Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler  (gelezen 1509 keer)

mr. B

  • Gast
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Gepost op: 2007/05/06, 17:34:56 »
Ik heb al een hele tijd problemen met mijn CD/DVD speler/brander en ik kom er niet uit. Hopelijk herkent iemand van jullie het. Het probleem kreeg ik voor het eerst bij BB, maar nu in FF heb ik het nog steeds. Ik ben ten einde raad.

Het begint eigelijk al bij het installeren van Ubunutu. Als ik mijn PC opstart van de Ubuntu-cd, dan start keurig het installatie menu op. Als ik dan op "installeren" klik, gebeurt er een hele tijd niets waarna ik de volgende melding krijg "...DMA time out.....". Deze melding krijg ik 4 of 5 keer, waarna Ubuntu vanaf de Live CD opstart. Vanuit de Live-omgeving staat er een icoontje "install" op mijn Desktop. Door middel van deze link kan ik gewoon Ubunu installeren.

Als Ubuntu eenmaal is geinstalleerd werkt alles prima!, op mijn cd/dvd speler na. Met mijn cd\dvdspeler heb ik dan de volgende problemen;

Het duurt heel lang voordat Ubunu een cd/dvd herkent, waarbij het systeem korte periodes bevriest, maar uiteindelijk kan ik de cd\ dvd wel afspelen.

Het opstarten van K3B of andere software om cd's / dvd's te branden zorgt ervoor dat mijn systeem totaal vastloopt en hardhandig moet worden herstart (stekker eruit en erin, want resetten werkt ook niet meer).

Omdat ik bij het installeren van de ubuntu cd een melding kreeg over DMA, ben ik wezen zoeken of DMA wel aan staat. Volgens de hardware informatie ondersteund mij cd/dvdspeler DMA en is dit enabled.

Kan iemand mij helpen?

pikant detail..... onder Windows werkt mijn cd\dvdspeler vlekkeloos.

Guus

  • Gast
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/06, 17:37:56 »
Wat voor soort CD/DVD speler is het?

mr. B

  • Gast
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/06, 21:54:57 »
Een standaard DVDRW 16x16x speler van Aopen, zo'n twee jaar oud

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/07, 09:46:57 »
Kan te maken hebben met de master/slave instellingen van harde schijf en DVD-station. Linux is er heel gevoelig voor, als die verkeerd staan. Windows heeft daar minder moeite mee.

Doe eens dit:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/101867#p101867

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

Virtus92

  • Gast
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/16, 19:39:51 »
Misschien moet je DMA juist disablen.
Type: sudo hdparm -d0 /dev/cdrom

En vervang /dev/cdrom met je dvd-drive, bijv. /dev/cdrom0 of /dev/hdc maar het kan ook gewoon /dev/cdrom zijn :)

Offline Dave

  • Lid
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/16, 21:03:56 »
ook een nvidia kaart toevallig?

Virtus92

  • Gast
Feisty bevriest bij gebruik van CD/DVD speler
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/16, 21:20:30 »
ja :), hoezo?