Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu  (gelezen 3264 keer)

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Gepost op: 2006/10/18, 22:13:06 »
Heb op een oude pc net Ubuntu geinstalleerd. De installatie verliep zonder fouten. Er stond eerst Windows 2000 op, maar ik heb bij de partitioner alle partities verwijdert. Ik heb 3 harde schijven in de pc zitten en ik heb de partities zo gemaakt:

1ste HD:
4,5 gig als root
1 gig als swap

2de HD:
2,1 gig als /tmp (user tempory files)

3de HD:
6 gig als /home

Toen de installatie helemaal klaar was en ik de pc (zonder cd natuurlijk) opnieuw opstartte krijg ik deze melding na het laden van alle hardware (dus waar eigenlijk de GRUB zou komen)

Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Als ik de Ubuntu cd erin doe geeft ie dezelfde melding. Ook heb ik al alle mogelijke boot volgordes geprobeert.
Weet echt niet wat het probleem kan zijn :(

iemand die me kan helpen?
Open Source = Freedom = Power !!

budster

  • Gast
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/18, 22:15:13 »
Ik durf het bijna niet te zeggen maar heb je niet per ongeluk een floppy in je drive zitten

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/18, 22:20:52 »
haha nee ik wou dat dat het probleem was maar dat heb ik natuurlijk al gechekt.

via de Dreamlinux cd kan ik booten vanaf de eerste hardisk partition, maar dan krijg ik deze foutmelding:

rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Error 13: Invalid or unsupported executable format

Press any key to continue..
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/18, 23:14:56 »
Domme opmerking: heb je wel verteld, dat hij je MBR mag overschrijven (van de eerste HD) ?

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Firebird

  • Gast
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/19, 02:26:26 »
Mocht het dat niet zijn dan is het misschien omdat er van een andere harde schijf opgestart wordt dan degene die na het opstarten hd0 is. Ik heb 4 schijven, ik kan er van meespreken :(. In dat geval komt het er op aan de MBR van de *juiste* harde schijf te vervangen - degene waarvan opgestart wordt - en eventueel /boot/grub/device.map aan te passen.

Als je je het kan veroorloven om wat te experimenteren zou je kunnen proberen te bepalen vanaf welke harde schijf er opgestart wordt. Als je 3 SATA-schijven hebt zitten en bijvoorbeeld een bootvolgorde-optie in de BIOS 'SATA' hebt, raak je niet ver :). Probeer grub te installeren op hd1 en hd2, gebruik hiervoor sudo grub-install (hd1) en <...> (hd2). Je zal een melding van grub zelf krijgen bij het opstarten als je de juiste vast hebt. Het kan zijn dat het hiermee al werkt :). Indien niet, post gerust. De melding 'DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER' zou je in elk geval niet mogen krijgen.

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/19, 10:56:26 »
Citaat
Mocht het dat niet zijn dan is het misschien omdat er van een andere harde schijf opgestart wordt dan degene die na het opstarten hd0 is. Ik heb 4 schijven, ik kan er van meespreken sad.
Ja ik denk ook dat ie vanaf een verkeerde HD boot, maar ik heb in de BIOS al alle mogelijke boot volgorders geprobeert en dat leverde niets op :( vanmorgen heb ik ook de hele pc weer leeggemaakt en Ubuntu op de andere 6 gig HD geinstalleerd, maar ook dit helpt niets. Mischien komt het omdat de harde schijven Master zijn? ze zijn zo ingedeeld:
[HD1] 6 gig - Master   (orginele schijf van de pc)
[HD2] 2 gig  - Slave    (bijgekocht)
[HD3] 6 gig - Master   (bijgekocht)

Citaat
In dat geval komt het er op aan de MBR van de *juiste* harde schijf te vervangen - degene waarvan opgestart wordt - en eventueel /boot/grub/device.map aan te passen.
Hoe vervang je de MBR?
/boot/grub/device.map kan ik denk ik niet aanpassen want het systeem stopt nog voor de GRUB, ik kan dus alleen in de bios en voor de rest niets.

Citaat
Als je je het kan veroorloven om wat te experimenteren zou je kunnen proberen te bepalen vanaf welke harde schijf er opgestart wordt. Als je 3 SATA-schijven hebt zitten en bijvoorbeeld een bootvolgorde-optie in de BIOS 'SATA' hebt, raak je niet ver smile.
Experimenteren kan ik met die pc want hij is toch helemaal leeg en wordt eigenlijk niet meer gebruikt (omdat ie te langzaam was voor Windows xp en we nog andere pc's hebben) Wat zijn SATA schijven en hoe kun je zien welke je hebt? bootvolgorde optie heb ik dus al veel mee gedaan, maar niets helpt.

Citaat
Probeer grub te installeren op hd1 en hd2, gebruik hiervoor sudo grub-install (hd1) en <...> (hd2). Je zal een melding van grub zelf krijgen bij het opstarten als je de juiste vast hebt. Het kan zijn dat het hiermee al werkt smile. Indien niet, post gerust. De melding 'DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER' zou je in elk geval niet mogen krijgen.
Denk niet dat dit gaat lukken want ik heb geen idee hoe ik op mijn harde schijven kan komen. Waar zou ik dan het commando moeten invoeren? Er staat helemaal geen besturingssyteem op en de pc blijft hangen voor de GRUB.
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/19, 11:11:11 »
kun je met de live cd van gparted niet hda schijven op actief/non actief zetten?
zei de leek.

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/19, 11:26:00 »
ik ga de gparted live cd proberen!
laat zometeen wel horen of het is gelukt.
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/19, 11:58:19 »
Lukt niet, ik krijg allemaal rare foutmelding en als ik gewoon alles standaart laat gaat het programma niet verder. Als ik probeer te booten van een van de harde schijven krijg ik deze melding:
Kernel panic - not syncing: Attemted to kill init!Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit moet oplossen :(
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/19, 12:06:28 »
vreemd. heb even stevig gegoogled. zie niets dat op een oplossing lijkt.......:(
vervelend.....
ps: las in een berichtje: raid controller uitschakelen.
maar er werd niet verteld wat daar de resultaten van waren.

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/19, 12:32:53 »
hm heb nu puppy linux via de cd aant lopen op de pc. Ik kan nu ook op de harde schijven komen. dit is mijn device.map:

(hd0)   /dev/hda
(hd1)   /dev/hdb
(hd2)  /dev/hdc
op hd2 /dev/hdc staat ubuntu geinstalleerd.
Kan ik nu mischien iets aanpassen?

@leoquant: Bedankt voor het meehelpen! :) wat is de raid controller?
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/19, 12:54:49 »
@ darell
raid-verhaal
RAID configuraties
RAID staat voor Redundant Arrays of Inexpensive Disks. De naam geeft al voor een groot deel aan wat het is: een aaneenschakeling van harde schijven . Op een RAID controller kan je meerder harde schijven aansluiten. Er bestaan RAID controllers voor zowel ATA, SATA als SCSI harde schijven . Veel moderne moederborden hebben een RAID controller. Vaak bestaan er van een moederbord een gewone en een luxe uitvoering. Op de luxe uitvoering vind je dan vaak een RAID controller. Door data te verdelen over meerde harde schijven kan de snelheid verhoogd worden of kan data veiliger opgeslagen worden. Een RAID opstelling heeft altijd 1 van deze twee voordelen of allebei. Of het sneller of veiliger of allebei is hangt af van de RAID configuratie die gebruikt wordt. BIj RAID 0 worden bestanden in twee

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/19, 16:05:08 »
hm maar waar kun je dat RAID aanpassen dan?

Heb net Puppy Linux geinstalleerd en deze installeert ook automatisch een GRUB menu, maar nog doet ie het niet :( toen ben ik weer trug gegaan naar Puppy met de live cd en handmatig een nieuw GRUB menu gemaakt (wat gewoon zou moeten kloppen) maar nog steeds krijg ik de melding
Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
aaarg!


pfff ik denk dat er niks anders opzit dan terug te gaan naar Windows 2000 op die pc.. ik haat het om te zeggen, maar dat doet het tenminste wel in 1 keer goed...:(
Open Source = Freedom = Power !!

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/19, 17:26:32 »
Ubuntu was blijkbaar ge

Offline Soul-Sing

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/19, 17:26:46 »
sorry darell.
i tried but.....iemand anders?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/19, 17:27:50 »
ah, gelukkig!
:)

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/20, 12:40:47 »
Citaat van: leoquant
sorry darell.
i tried but.....iemand anders?
maakt niet uit, superbedankt voor het helpen! :)

Citaat van: kennywest
Ubuntu was blijkbaar ge
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/20, 12:49:43 »
ik durfde het gister niet voor te stellen, maar het zou kunnen helpen. :)

Offline Dave

  • Lid
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/20, 12:53:24 »
sluit die ene dan in ieder geval aan als master op de eerste ide aansluiting (0)
anders ga je weer klooien als de andere schijven er weer bijkomen.

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2006/10/27, 21:34:15 »
net de andere 2 harde schijven eruit gehaald, Ubuntu geinstalleerd maar nog steeds hetzelfde probleem!!
Wat me wel was opgevallen is dat ik deze foutmelding krijg als ie de installatie opstart:
ACPI:Unable to locate RSDP
Open Source = Freedom = Power !!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2006/10/27, 21:56:44 »
probeer eens verschillende bootparameters...
als je het GRUB menu op je scherm hebt, ga dan naar de lijn die je normaal opstart met ENTER, maar druk inplaats van ENTER op de E toets op je toetsenbord.

Je krijgt nu de lijn afzonderlijk te zien, druk nogmaals op E om de lijn aan te passen en zet een spatie achter de lijn en daarna irqpoll

Druk op ENTER om te bevestigen en druk dan op de B toets om op te starten...

Als dit niet werkt, probeer dan eens hetzelfde, maar in plaats van irqpoll moet je deze dingen eens proberen:

- noapic nolapic
- acpi=off
- acpi=off pci=noacpi
- noapic nolapic acpi=off pci=noacpi

Succes ermee....
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2006/10/27, 22:07:40 »
thnx, maar ik kom niet eens tot het GRUB menu, hij blijft ervoor hangen met deze foutmelding:
Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
ben nu aan het proberen met een nieuwe installatie op de andere 6 gig schijf (mischien was de orginele schijf niet meer goed, want het is al een oude pc)

edit: yeah 100ste post :p
Open Source = Freedom = Power !!

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Computer start niet na foutloze installatie Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2006/10/29, 16:05:02 »
jaaa het is gelukt! het bleek dus te liggen aan 2 kapotte harde schijven.. Nu start ie wel op!
Bedankt voor alle hulp :)
Open Source = Freedom = Power !!