Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk printer met Cups  (gelezen 2063 keer)

Netwerk printer met Cups
« Gepost op: 2008/04/29, 23:32:14 »
Hallo,

Wanneer ik via mijn laptop de printer wil gebruiken die aangesloten staat op mijn pc, dan vind ik uiteraard de juiste printer. Echter, vraagt cups op mijn laptop om een driver. De driver heb ik met enig zoeken met wat andere drivers aan de praat gekregen, deze stond namelijk niet in de database.

Maar is het ook mogelijk dat de printopdrachten gewoon naar de cups op mijn pc worden verzonden en vanuit daar gewoon de boel naar de printer wordt verzonden, zodat ik geen extra drivers hoef te installeren op mijn laptop?

Groet

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Netwerk printer met Cups
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 15:26:43 »
Het probleem is dat het machientje dat het binaire printbestand aanmaakt (dus waarop het programma staat waarmee je de print-opdracht geeft) graag wil weten wat de printer kan. Zo kan de juiste bijv. PostScript of HPCL code worden gegenereerd. Juist de machine die "alleen maar afdrukt" zou eigenlijk niets hoeven te weten van de datastroom die hij binnenkrijgt en gewoon in "raw mode" de zaak doorzetten naar de printer zelf. Echter, de "postscript" driver is behoorlijk generiek en gaat vrijwel altijd een goed werkbaar resultaat opleveren. probeer die anders es.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Netwerk printer met Cups
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 20:30:57 »
Hmm .. ik heb je bericht twee keer doorgelezen, en begrijp het nog niet voledig.

Het binaire printbestand zou dus tot PostScript of HPCL worden omgezet om mijn laptop, en vervolgens naar mijn pc worden doorgezonden, en om het bestand juist om te zetten moet de laptop dus de juiste drivers van de printer hebben? Of begrijp ik dit verkeerd?

Wat bedoel je precies met: "Probeer die andere es" ?

ALs ik logisch nadenk lijkt het dat het mogelijk zou moeten zijn om de print opdracht gewoon naar cups te sturen. Anders vind ik dat een beetje onbegrijpelijk, en kan ik net zo goed het bestand via een gedeelte map op mijn laptop, kunnen openen op mijn pc, en zo direct vanaf mijn pc afdrukken. Maar dat is gewoon vervelend.

Netwerk printer met Cups
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/01, 22:22:51 »
Heb het ook twe keer gelezen.  denk dat hij bedoelt dat je gewoon als driver de Postscript driver moet installeren.  Dat is dan geen antwoord op je vraag. Uit jouw vraag leid ik af dat je eigenlijk een "denkbeeldige" (hypothetische) vraag stelt, want je hebt al een werkende driver geïnstalleerd...
Het is overigens met de huidige opslagcapaciteiten en processorsnelheden ook niet langer nodig om te kunnen wat jij vraagt.  Maar uit een puriteins standpunt is het een zinvolle vraag: als die printer al een driver heeft op de PC, waarom moet die dan nog een driver hebben op de laptop ?
Over rechtstreeks naar Cups sturen weet ik niets, maar ik heb ooit ergens een stukje gelezen over een scriptje dat er voor zorgde dat zodra je op je laptop print naar een bestand op de PC, de printer "detecteert" dat er een file is binnengekomen in die bepaalde map en dan automatisch besluit om die af te drukken.  Het tijdsverlies zou minimaal zijn.  Heb verder wel geen flauw idee meer waar. :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Netwerk printer met Cups
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 22:47:15 »
Heb ondertussen wat rondgekeken en eigenlijk denk ik dat CUPS inderdaad voorziet wat jij vraagt: tenminste als ik de informatie op deze pagina goed begrijp.  Het is wel voor 7.10, maar ik heb net
Citaat
sudo system-config-printer
gedaan en dan kreeg ik dit.



De tweede optie aanvinken zou het 'm moeten doen.  
Al geef ik toe dat je reeds gezegd hebt dat je de printer ziet.  En ook staat er niet ondubbelzinnig geschreven dat je géén driver meer moet installeren...  Maar je kan het altijd proberen. :)

Edit: sorry, knoeide even met de kwaliteit van de schermafdruk...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Netwerk printer met Cups
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/02, 13:31:51 »
Prosper heeft dat "Probeer die andere es" goed geinterpreteert door te zeggen dat je de PostScript driver zou kunnen installeren als "generieke" driver die vrijwel overal goed werkt.

Even kijken of ik die gedachtenkronkels bovenaan wat anders kan omschrijven:

Kijk, de printopdracht doorsturen is het probleem niet, het gaat erom dat de CLIENT, als die geen printerdriver heeft, niet weet voor welke printer de output bestemd is. Hoe weet deze machine welke codes de betreffende printer gebruikt om vet af te drukken, of hoe de marges in te stellen om maar es wat te noemen? Het zijn programma's als OpenOffice.org die deze opmaak i.s.m. de printer-driver definieren, NIET de print-server.

Als de client dat wel weet (m.a.w. een driver is geinstalleerd), dan kan de print-server verder als "domme" machine optreden, de printcodes zijn immers al door de client gegenereerd en hij hoeft het printbestand alleen maar door te zetten naar de printer zelf, via de paralelle of USB port of wat dan ook. Voor wat betreft de print-server kan de queue dan worden gedefinieerd als "raw", d.w.z. geen processing, alleen doorgeven.

M.a.w. het is eerder de print-server die geen driver nodig heeft dan de client. Maar ik hoop dat ik het aan het rechte eind heb natuurlijk want ik heb nog niet durven experimenteren met een omgekeerde situatie, n.l. de server heeft de driver en de client doet "raw". Ik vrees echter dat je een berg onleesbare rommel uit je printer gaat krijgen als je dat doet ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl