Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos signaal repeaten  (gelezen 2452 keer)

Offline koen_92

  • Lid
Draadloos signaal repeaten
« Gepost op: 2010/01/23, 18:26:30 »
Hallo,

Bij ons thuis staat op ruim 25 meter een sta-caravan. Hierin willen we graag internet hebben.
Helaas komt de router, die binnen in het huis staat achter een dikke spouw-muur niet zo ver. Het probleem is dat het signaal door die dikke muur heel snel afzwakt. De router is niet te verplaatsen (dat wordt een heel gedoe met kabels trekken enzo).
Ik heb er al een extra sterke antenne gemaakt, zoals op Pjotr's site stond, maar ook dit mocht niet baten.
Nu wil ik het signaal gaan repeaten, via een andere computer die tussen de router en de caravan in staat. Hoe moet dit?

Offline koen_92

  • Lid
Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/23, 18:37:28 »
Ja, dat ziet er wel leuk uit. Maar is wel duur (80 euro) en verder heb ik er niets aan.
Downloaden doe ik al met een andere pc die 24/7 aanstaat, dus dat is ook niet nodig

Een simpele repeater kost op Ebay rond de 30 euro, maar ook dit vind ik te veel als het gratis kan voor die ene computer in de caravan...

Het moet toch met Linux mogelijk zijn? Ik heb mensen horen zeggen dat het met Windows in ieder geval ook kan, maar ja daar heb ik niets aan...

Offline koen_92

  • Lid
Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/23, 18:46:26 »
Het hele idee van FON is toch, dat je je draadloze internet-verbinding openstelt voor andere mensen?
Dat is natuurlijk een geweldig idee, alleen kan ik er hier niemand mee blijmaken.

Wij wonen hier in een buitengebied met een afstand van minstens 50 meter tot de straat. Ik kan hier sowieso geen andere draadloze netwerken ontdekken, op die van mij zelf na.

Dit moet toch gewoon gratis kunnen met een computer die het signaal repeat?

Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/24, 01:32:12 »
Je zou kunnen overwegen om een grotere antenne:
http://cgi.benl.ebay.be/13dB-antenne-pour-routeur_W0QQitemZ350276711982QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_23?hash=item518e1e762e
op je router te vijzen (als dit mogelijk is).
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline timosha

  • Lid
Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/28, 19:35:58 »

Nu wil ik het signaal gaan repeaten, via een andere computer die tussen de router en de caravan in staat. Hoe moet dit?

Wi-Fi is draadloos Ethernet, akkoord? En Ethernet is CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access/Collision Detection), ook akkoord? Als je dat gaat "repeaten" wat krijg je dan? (kijk nog eens naar die C in CD).

Die link die je aangeeft is voor VHF/UHF repeaters zoals gebruikt door radio-amateurs en vroeger, voor er C2000 was, door politie, brandweer, ziekenhuizen, enz...

Dus vergeet dat "repeating" maar. Met een, niet gratis, Wi-Fi access point zou het wel moeten lukken.


Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/28, 20:55:54 »
Je zou kunnen overwegen om een grotere antenne:
http://cgi.benl.ebay.be/13dB-antenne-pour-routeur_W0QQitemZ350276711982QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_23?hash=item518e1e762e
op je router te vijzen (als dit mogelijk is).

Een rondstraalantenne (omnidirectional) van 13 dBi (niet dB) bestaat niet. Als een vertikale antenne 13 dBi antennewinst heeft is geen omnidirectionele antenne meer. Maar zoals gezegd, zoiets is technisch onmogelijk. Antennewinst kan men alleen verkrijgen door de electromagnetische energie in een richting te bundelen.

Even aanschouwelijk: een yagiantenne (in het Hollands "hark") voor de UHF TV-banden met een winst van 10 dBi heeft minsten 12 elementen, 1 Reflector, 1 straler en 10 directoren en is ongeveer 250 cm lang. Op 2.4 Ghz zou zo'n yagi ongeveer 160 cm lang zijn. "Vijs" dat maar eens op je router  ???

Je moet niet alles geloven wat die Chinezen op hun verpakking schrijven.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/01, 15:50:50 »
Repeaten via een computer is onmogelijk je heb namelijk altijd een zender nodig, wij gebruiken hier een Wireless accesspoint van Dlink met repeater functie en dat werkt perfect maar is uiteraard niet gratis.

D-Link 802.11g Wireless Range Extender/Repeater - DWL-G710

« Laatst bewerkt op: 2010/02/01, 15:54:18 door Johan Velthuizen »

Offline koen_92

  • Lid
Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/01, 16:55:31 »
En is het niet mogelijk als je 2 wireless-kaartjes heb in je pc?
1tje die zendt en 1tje die ontvangt?

Offline timosha

  • Lid
Re: Draadloos signaal repeaten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/01, 17:01:26 »
En is het niet mogelijk als je 2 wireless-kaartjes heb in je pc?
1tje die zendt en 1tje die ontvangt?

Nee dat gaat niet ! Dat is tegen het CSMA/CD protocol. Inherent aan dat protocol is eerst luisteren dan zenden. Zenden zonder eerst te luisteren gaat niet.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.