Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox en filmpjes  (gelezen 1910 keer)

firefox en filmpjes
« Gepost op: 2007/12/17, 19:39:31 »
Omdat ik geen flash filmpjes kon kijken maar wel elke denkbare plugin heb geinstalleerd heb ik via een download zelf de flash plugin geinstalleerd. In het pakket zat een script die de plugin in /home/ikke/.mozilla/plugins plaatste
terwijl alle ander plugins in /usr/lib/mozilla en /usr/lib/mozilla-firefox staan.

Hoe zit dat nu: staan de meeste op een verkeerde plek of heeft de flash een speciale plek nodig? Want het werk nu wel.

Offline Bobbie

  • Lid
firefox en filmpjes
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 22:08:59 »
Gisteren had ik ook een probleem dat de plugin voor firefox dat deze niet mee kwam met installeren van flash player via de repro's, erna via deze deb geïnstalleerd:
 en kwam in orde  : http://launchpadlibrarian.net/10761023/flashplugin-nonfree_9.0.115.0ubuntu2_i386.deb
adobe schijnt de laatste tijd problemen te hebben met de nieuwe versie's

gr

nb zie ook dit bericht: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19209

firefox en filmpjes
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 22:20:37 »
Gewoon de flash plugin (non free) in Synaptic gebruiken.
Homepage: http://wiki.ubuntu.com/FlashPlayer9

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Bobbie

  • Lid
firefox en filmpjes
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 22:53:52 »
De koppeling werkte eerst niet maar nu wel:
http://launchpadlibrarian.net/10761023/flashplugin-nonfree_9.0.115.0ubuntu2_i386.deb

Opslaan kiezen en daarna installeren.

@ Gijsbert met downloaden via de site komt de plugin namelijk niet mee en is als een bug in lauchpad al aangegeven.

firefox en filmpjes
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/18, 06:52:26 »
Misschien was de vraag niet duidelijk. Ik hed flash wel goed werken maar vroeg me af waarom die op een andere plek is gezet dan de andere plugins.

Flash zit hier: /home/ikke/.mozilla/plugins En de andere plugins zitten hier : /usr/lib/mozilla en /usr/lib/mozilla-firefox

Nu wilde ik graag weten of de andere plugins wel op de goede plaats zitten gezien het feit dat flash het nu wel doet.

Offline Pascal2

  • Lid
firefox en filmpjes
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/18, 08:37:58 »
Ja je plugins staan nu op de goede plek.
 Je hebt namelijk "Mozilla" en "firefox" , dit zijn twee aparte programma's die afzonderlijk hun eigen plugin-map hebben, ook al heet het Mozilla-firefox. Zo maken andere programma's zoals "Konqueror" wel direct gebruik van die Mozilla-plugin-map. Firefox wil zijn eigen plugin-map hebben.

Aangezien Ubuntu Gutsy in mijn geval , gebruik maakt van "Nautilius" in plaats van "konqueror" ,  is het even goed uitzoeken waar de fout vandaan komt.  Nou vraag je je af , wat heeft "Nautilus" en "Konqueror" nu te maken met flash-plugins ? best veel. Met "konqueror" kan ik internet-pagina's openen, met "Nautilus" NIET.  Dus als je alle Mozilla-plugins geinstalleerd hebt via "synaptic", hoefde je maar "Konqueror" te starten en je had direct flash-pagina's kunnen bekijken. Dan zou je "Firefox" starten en concluderen dat flash niet zou werken, dan was de oplossing makkelijker te vinden. "Firefox" plugin werkt niet .

Nou, wat hebben we dan wel nodig om in firefox flash te zien ? eigenlijk heel eenvoudig.  Je hebt 1 bestandje nodig dat heet "libflashplayer.so" en dat moet dan in de "/usr/lib/firefox/plugins/" map staan.
ik heb dit bestand gedownload naar mijn /Home/mijn naam/ map:

http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/current/install_flash_player_9_linux.tar.gz

Daarna open een console en type : tar -zxvf install_flash_player_9_linux.tar.gz

Daarna type : sudo mv install_flash_player_9_linux/libflashplayer.so /usr/lib/firefox/plugins/

type je wachtwoord en klaar ben je.   Open een "Firefox" browser , en wallah flash werkt :)

groetjes , savage
-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --

Offline Pascal2

  • Lid
firefox en filmpjes
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/18, 09:24:23 »
Aanvullende informatie betreft het lokaliseren van bestanden :

Je kunt via de console je computer de opdracht geven om alle schijven te laten afzoeken , naar het bestand libflashplayer.so
Dit gaat als volgt en voor mijn gevoel het betrouwbaarste.

Open een console.

Type dan deze opdracht :  sudo updatedb         ,daarna je wachtwoord

Daarna type : sudo find / -name libflashplayer.so

Na even wachten , zie je waar dit bestand zich overal op je computer bevindt.  

Succes ....   :)          groetjes savage
-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
firefox en filmpjes
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/18, 09:40:29 »
updatedb is het commando dat de database voor het zoekcommando "slocate" update.
Het is dan ook wel vreemd dat je vervolgens met find gaat zoeken...

Bovendien is het niet de bedoeling om zomaar bestanden met sudo (root rechten) uit te voeren.
Zeker voor find is dat niet nodig.

MadGuy

  • Gast
firefox en filmpjes
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/18, 09:48:45 »
misschien OT, maar sinds de laatste update van adobe flash vorige week heb ik ook dat in Opera mijn flash player het niet meer doet, in FF werkt het wel correct. Maar keb er nog geen echte effort in gestopt om het op te lossen.

Offline Dave

  • Lid
firefox en filmpjes
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/18, 10:58:21 »
copieer het bestand uit de plugin map van Firefox en plaats het in de plugin map van Opera.
Dat werkte vorige week bij mij. Alleen die van opera was niet in de home maar in een systeemmap en moest met sudo nautilus geplakt.

Offline Pascal2

  • Lid
firefox en filmpjes
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/18, 16:16:02 »
Ja correct . de find opdracht had er niet moeten staan , maar wel :

locate libflashplayer.so

Hoewel de opdracht : sudo updatedb wel correct is. en met (root) rechten uitgevoerd moet worden.

De find opdracht gebruik ik persoonlijk ook met root rechten , aangezien ik nog van de oude garde ben , en de console gewendt ben, zoek ik nog handmatig de log-files af naar bugs en firewall logs.En monitor live , wat op de pc gebeurt , ook via  de console , met de "tail" optie.

Dus Johanvd , bedankt voor je opmerking , ik had 2 verschillende zoekmogelijkheden ff door elkaar gegooid.

groetjes , savage
-- To criticize the incompetent is easy; it is more difficult to criticize the competent. --

MadGuy

  • Gast
firefox en filmpjes
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/22, 14:48:27 »
dank voor jullie oplossingen :) ben nu alleen overgestapt op FF, vind het toch wat sneller werken op de een of andere manier (terwijl Opera volgens de geluiden sneller zou moeten zijn).