Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)  (gelezen 1183 keer)

Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)
« Gepost op: 2012/01/30, 14:32:17 »
ik heb sins een tijdje een Toshiba S1800-100, Intel Celeron 800Mhz, 265MB, DVD-RW DL, en geen HD.
(optishe drive uiteraard niet de originele, DL DVD branden lukt hem toch nooit :P)

dat laatste maakt het even lastig.
er hoewel ik wel nog een losse ATAPI 2.5" HDD heb liggen, heb ik dit ding gekocht (€7,50, dus nog wel leuk om even mee te klieren), zonde HDD tray.
die tray is nog wel te vinden, maar ik wil eerst even weten of hij nog wel geheel werkt, het lijkt er wel op, maar, geen HDD, dus geen OS.

nu wil ik er Lubuntu op installeren, maar ik moet dan wel een eigen X.Org configuratie maken, omdat er een klein foutje zit in de gegevens die de grafishe kaart aangaaft aan het OS.

wat er precies mis is geeft ik zo onderaan even, maar eerst wat ik nu wil:
ik kan een Lubuntu bootable USB drive maken, maar, de laptop zelf kan enkel booten van FDD, HDD of DVD-RW, niet van USB.
nu heb ik wel gehoord van bootloaders die vanaf een FDD kunnen chainloaden naar een USB drive, maar ik weet niet welke.

heeft iemand een idee wat ik zou kunnen gebruiken om hem via USB te laten booten?
de USB controller is een ALi Corporation USB 1.1 Controller, mocht het nodig zijn kan ik wel via LiveCD een shell krijgen om meer informatie te krijgen.





ok, voor de geinterseerde, het probleem:
hij meld DDC te ondersteunen, maar hoewel de grafische kaart het ondersteund, ondersteund hij het niet in deze hardware configuratie, en X.org blijf netjes wachten op een DDC signaal, welke dus nooit komt.
na een timeout komt hij in een shell, waar ik gewoon alles mee kan, maar om er een desktop op te laten starten, zal ik een RW root-partitie moeten hebben, zodat ik de X.Org configuratie kan aanpassen.

het kan ook wel door de LiveCD aan te passen, maar als hij via USB werkt kan hij daar ook van blijven booten, zodat ik wat meer er mee kan proberen.
nu heb ik wel informatie gevonden over Linux op de Toshiba Satellite 1800-S203, en die lijkt het zelfde probleem te hebben, dus met een beetje geluk is de oplossing ook gelijk, dus dat wil ik even proberen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/30, 14:34:37 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/30, 14:52:58 »
Wat ik op sommige computers meemaak, wanneer ik Lubuntu installeer: de grafische schil van de Lubuntu-LiveCD (of LiveUSB) wil niet vanzelf starten. Het eindigt dan in een niet-grafische terminal.

Oplossing: tik in: startx (en druk op Enter). Bij mij is dat voldoende.

Probeer het ook eens?

Re: Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/30, 18:55:48 »
Via floppy https://help.ubuntu.com/community/GrubHowto/BootFloppy
Via Cd https://help.ubuntu.com/community/BootFromUSB#See_Also op ongeveer een derde begint het verhaal. Natuurlijk aanpassen naar jou situatie, qua aanduiding van de USB stick.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/30, 19:17:59 »

Re: Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/30, 21:53:37 »
Wat ik op sommige computers meemaak, wanneer ik Lubuntu installeer: de grafische schil van de Lubuntu-LiveCD (of LiveUSB) wil niet vanzelf starten. Het eindigt dan in een niet-grafische terminal.

Oplossing: tik in: startx (en druk op Enter). Bij mij is dat voldoende.

Probeer het ook eens?
dit is echt een configuratie probleem, zolang de optie NoDDC niet word meegegeven in X.conf crashed hij altijd.
startx heb ik wel geprobeerd, maar dan krijg ik enkel een zwart scherm.



Via floppy https://help.ubuntu.com/community/GrubHowto/BootFloppy
Via Cd https://help.ubuntu.com/community/BootFromUSB#See_Also op ongeveer een derde begint het verhaal. Natuurlijk aanpassen naar jou situatie, qua aanduiding van de USB stick.
helaas, hiervoor moet je nog wel een interne HDD hebben, en omdat het bracket mist kan die er dus niet in.
Citaat
This section is only for those who have an internal drive that can be written to and has grub installed. It makes sense if you prefer to install Ubuntu to an external hard drive instead of the internal one, but still have the possibility to customize the internal hard drive a little in order to boot the Ubuntu installation on your external drive.
maar ik heb intern juist geen hard disk, daarom wil ik het via USB proberen.

http://www.plop.at/en/bootmanager.html
Misschien werkt dit.
zal ik even proberen, moet alleen nog even kijken hoe je die op een floppy disk krijg.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Linux boot floppy? (Bootloader op floppy dan dus)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/31, 21:03:30 »
ik heb Plop Bootmanager even geprobeerd en daarmee Lubuntu via een ADATA USB drive gestart (16GB, USB3.0 (voor de lol, ik heb toch niks met USB3.0, en deze laptop heeft zelfs nog USB1.1).

het resultaat leek zo:

maar dus wel enkel via USB, zelfde trukje geprobeerd via CD-ROM en dat wou dus niet, jammer is echter dat USB1.1 wel erg traaaaaag is.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!