Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multibootsysteem  (gelezen 485 keer)

Multibootsysteem
« Gepost op: 2015/01/19, 17:22:42 »
Ik zou graag een multiboot-systeem opzetten om de verschillende Linux versies te kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld Xbuntu, PCLinuxOS, Mint en Windows op dezelfde vaste schijf.
Heeft iemand ervaring met het opzetten van dergelijk systeem? Destijds was dat eenvoudig met Windows door het MasterBootRecord (MBR) te veranderen. Hoe kan dit eenvoudig met Linux en de combinatie Linux/Windows?



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Multibootsysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/19, 17:26:30 »
Kan allemaal, maar is wel wat bewerkelijk, vergt een hoge mate van zorgvuldigheid en heeft "verrassende" effecten op o.a. het Grubmenu. Niet aan te raden voor een beginner....

Probeer ze liever uit in een virtuele machine (virtualbox) of gewoon als Live-DVD. Stuk makkelijker en veiliger.  :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Multibootsysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/20, 00:07:25 »
Ik zelf heb een 64gig USB-stick als een Multisystem gemaakt waar je er genoeg op kan zetten, bekijk de onderstaande link,
http://www.pendrivelinux.com/multiboot-create-a-multiboot-usb-from-linux/

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Multibootsysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/20, 00:59:44 »
Op een legacy MBR harddisk is e.e.a. eenvoudig, maar let op de volgorde.
1 installeer Windows kies de gewenste partiegrootte
2Maak van de rest van de ruimte een extended/uitgebreide partitie
3 installeer PCLinuxOS handmatig partitie grootte / swap en /home, boot van MBR (sda)
4 installeer Ubuntu, Optie Iets anders handmatig partitie grootte /. Swap bestaat al, /home optioneel. Boot van de geïnstalleerde partitie in dit voorbeeld sda5
5 installeer (X)ubuntu installatie als bij 3
6Pas in PCLinuxOS /boot/grub/menu.list aan voor iedere Buntu een item, voorbeeld:
title Ubuntu 14.04.1 LTS 64bit
root (hd0,4)            # hdx,y disk x telt vanaf 0, partitie y telt vanaf 0 (Grub 2 is anders)
chainloader +1

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden
Op een GPT disk is PCLinuxOS alleen via een omweg met Grub 2 aan de praat te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/20, 01:01:20 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL