Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over REDO  (gelezen 769 keer)

Offline JAM

  • Lid
Vraag over REDO
« Gepost op: 2016/06/12, 17:12:22 »
Op mijn HDD in de PC is 261 GB verbruikt en 663 GB vrij.
Nu heb ik met REDO een complete backup gemaakt op een externe HDD (1 op 1, of mirror, of zoiets dan toch).
Als ik nu op eigenschappen klik van de backup-map is de grootte van de inhoud slechts 108 GB.
Is het zo dat REDO comprimeert of is er iets anders aan de hand?
Ik wil uiteraard weten of de backup ok is...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/12, 18:02:28 »
Een complete backup van een hd kan zijn, er zijn dus 2 mogelijkheden,
1 een bit by bit copie, dan maakt backup software een backup dmv alle dectoren te kopieren, dus backup software kijkt niet naar je file systeem, dus hier wordt echt alles gebackupt.
2 de backup software kent bepaalde file systemen, dan backup deze alleen de files, en misschien de boot benodigheden, om te booten vanaf de hd. Dus backup software moet hier wel je file systeem kennen.

Dan heb je nog compressie, waardoor de backup kleiner kan worden, of doordat grote stukken van de partities leeg zijn.

En een tip voor backups maken.
Een backup die je maakt en in je kast legt, is geen backup, want je weet niet wat er op staat.
Een backup  moet je dus ook even terug zetten op een andere lege schijf(niet het origineel overschrijven), dan weet je of het werkt, en of er data op staat.
Backup software heeft ook een check functie, deze is ook belangrijk, origineel en backup vergelijken.

Offline JAM

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/12, 18:16:26 »
Jan 11000,

Eerste regels begrijp ik niet echt. REDO is toch een standaard backup programma.
Ik heb gekozen voor ??kopieer de hele inhoud van de schijf¨.
Moet de gemaakte backup dan niet even groot zijn als de inhoud op de hdd van de pc?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/12, 18:20:44 »
Zoals ik  al zei, er zijn 2 mogelijkheden, of de backup software dit laat zien is wat anders.
Maar de 2 mogelijkheden is wel belangrijk voor als je afwijkende file systemen gebruikt, dus of je backup software de file systemen kent, wat hij niet kent neemt hij niet mee als hij alleen naar files zoekt.

Nee door compressie en misschien lege partities kan dit kleiner zijn.

Zoek een op review over je backup software.

Of zet je backup terug op een lege schijf, en voor een backup moet dit eigenlijk, want anders weet je niet wat op je schijf staat.

Offline JAM

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/12, 18:42:29 »
Heb nog een Windows pc met 2 hdds, waarvan er 1 leeg is.
Kan ik daar gewoon de backup opzetten?

Offline koos4401

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/12, 21:55:07 »
Antwoord weten: NEE, maar... onder de motorkap is REDO hetzelfde als Clonezilla. Clonezilla comprimeert de back-up standaard. Dus verwacht ik dat REDO dat ook doet.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline partsman

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/12, 22:49:46 »
Redo comprimeert zowiezo.
Ik maak backup images van mijn windows machine, deze heeft een C: partitie met 30 Gig in gebruik,maar mijn Redo image is 7,5 Gig.

Reeds vele malen een image succevol terug geplaatst.

Offline JAM

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/12, 22:51:52 »
Prima Koos!
Maar hoe kom ik er nu achter of de backup werkt?

Offline JAM

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/12, 22:53:31 »
Dank je partsman, goed om te horen.
Zal er nog 1 maken, kijken of die ongeveer hetzelfde is qua grootte..

Offline koos4401

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/13, 09:56:47 »
Citaat
Maar hoe kom ik er nu achter of de backup werkt?
Bij mijn weten is daar maar één manier voor: terugzetten. En da's niet mijn risico! :o

@partsman: en ook het lege deel van de partitie wordt niet meegenomen!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Frederik

  • Gast
Re: Vraag over REDO
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/13, 10:21:21 »
Het terugzetten van een REDO backup gaat op precies dezelfde manier als het maken van een backup, maar dan in omgekeerde volgorde.
Iedere maand maak ik een complete backup (systeem image) van de 120GB SSD schijf met REDO en de grootte van de backup is net geen 6GB.
REDO is een uiterst gebruiksvriendelijk en simpel backup programma :)

Offline JAM

  • Lid
Re: Vraag over REDO
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/14, 10:55:06 »
Het volgende over REDO:
Heb een 1TB hdd in mijn pc waarvan 261GB gebruikt.
Ik heb een totale backup gemaakt op een externe hdd met REDO, eerst geformatteerd, wat een bestand opleverde van 108 GB.
Even later heb ik nog een zelfde backup gemaakt, nu was het bestand 32 GB......vreemd
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik de hdd weer geformatteerd en weer een backup gemaakt. Nu is het bestand 258 GB... nog vreemder.
Wie weet hoe die enorme verschillen tot stand komen en welke backup is nu goed?