Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Rustende Reiger ontwaakt niet meer  (gelezen 1482 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Gepost op: 2008/04/24, 23:04:26 »
Hallo,

Misschien een beetje een wazige titel, maar de uitleg volgt straks......

Zoals ongetwijfeld velen met mij, heb ik vanmiddag Hardy geïnstallerd. Dit is gelukt, maar niet helemaal zoals ik dat wilde: Via handmatig partitioneren kon ik namelijk geen aparte home partitie aanmaken. Root en SWAP lukte wel, maar daarna kreeg ik stteds de melding dat de overgebleven schijfruimte onbruikbaar was. Ik heb het toen maar automatisch laten doen. Dit is wel gelukt.

OK, nu mijn probleem: Ik had hoge verwachtingen van de slaapstand in Hardy. Helaas is er voor mij geen verbetering t.o.v. Gutsy. Pauzestand werkt feiloos, maar slaapstand werkt nog steeds niet (vandaar de titel). Er lijkt wel enige verbetering te zijn, want in plaats van een zwart scherm krijg ik nu een wit scherm met cursor (die kan ik ook bewegen) te zien na het "onttwaken". Ik wil nu toch wel graag een oplossing hiervoor vinden op één van de volgende manieren:
1. Slaapstand werkend krijgen.
2. Via energiebeheer de computer na een bepaalde tijd in PAUZESTAND laten gaan.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, want ik vind toch echt dat een laptop zonder "spaarstand" niet echt bruikbaar is.

Mijn computer is een Dell XPS M1330 met Intel Dual Core en NVidia kaart.

Alvast bedankt,

Hendrik

De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 00:41:31 »
Het is mischien wel een rare vraag, maar wat is het nut van Pauze- of Slaapstand op een normale computer..?
Daar hadden ze Aan en uitzetten voor uitgevonden, start in een halve minuut...

Of zie ik iets over het hoofd?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Hendrikdegraaf

  • Gast
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 08:32:50 »
Ik denk dat het voor computers in het algemeen nuttig is in het kader van de energiebesparing/ milieuvriendelijkheid. Volgens mij gebruikt een desktop toch zo'n 130 watt. Bij een laptop komt daar ook nog een praktisch element bij, namelijk dat de accu minder snel leeg raakt.

Natuurlijk kan je zeggen dat dit niets uitmaakt, want als je gewoon 2,5 uur achter elkaar doorknalt komt de laptop nooit in pauze/slaapstand en is de batterij net zo snel leeg. Dit is echter een meer theoretische dan praktische situatie voor veel mensen: die werken op hun computer, terwijl ze ook af en toe een telefoontje beantwoorden, een bakkie koffie nemen, met iemand overleggen, of iets moeten lezen vanaf papier.

OK, nu ik je heb uitgelegd waar de pauze/slaapstand goed voor is, kan je me dan nu adviseren over mijn probleem?

Alvast bedankt,
Hendrik

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/25, 09:10:21 »
op mijn hp notebook werkt de slaapstand probleemloos onder hardy, niet dat  jij hier iets mee opschiet natuurlijk maar het is dus geen algemeen hardy probleem, voorlopig blijft hardy hier op de test pc, kan nog geen reden vinden om over te stappen. (beetje xp vista verhaal)

Hendrikdegraaf

  • Gast
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/25, 09:28:49 »
@Xarvaz: bedankt voor het delen van je ervaringen. Deed de slaapstand in Gutsy het ook al? Of werkt het pas sinds Hardy?

Hendrikdegraaf

  • Gast
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/25, 09:31:38 »
Het lijkt overigens erg veel op dit probleem https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/199562

UPDATE:
Het lijkt inderdaad exact op het probleem in het bugreport hierboven. Ik kan ook vanuit het witte scherm inloggen, zonder dat ik echt iets kan zien behalve dat de cursor veranderd van een pijltje naar een tekst-invoer-streepje. De melder van de bug heeft ook precies dezelfde grafische kaart als ik heb.

Ik ben blij dat er toch sprake van vooruitgang is t.o.v. Gutsy. Nu kan ik in ieder geval het energiebeheer instellen zoals ik dat wil....

Het is allemaal nog verre van perfect: bij het inslapen en ontwaken krijg ik wel allerlei foutmeldingen te zien, en het gaat allemaal ontzettend traag. Volgens mij duurt het een stuk langer dan bijv opnieuw opstarten.

Zou er nog verbetering komen bij 8.04.1?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/25, 09:36:45 »
@Hendrik,

werkte wel maar een heel enkele keer kreeg ik een crash, dit kwam echter te weinig voor om me druk om te maken, ik maak hem trouwens wakker door 1 keer kort op de aan/uit knop te drukken, ik weet niet hoe anderen dit doen ?

Hendrikdegraaf

  • Gast
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/25, 09:49:18 »
Ik moet 'm wakker maken door het 'normaal' indrukken van de aan/uit knop. Ik krijg dan ook de Bios te zien en het Usplash scherm. Daarna kom ik dan op dat witte scherm.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/25, 10:09:48 »
ik krijg bios ook te zien maar inplaats van witscherm een invoerveld voor wachtwoord om pc te unlocken, daarna zit ik laatst gebruikte sessie iets met je video drivers die niet goed (her)starten ?

Hendrikdegraaf

  • Gast
De Rustende Reiger ontwaakt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/25, 10:23:28 »
Ja klopt, ik gebruik zo'n Nvidia restricted driver. Ik krijg ook allerlei foutmeldingen te zien die volgens mij daarmee te maken hebben (UVC foutmedingen).

Ik weet nu in ieder geval dat het voor de rest precies zo gaat zoals het zou moeten.

Bedankt voor de feedback!