Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows gratis?  (gelezen 776 keer)

Windows gratis?
« Gepost op: 2014/04/25, 16:12:55 »
Ik las dit artikel in www.nu.nl , met daarin de zin Verder claimt Wzor dat Windows 9 gratis wordt. Hoe nu? Heeft het miljoenenproject bij de Nederlandse overheid Microsoft op een idee gebracht? Gratis een ondermaats product leveren en de gebruiker laten betalen voor de ondersteuning.... :evil: :evil: :evil:

Old man
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows gratis?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/25, 19:48:17 »
Pfff, Ubuntu is al jaren gratis.
gebruiker laten betalen voor de ondersteuning.
Net als het verdienmodel van Canonical met Ubuntu:
Citaat van: Canonical Ltd.
to market commercial support

Als Windows gratis is kunnen leveranciers van hardware geen (of minder) winstmarge meer in rekening brengen voor het besturingssysteem. Wat dat betreft kan net zo goed een vrij te gebruiken alternatief worden geïnstalleerd en meegeleverd (bijvoorbeeld gratis Ubuntu). :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Windows gratis?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/25, 20:21:14 »
Het zou best kunnen, want Microsoft heeft onlangs ook de licenties voor Windows Phone en Windows 8.1 ARM (voor tablets dus) gratis gemaakt voor fabrikanten. Dus zou zomaar kunnen dat ze dat doorzetten naar desktops.

Re: Windows gratis?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/26, 12:07:52 »
Dat hadden ze al veel langer geleden moeten doen; in navolging van Apple ofzo die hun OS,bijna, gratis weggeven.

Voor de consument goed nieuws; maar ik denk gratis meuk weggeven eerder in een Chinees model past dan in een Westers.

Ik meen trouwens dat MSO voor thuisgebruik ook gratis moet worden, zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Windows gratis?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/26, 12:48:38 »
Ik meen trouwens dat MSO voor thuisgebruik ook gratis moet worden, zijn.

Dat is het al min of meer. MS Office Online, waar ik elke dag met plezier gebruik van maak, is gratis. Goed, er ontbreken nog wat features in vergelijking met de offline Office maar het begin is gezet. En het is volledig geschreven in HTML5, dus kan er op elk OS bij :)

Re: Windows gratis?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/26, 17:54:02 »

Voor de consument goed nieuws;

Dat is helemaal geen "goed" nieuws voor de consument. De consument blijft met closed software afhankelijk van de leverancier. Het is de leverancier die zal bepalen hoe, waar en hoe lang je zijn product zal gebruiken. De kennis en de technologie blijven in handen van de multinational. De gemeenschap heeft er geen enkele controle op (noch enige democratische inspraak). Het open source model staat daar lijnrecht tegenover. Open source staat voor een open systeem waarin de consument zelf kan bepalen hoe hij het zal gebruiken. Het is zelfs mogelijk het product te wijzigen en hij/zij kan inkijken hoe
het product werkt. De kennis en de technologie komen in handen van de gemeenschap (die daar tenslotte beter van wordt). Omwille van die redenen gebruik ik MS-producten als het mij opgelegd wordt. Ik probeer zoveel als mogelijk open source te gebruiken en probeer er dan ook mijn bijdrage toe bij te dragen.

Re: Windows gratis?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/26, 18:20:08 »
Ze waren laatst  in het nieuws met wederom een tegenvallend kwartaal aan inkomsten.
Als commentaar werd nog geroepen dat het niet helemaal klopte want smoes smoes smoes smoes....

Enyway ze halen hun verdiensten toch niet meer uit het OS en de spellen maar uit andere activiteiten.
En aldoor aan de gang blijven met rechtzaken kost ook alleen maar geld, of weer op je neus getikt worden met een clain van 250 miljoen euries.

En dus denk ik dat ze het verdien model steeds meer gaan loslaten en het op een andere boeg gaan gooien.

Kijk het lekke OS krijg je gratis, voor het AV moet je betalen en voor de spyware in het OS krijg Microsoft weer geld.
Dus hoe makkelijk wil je het hebben ?  :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows gratis?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/26, 20:55:34 »
Gratis tegeltjes!!!  =D

Mooi, want dan wordt de apparatuur zo'n 50 euri goedkoper. Scheelt toch flink, op een aankoopprijs van 350 tot 400 euri (maximale wat ik voor een flaptop betaal).

Re: Windows gratis?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/26, 20:58:22 »

Voor de consument goed nieuws;

Dat is helemaal geen "goed" nieuws voor de consument. De consument blijft met closed software afhankelijk van de leverancier. Het is de leverancier die zal bepalen hoe, waar en hoe lang je zijn product zal gebruiken. De kennis en de technologie blijven in handen van de multinational. De gemeenschap heeft er geen enkele controle op (noch enige democratische inspraak). Het open source model staat daar lijnrecht tegenover. Open source staat voor een open systeem waarin de consument zelf kan bepalen hoe hij het zal gebruiken. Het is zelfs mogelijk het product te wijzigen en hij/zij kan inkijken hoe
het product werkt. De kennis en de technologie komen in handen van de gemeenschap (die daar tenslotte beter van wordt). Omwille van die redenen gebruik ik MS-producten als het mij opgelegd wordt. Ik probeer zoveel als mogelijk open source te gebruiken en probeer er dan ook mijn bijdrage toe bij te dragen.

Het Windows-team luistert inderdaad niet of nauwelijks naar de gebruikers, maar het OneNote Online-team wel. Ze hebben een paar dagen geleden zelfs een functie toegevoegd die door 10% van de gebruikers werd aangevraagd en ze hebben ook een inspraak-gedeelte waar ze communiceren met de gebruikers. Verder zijn OneDrive, OneNote Online en Office Online in HTML5 geschreven. Kan er op mijn Linux-bak en mijn Amiga dus perfect mee werken want HTML5 is een open standaard die moderne webbrowsers ondersteunen. En de OneNote Clipper van het OneNote Online-team is geschreven in JavaScript (bookmarklet), wederom een standaard die moderne webbrowsers ondersteunen en werkt dus ook perfect waar dan ook.

Ik wil niet de MS-fanboy uithangen, maar elk team binnen MS werkt heel anders en vaak niet samen met elkaar. Daarom bijv. dat OneDrive, OneNote en Office Online in HTML5 zijn geschreven, terwijl als het Windows-team het had gedaan was het vast Silverlight of een ander gesloten iets geworden. Er zijn dus teams binnen MS die wel open staan voor open standaarden en luisteren naar de gebruikers. Het is vooral het Windows-team dat zich afsluit van de buitenwereld.

Re: Windows gratis?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/29, 12:51:46 »
Dat is dan goed nieuws, en ik heb maar meteen bij dat team geoppert of ze willen stoppen met IE en windows in het bijzonder...  :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D