Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows verdwenen?  (gelezen 844 keer)

Windows verdwenen?
« Gepost op: 2012/04/11, 23:23:26 »
Hallo.
Ik ben vanavond bezig geweest met het installeren van Ubuntu 11.10 naast Windows 7.
Dit is niet gelukt. Ik dacht: ik probeer het morgen opnieuw mbv het forum.
Ik heb dus de installatie beƫindigd en mijn laptop opnieuw opgestart.
Alleen krijg ik nu te zien: Grub loading, please wait.
Error 17.

Daarna gebeurt er niets meer.

Wat nu te doen?

Robin

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows verdwenen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/11, 23:53:04 »
Makkelijkste oplossing de Ubuntu CD erin en opnieuw (op dezelfde plaats) installeren, zonder deze af te breken.
Mocht je alleen je Windows terug willen, dan de Windows-installatie CD/DVD plaatsen en de reparatie uitvoeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Windows verdwenen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/12, 00:04:47 »
Punt is dat Windows voorgeinstalleerd was.
Deze moet toch op een of andere manier terug te halen zijn.
Ik heb bij de installatie van Ubuntu 11.10 er bewust voor gekozen om Windows niet te verwijderen.
Jij denkt dat wanneer ik Ubuntu opnieuw probeer te installeren, dat dan Windows ook weer terug te halen is?

Als ik opnieuw probeer te installeren, krijg ik het volgende te zien: (zie afbeelding)

Ik neem aan dat Windows op SDA 1 staat... Wat ik met de andere partities moet doen weet ik niet. Ik heb ze niet bewust gecreƫerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/12, 00:15:13 door robindekker »

Re: Windows verdwenen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/12, 00:26:45 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows verdwenen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/12, 00:46:06 »
Zeer waarschijnlijke indeling:
sda is je hele HDD
sda1 Windows 7 bootpartitie
sda2 Windows 7 C:
sda3 Windows 7 Recovery partitie
sda8 Ubuntu systeem
sda9 Linux swap partitie

Vanaf de Windows installatie CD/DVD (zelfde versie lenen van de buurman ?) op de pagina waar je land e.d. moet kiezen staat links onderaan systeemherstel.
Dat zou afdoende moeten zijn.

De Ubuntu partitie lijkt mij wat aan de kleine kant, mogelijk dat daarom de installatie niet goed verloopt.
Mogelijk dat je de sda3 partitie nog kunt verkleinen (vanuit Windows computerbeheer) en de lege ruimte toevoegen (vanuit Linux gParted) aan sda8

Als je weer Ubuntu wil testen laat dan aan het eind van de installatie de bootloader (Grub) op Ubuntu systeem partitie, in dit geval sda8, zetten, niet op sda. Installeer dan EasyBCD in Windows, daarmee kun je dan na eenvoudig toevoegen, vanuit het Windows bootmenu, Ubuntu opstarten.
Dit heeft als voordeel dat je willekeurig een Linux kunt installeren zonder de Windows bootloader te overschrijven.

Succes

Als fervent Linux gebruiker doe je het natuurlijk andersom, Windows vanuit Grub opstarten ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/12, 00:53:13 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Windows verdwenen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/12, 01:08:48 »
Ik heb de computer hard nodig, dus ik heb nu 11.10 de volledige harde schijf laten benutten.
Ik probeer dan later weer Windows 7 er bij op te krijgen...

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows verdwenen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/12, 11:30:25 »
Dan is nu in ieder geval ook je restore partitie weg..................
Je hebt toch wel installatie CD/DVD's bij je machine ?
Anders kun je zonder extra kosten geen MS Windows meer op dit apparaat zetten :(

Ed


[Moderator edit: Geen MS bashing graag, ook niet op deze manier. Post aangepast]
« Laatst bewerkt op: 2012/04/12, 13:53:24 door TopGear »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL