Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen  (gelezen 2388 keer)

nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Gepost op: 2007/02/01, 10:02:59 »
Graag wil ik ook een duiken in de wereld die Linux heet. Echter, tot nu toe met weinig succes.
Begonnen met Mandriva waar ik geen enkele grafische kaart de test door kon lopen.

Hier maar vanaf gestapt en ubuntu gedownload (6.10 laatste release) en gebrand. Direct na het starten van mijn pc kom ik in een scherm waar ik ubuntu kan starten en installeren. Deze optie gekozen: Vervolgens verschijnt het ubuntu logo met een balk eronder.

Als ik dan "op de desktop" zou moeten komen, zijn er alleen maar dikke gekleurde verticale strepen zichtbaar. Geluid werkt wel.
Niks te zien dus. Na 1 minuut houdt de DVD speler op met zoemen en dat was het dan. De dikke strepen blijven

AMD64 3,0 GHz
Sata 200GB HDD
6800XT PCI-E
1GB RAM

Is het nu helemaal niet mogelijk om Linux te draaien?

Verschillende opties en resoluties geprobeerd.

Alvast bedankt!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/01, 10:09:51 »
Hoe hebt  ge de cd gebrand?
Sterk aan te raden is om dat te doen op lage snelheid. 8x of 12x max.
Elk schrijffoutje wordt namelijk afgestraft met een mislukte installatie.
Doe ook eens een controle of de beschreven data op de cd overeenkomt met de data op het .iso bestand.

Ik ken slechts 1 merk waar Linux bijna niet op te installeren valt en dat is Fujitsu (wegens teveel propietaire drivers).
Zij die dat wel kunnen mogen 't mij altijd laten weten
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/01, 10:14:32 »
Ik heb de CD op 24X gebrand op een normale philips CD-R. Het testen van de CD heb ik na 25 minuten maar afgebroken, want ik wilde linux installeren en had geen zin om zo lang te wachten.  Data komt overeen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/01, 10:15:07 »
Kijk ook eens hoe het uitpakt bij de zeer stabiele en betrouwbare LTS-versie 6.06.
Haal 'm hier:
ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso

Werkt het daarbij wel?

Groet, Pjotr.

nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/01, 10:18:52 »
Ik pas vanavond kunnen testen, daar het om mijn desktop gaat.
Het valt in elk geval te proberen.
Thanks voor de link

Is deze verie wel geschikt voor AMD64?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/01, 10:24:56 »
Ja. Die is generiek. Voor Intel, AMD en alles, 32 of 64 bits.

Sterker nog: de 64-bitsversie van Ubuntu is een afrader, omdat veel software vooralsnog alleen maar wil draaien op 32-bits. Zoals de Flash Player van Adobe (Macromedia). Allemaal spul wat je wil hebben voor een normaal computergebruik.

De snelheidswinst van 64-bits schijnt overigens minimaal te zijn, dus je levert niks in.

Groet, Pjotr.


nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/01, 10:36:05 »
Dank je wel, maar ik zal me maar aan pjotr zijn advies houden. Ik mag toch wel aannemen dat hetgeen wat ik heb gewoon een driver issue is of iets dergelijks? De 6800XT is niet echt een mainstream videokaart.

Even nog een noob-vraag?
Ik wil met name Linux gebruiken voor de eye-candy en de exprimenten, maar ook als volwaardig up-to-date besturingssysteem (lieft met Office). Stel dat deze versie (en ik zal hem branden met 4x) wel werkt, kan ik dan wel upgraden naar een recentere versie, of ben ik met mijn wensen bij Ubuntu aan het verkeerde adres?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/01, 10:40:54 »
Zover ik weet gewoon een driver zaak, voor het experimenteren en eyecandy zou ik toch gewoon de alternate van edgy(6.10) downloaden, deze is zelf ook een beetje experimenteel. Upgraden tussen twee versies lukt over het algemeen wel, tussen 6.06 en 6.10 is echter net degende die niet altijd vlekkeloos verloopt.
Na de installatie kunnen we de driver problemen oplossen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/01, 10:48:11 »
Ik begrijp nog steeds niet goed waarom Dapper Drake aangeraden wordt als de installatie van Edgy Eft mislukt?
Het enige probleem dat er was tussen Dapper en Edgy was bij een upgrade.
Voor de rest hoor ik zeer weinig klachten over Edgy. Zeker niet bij 't installeren. Geen verschil.

Dapper is misschien nog wat stabieler om te gebruiken maar werkt met oudere software.
Bij Edgy heb je dan weer 't voordeel dat er nieuwere software inzit waardoor deze iets minder stabiel loopt.

Maar ik merk er zelf niets van. 't Is maar wat je wil.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/01, 10:56:19 »
Na een verse installatie van Dapper, kan wel probleemloos geupgrade worden. Zolang je maar nog geen extra repo's hebt toegevoegd, of extra software geinstalleerd.

Omdat ik een x geen goede CD-Rom bij de hand had van Edgy (de CD-Roms die ik had stonden fouten op) en nog wel een originele ship-it CD van Dapper, heb ik een complete installatie van Dapper uitgevoerd, daarna het systeem geüpdate en toen dat klaar was heb ik het systeem geüpgrade.
Zo onderhand heb ik het meerdere malen uitgevoerd en altijd probleemloos.

Wat er meestal verkeerd gaat bij een upgrade is namelijk dat repo's voor Edgy niet het zelfde zijn als die voor Dapper, althans de extra repo's.
Ook wanneer er programma's of drivers handmatig geinstalleerd zijn gaat dit problemen geven, want een upgrade kan alleen goed upgraden wanneer er ook werkelijk voor elk programma, driver of bestandje een upgrade beschikbaar is in de repo's voor Edgy.
Ook wanneer er dus een driver of programma handmatig geinstalleerd is, buiten het debian-pakket-boom om, zal dit problemen geven, want wat niet een .deb pakketje geweest is, zal niet gezien worden door de upgrade, welke namelijk alleen werkt met de repo's en de .deb's die daarin beschikbaar zijn.

pffffffff lang en niet overzichtelijk verhaal, khoop dat het een beetje duidelijk is en correct.

nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/01, 11:08:16 »
Ik heb nog eens zitten denken. Kan het zijn dat wellicht de x64 versie geen juiste drivers heeft voor mijn videokaart?
Bij de installatie heb ik geprobeerd de boel op VGA te zetten en ook de safe-modus werkte niet.

Bestaat er ook een mogelijkheid om een extra driver toe te voegen aan de standaard iso?

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat Windows XP en Vista wel gewoon werken. Beiden gewone 32-bit versie

Offline Tico

  • Lid
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/01, 12:18:33 »
Ik krijg de indruk dat die dikke strepen, waar de topicstarter het over heeft, te maken heeft met de grafische kaart en niet met de gebruikte CD. Zoiets had ik namelijk bij mijn eerste start ook.

Kan de gebruiker dan niet proberen om met "ctrl alt f1" in de terminal te komen en dan het commando "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" geven om de vesa te kiezen? Of gaat dat niet werken met een live-cd?

Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/01, 12:36:00 »
Dat kan zeker weten met de desktop/live-CD!

Wanneer je dat uitvoert voor de installatie, zal het, wanneer je daarna met de installatie begint, de xorg.conf die je hebt ingesteld meenemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/01, 13:34:22 »
Citaat van: bartek
Ik begrijp nog steeds niet goed waarom Dapper Drake aangeraden wordt als de installatie van Edgy Eft mislukt?
Het enige probleem dat er was tussen Dapper en Edgy was bij een upgrade.
Voor de rest hoor ik zeer weinig klachten over Edgy. Zeker niet bij 't installeren. Geen verschil.

Dapper is misschien nog wat stabieler om te gebruiken maar werkt met oudere software.
Bij Edgy heb je dan weer 't voordeel dat er nieuwere software inzit waardoor deze iets minder stabiel loopt.

Maar ik merk er zelf niets van. 't Is maar wat je wil.
Nou, mijn ervaring is dat het soms wel degelijk uitmaakt. Het is in elk geval de moeite van het proberen waard. Enneh.... de extra stabiliteit van 6.06 is altijd meegenomen, hè!

nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/01, 13:35:27 »
Da's een goede vanavond eerst testen. Indien dit niet werkt, kan ik de 6.06 versie erop die eerder getipt werd. Nog even rond gegaan maar ik heb gezien dat mensen met soortgelijke specs als ik toch ook de x86 aan de praat hebben gekregen. Ik begint sterk het vermoeden te krijgen dat de x64 versie duidelijk wat problematischere drivers hebben.

nightwish_nl

  • Gast
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/02, 10:27:55 »
Op jullie advies ubuntu 6.06 x386 versie gedownload en gebrand. Dit gaat inderdaad een stuk beter en met de veilige modus start de Linux normaal op. (als ik de bovenste optie uit het menu kies, krijg ik nog wel de strepen).

Echter, na de installatie krijg ik bij de GRUB een foutmelding (Error code 17). Ik heb het OS op de SDA5 geinstalleerd.
Dit staat ook in grup kernel ubuntu.xxx.xx.xx. (<-- veel cijfertjes) root=dev/sda5 no splash enz.. enz..

Wat moet nu de regel worden om grub te laten werken?


Ik heb ergens al ergens gelezen dat je de installatie opnieuw moet doen, maar dan zonder te herformatteren. Echter, Ubuntu vertikte het om door te gaan als het de "/" niet mocht formateren. Windows draait nu gek genoeg ook niet  meer, maar dat zal met het overschrijven van de MBR wel weer doen.

Graag hoor ik even van jullie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/02, 11:34:31 »
Wat een rotprobleem, zeg! Vervelend voor je.
Herstel eerst eens even je Windows:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/67605#p67605

nvidia is juist een prima merk om mee te Linuxen, want die maakt goede Linuxdrivers. Het zou echter kunnen zijn, dat je videokaart zo nieuw is, dat er nog geen goede driver voor in de Linuxkernel zit. Tip: de volgende versie van Ubuntu komt al in april (7.04, oftewel de Feisty Fawn); die zal de nieuwste kernel en de nieuwste drivers bevatten.

Voor een grafische omgeving met minimale prestaties, tik het volgende in de herstelmodus in:
dpkg-reconfigure xserver-xorg
Kies in de vragenriedel voor de "vesa" driver. Die doet het altijd. Daarna intikken: startx

Groet, Pjotr.

Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/02, 13:31:08 »
Ik las een paar postjes terug dat je zelfs op 24x brand ???

Brand die CDtjes nu maar gewoon op 4x, hoe langzamer hoe beter.

Je krijgt echt de meest bizarre toestanden als een cd teveel foutjes heeft, en ik heb zelfs mijn bedenkingen bij een RW media, aangezien het uitlezen hiervan ook vaak foutjes geeft.
Brand bij voorkeur op een normale media.

Brand daarm ook eens de Gparted Live cd nogmaals omdat die werkelijk geweldig is.

alleen al om dit Grub probleem op te lossen.

################
Tip 1
Grub repareren gaat namelijk erg makkelijk met de Gparted LiveCD :

Stap 1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
Stap 2. Open een terminalschermpje.
Stap 3. Typ gruben druk op Enter.
Dit start Grub zelf op.
Stap 4. Typ root (hd0,0)en druk op Enter
LET OP:
Je typt hd0,0 als je rootpartitie op hda1 staat.
Staat die rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk  root (hd0,5) .
Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
Dus staat je rootpartitie op hda1 dan typ je hd0,0
Staat die op hda6  dan typ je hd0,5
Dus altijd 1tje lager.


Stap 5. Typ  setup (hd0)en druk op Enter.
Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
Stap 6. Verlaat Grub door  quitin te tikken en op Enter te drukken.
Klaar

################################
Tip 2

Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD


SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Na starten van Ubuntu alleen maar verticale strepen
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/02, 14:49:28 »
@ Gandyman:
Daar mag je gerust een wiki pagina over maken hoor. En deze aan de nederlandstalige documentatie koppelen.
Ik denk dat deze gerust een hoofdstuk met probleem oplossers kan gebruiken.
En deze past er perfect tussen.

Dit probleem komt vaker voor en straks zit deze oplossing ergens verscholen op pagina 36 waar niemand hem nog vind. :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"