Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe installatie  (gelezen 2780 keer)

Offline joswee

  • Lid
nieuwe installatie
« Gepost op: 2022/02/07, 08:42:15 »
beste allemaal,

in de Ubuntu wereld mijn eerste stappen gezet , nadat mijn NAS gecrashed was. op "oude " PC reeds  ubuntu 20.04LTS + webmin + nextcloud geinstaleerd en werkend , en wil dit alles als NAS gaan gebruiken voor mij en mijn partner. heb uit de oude NAS 2 x 6TB harde schijf welke in spiegel stonden  ( EXT4 ) waarop een hoop data staat welke ik uiteraard weer wil gaan gebruiken.  De NAS/ubuntu hangt bekabeld aan netwerk , en kan deze benaderen via webmin en nextcloud. Aangezien ik de nas ook extern wil benaderen is het wellicht een optie om dit via nextcloud te doen ?

in het hele verhaal loop ik echter vast op de volgende 2 dingen
 
Vraag 1

via mijn MAC laptop probeer ik draadloos verbinding te maken met de NAS/ubuntu via smb://[ip adres]/sambashare bij het verbinden op deze wijze vraagt deze een gebruikersnaam en wachtwoord. alle mogelijke WW geprobeerd en niks heeft een resultaat. dus welke usernaam en wachtwoord word hier gevraagd ?? en waar kan ik dit evt vinden

Vraag 2
nu heb ik na de instalatie van ubuntu 20.04 webmin en nextcloud het geheel spanningsloos gemaakt en de harde schijven aangesloten , na opstarten zijn deze zichtbaar in webmin. als ik verbinding heb met ubuntu kan ik deze harde schijven dan zien en bestanden delen,bewerken,opslaan,etc ? of moet ik nog een verwijzing maken naar de harde schijven ? deze hoeven dus niet meer geformateerd te worden , wil ze gewoon lezen zoals ze zijn ( EXT4)

hoop dat ik een en ander goed omschreven heb , en excuses op voorhand mochten het simpele dingen zijn

maar alvast dank voor de steun en oplossingen !
« Laatst bewerkt op: 2022/02/07, 15:12:08 door joswee »