Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Snel) uitlezen disk groottes en vrije ruimte van netwerkschijven?  (gelezen 2333 keer)

Offline RBertrand

  • Lid
    • Free Software Support
Hi All,

Ik zal als linux/Ubuntu nieuweling nu wel iets raars vragen, maar op welke wijze krijg ik (snel) informatie over de grootte van schijven op externe computers? En vooral: de vrije ruimte daarop?

Ik heb naast de Ubuntu box een WinXP box met een paar grotere partities (> 100GiB) en een USB schijf gekoppeld van 300GiB als backup.

Nautilus biedt op zich wel de mogelijkheid de grootte en het gebruik weer te geven van deze smb-shares (via Eigenschappen), maar in dat geval gaat ie alle 100.000+ items nalopen en geeft ie aan het eind (>10min) alleen maar de door die items gebruikte ruimte weer en niets over de totale ruimte of nog vrije ruimte.

Vanuit Windows kreeg ik via Explorer of Total Commander direct te zien hoeveel ruimte er op die schijven beschikbaar was... Kan Ubuntu dat ook?

En weet iemand een goede vervanger van Total Commander? Ik ben nu aan het stoeien met Nautilus, Gnome Commander en Tuxcmd, maar ik moet zeggen dat ze het alledrie nét niet zijn...

Thnx!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: (Snel) uitlezen disk groottes en vrije ruimte van netwerkschijven?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/17, 02:24:25 »
Welkom :)

Van de meeste schijven zal je het wel kunnen zien via Systeem>beheer>systeemmonitor.
Ik weet niet zeker of samba-schijven er ook tussen staan, maar ik dacht van wel.

Een mooi alternatief voor total commander is midnight commander. Dit is een terminalprogramma dat je met "mc" uit kan voeren. Dit programma kan je ook met de muis bedienen.

Offline RBertrand

  • Lid
    • Free Software Support
Re: (Snel) uitlezen disk groottes en vrije ruimte van netwerkschijven?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/18, 20:22:07 »
Bedankt Johan, voor je reactie.

Smb en sftp verbindingen naar schijven krijg ik in ieder geval niet te zien bij de systeem monitor. Op dit moment is mijn beste optie om via rdp/vnc de remote host te bekijken om te zien waar en hoeveel ruimte ik nog heb.

Toch vind ik het een beetje vreemd dat zoiets niet naar de lokale PC kan worden gepubliceerd? Hoe doet men dat dan als je een linux PC in een netwerk met netwerkmappen laat werken? Je wilt toch weten of er ruimte op je home-map is voordat je er een document op opslaat?

Ik heb overigens ook nog (en al eerder) naar mc gekeken, maar ik moet zeggen dat me dat een grotere stap terug lijkt dan de alternatieven. mc lijkt erg op de oude (DOS) nc, en dat is oké, maar ik zocht toch echt meer iets als Tuxcmd of Gnome Commander. bsc heb ik ook bekeken, maar die kan geen smb- of sftp-shares weergeven, en dat is toch wel belangrijk voor me.

Er zijn echter her en der verschillen die ik nog niet geheel door heb. Gnome Commander en Nautilus snappen (soms) hoe een bestand moet worden geopend door het bijbehorende programma te starten, tuxcmd moet ik op dat vlak nog helemaal inrichten. Ik vermoed dat dat verschil komt doordat de eerste twee gebruik kunnen maken van een set binnen Gnome beschikbare instellingen/variabelen en Tuxcmd als GTK+-programma niet in die variabelen kijkt.

Ik wil uiteindelijk wel één file manager hebben die "alles" kan, zodat je niet per (type) actie hoeft na te denken welke file manager of terminal je nu weer het beste kunt gebruiken. Een belangrijk punt is echter ook wel dat ik dan van remote schijven wel de noodzakelijke info moet kunnen krijgen, liefst ook met de te kiezen tool.

Grtz,
Richard