien dat dit inderdaad werkt, ik weet alleen niet of dat wel zo handig is.
In ieder geval heb ik nu een mogelijkheid om te bewerken.

Offline Epidermus

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/11, 14:21:10 »
Citaat van: tommie74
Volgens mij is dat niet zo makkelijk. Windows kan wel draaien op een fat32, maar dat moet je dan instellen voordat je windows installeerd. Zou je de output van het commando "sudo fdisk -l" eens kunnen posten, dan is het makkelijker om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Zal ik vanavond met plezier doen! De laptop werkt momenteel in ACT! waaruit ik niet wegkan.

windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/11, 14:56:02 »
post dan ook meteen maar de output van:
df -hDan is het mogelijk te zien hoeveel schijfruimte e.d. vrij is om eventueel een extra partitie aan te maken voor documenten.

Offline vanadium

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/11, 17:03:28 »
De handigste oplossing is schrijfondersteuning installeren voor ntfs. Sedert kort is ntfs schrijfondersteuning onder Linux "stabiel", en ik durf gerust aan te raden het te gebruiken.

* Installeer met synaptic package manager het pakket "ntfsconfig"
* Je hebt nu onder "Applications - System tools" ntfs configuration tool. Start dat op, en je kan schrifsupport enabelen voor permanente schijven (deze opgenomen in fstab) en verwijderbare schijven (die automatisch gemount worden bij inpluggen)

Nog beter is je Windows partitie om te zetten naar ext3 (grapje ...)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/11, 23:37:51 »
Voor de volledigheid, de pakketnaam heeft een streepje: "ntfs-config".
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Epidermus

  • Lid
windowsdocumenten wijzigen in ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/12, 11:04:08 »
Dank voor jullie reacties. Ik heb ntfs-config geinstalleerd en het werkt. De documenten zijn aangepast zodat ik ze kan bewerken.
Weer een probleempje opgelost.