Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub beetje opruimen ???  (gelezen 4022 keer)

grub beetje opruimen ???
« Gepost op: 2007/06/07, 20:47:12 »
als je die kernel update doet krijg je nadien in je grub 2 ubuntu s hoe krijg je die oude uit het grubmenu? want daar staat nog ne microsoft ook dat nergens naartoe gaat en dat mag ook uit dat menu

Offline siegi

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/07, 21:17:12 »
Dat de kernel nog in grub staat betekent ook dat de kernel nog niet verwijderd is.   Dus die oude kernel neemt nog altijd plaats in op je hd.  Ik zou gewoon even de oude kernels zoeken in synaptic en dan verwijderen. Dan zijn ze ook ineens weg uit grub.
Goede vuistregel is altijd om de vorige kernel bij te houden. Moest er iets mislopen bij een update van ubuntu dan kan je nog opstarten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub beetje opruimen ???
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/07, 23:27:10 »
Wil je toch graag je menu.lst handmatig bewerken, dan kan dat ook:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Zet het teken # plus een spatie, voor elke regel die je niet meer wil zien.

grub beetje opruimen ???
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/09, 15:45:26 »
jaja merci dat was het

The_Necrocide

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/09, 16:08:20 »
Alternatief:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Verander bij: # howmany=all de all in het aantal kernels die je 'zichtbaar' wilt hebben in je GRUB. Aan te raden om hier 2 van te maken (moest de laatste kernel niet meer werken...)

grub beetje opruimen ???
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/09, 16:40:17 »
Citaat van: The_Necrocide
Alternatief:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Verander bij: # howmany=all de all in het aantal kernels die je 'zichtbaar' wilt hebben in je GRUB. Aan te raden om hier 2 van te maken (moest de laatste kernel niet meer werken...)
ja ik heb voor die microsoft een # geplaatst want die werkt toch niet meer en dan voor die vorige kernel ( van voor de update ook # voor geplaatst en een x en een k voor men xubuntu en kubuntu  zodat je nu meer zicht hebt in je grub in wat wat is

The_Necrocide

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/09, 17:08:05 »
Citaat van: vinny3Ddamag
Citaat van: The_Necrocide
Alternatief:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Verander bij: # howmany=all de all in het aantal kernels die je 'zichtbaar' wilt hebben in je GRUB. Aan te raden om hier 2 van te maken (moest de laatste kernel niet meer werken...)
ja ik heb voor die microsoft een # geplaatst want die werkt toch niet meer en dan voor die vorige kernel ( van voor de update ook # voor geplaatst en een x en een k voor men xubuntu en kubuntu  zodat je nu meer zicht hebt in je grub in wat wat is
Om verouderde kernels te elimineren is het toch het beste om ze te verwijderen met een pakketbeheer...
Anders hetzelfde principe: uit de grub, uit het hart... (blijven ze toch rondslingeren op je HDD)

De 'Howmany' functie in de menu.lst slaat uiteraard alleen op kernels van dezelfde distro's (vermoed ik)

jofie

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/09, 21:14:04 »
Kan ik daar ook mijn Cd-rom tussenplaatsen om vanuit de live-cd te booten. Als ik nu opstart krijg ik meteen de keuze tussen Ubuntu en XP, het gaat zo snel dat ik niet meer kan booten vanuit de live-cd

Offline tabasco

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/09, 21:46:38 »
Hai,
Als in de bios van je computer je cd/dvd speler als 1e bootdevice staat ingesteld dan boot je van cd en niet vanaf je hd, en krijg je grub niet eens te zien. (Aangenomen dat de live cd in de speler zit)

wat bedoel je met 'het' gaat zo snel?

groet, tabasco

jofie

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/09, 21:50:46 »
ik had vroeger de keuze om bij het opstarten "C" in te drukken om te starten vanuit de cd-rom. Nu niet meer omdat  ik onmiddellijk in de grub zit.

ik geraak niet in de bios

Offline tabasco

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/09, 22:01:52 »
Niet in de bios? Oh!
Wat voor systeem is het? Kon je vroeger wel in de bios?
Dit wordt een niet ubuntu gerelateerde overige-hardware kwestie... (ben benieuwd waar het naar toe verplaatst wordt :) :) )

grub beetje opruimen ???
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/09, 22:12:30 »
Citaat van: jofie
Kan ik daar ook mijn Cd-rom tussenplaatsen om vanuit de live-cd te booten. Als ik nu opstart krijg ik meteen de keuze tussen Ubuntu en XP, het gaat zo snel dat ik niet meer kan booten vanuit de live-cd
Kan het zijn dat je voor van CD-rom te booten 'F12' of zo moet drukken voor je het grub-menu krijg? Dit is dikwijls zo. Welke toets je moet drukken kan nog van merk tot merk van computer verschillen. Dit staat wel in je handleiding.
'del' is meestal om in je BIOS te geraken
'F5' of 'F12' is meestal om te kiezen van welke media de computer gaat opstarten (CD-rom, LAN, WIFI, USB,...)

grub beetje opruimen ???
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/10, 00:42:51 »
Citaat van: jofie
ik had vroeger de keuze om bij het opstarten "C" in te drukken om te starten vanuit de cd-rom. Nu niet meer omdat  ik onmiddellijk in de grub zit.

ik geraak niet in de bios
als je de pc opstart blijven op de del toets drukken tot je het bios scherm ziet en bij 1st boot device cd rom station kiezen

Offline tabasco

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/10, 01:00:29 »
Die 'C' toets wordt ook gebruikt bij Toshiba Notebooks om te booten vanaf de cd-drive.

Jofie, gaat het hier om een Toshiba Notebook? En zo ja welk type?
Kun je direct na het aanzetten van je notebook met de 'ESC' toets in je bios komen?

jofie

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/10, 11:03:37 »
Bij het opstarten krijg ik de melding gedurnede 4 seconden

Citaat
press (ctrl + S) of F4 to open raid utility
maar ik mag drukken zo vlug of hard ik kan, het is alsof mijn toestenbord pas geactiveerd is in de grub

Offline tabasco

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/10, 11:09:55 »
nogmaals de vraag: op wat voor soort computer heb je dit probleem, merk/type?

jofie

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/10, 11:26:17 »
Het is een desktop, maar het merk ken ik niet. Het is een computer die is samengesteld door een kennis en die ik heb overgekocht, omdat hij deze op overschot had.

Is er in terminal geen commando waaruit de gegevens kan halen ivm de samenstelling van de computer?

of misschien beter; een commando waarmee ik de computer reboot vanuit de cd?

Offline tabasco

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/10, 16:30:51 »
Enkele opties:

1.Met het commando sudo lshw krijg je in de terminal als het goed is je bios naam te zien, je kunt dan googlen naar de fabrikantnaam en zoeken hoe je de bios benaderen moet.

2.Een oud trucje wat bij mij wel eens heeft geholpen is de computer opstarten zonder toetsenbord. Je krijgt dan soms een melding om het bios te benaderen, volg de instructies (plug dan wel eerst je toetsenbord er weer in...)

3.Zoals vinny al schreef probeer direct na de boot de toets F2 of F10 of DEL of ESC.

4.Heb je een geavanceerd toestenbord, extra functies? Draadloos of whatever? Probeer het eens met een normaal (ps/2) toetsenbord. Leen deze desnoods van je overbuurvrouw.

jofie

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/10, 21:20:59 »
@ allen

Bedankt voor de moeite om mij te helpen. Ik ben uiteindelijk in de BIOS geraakt, daar bleek dat de cdrom reeds als eerste bootdevice was ingesteld. Het was een slechte gebrande bootcd waarmee ik wilde opstarten en daarom kwam ik meteen in de grub. Weer iets geleerd.

Offline tabasco

  • Lid
grub beetje opruimen ???
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/10, 21:49:55 »
Gelukkig maar, hoe ben je uiteindelijk in de bios gekomen?

jofie

  • Gast
grub beetje opruimen ???
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/10, 22:17:03 »
delete, maar ik begin al delete in te drukken van bij de opstart, anders was ik te laat.