Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Root wachtwoord.  (gelezen 976 keer)

Soulmaster

  • Gast
Root wachtwoord.
« Gepost op: 2008/04/27, 16:41:26 »
Hallo

Ik heb net de nieuwste versie van ubuntu server op mijn server gezet. Alles is perfect verlopen alleen kreeg ik nergens een scherm te zien waarin ik het root wachtwoord moest ingeven. Wel heb ik een user aangemaakt met wachtwoord.

Hoe en waar kan ik dit nu alsnog regelen?

Ik heb dus 8.04 server

Offline siegi

  • Lid
Root wachtwoord.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 17:21:32 »
Root is in ubuntu default uitgeschakeld.
Je kan root taken uitvoeren met behulp van sudo.
En als je even langer root wil zijn gebruik je sudo -i.

Root wachtwoord.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 17:22:50 »
In alleUbuntu's geldt: als je geen echt goeie reden kunt verzinnen om een root-paswoord te hebben, maak er dan geen. :)
Het systeem is namelijk zo opgezet dat de eerste gebruiker automatisch wat men noemt "sudorechten" krijgt, naar het gelijknamige commando "sudo" dat je voor een commando zet als het iets aan je systeem moet doen. En sudo staat dan (in de volksmond) voor "super-user do".  Je voert daarmee commando's uit als administrator (beheerder).
In de praktijk vraagt het systeem dus telkens naar je paswoord als je beheerderrechten nodig hebt. Je geeft dan gewoon je gebruikerspaswoord in.  (let op: als dit op de command-lijn is, dan zie je niks verschijnen, zelfs geen sterretjes).  Gebeurt dit in een grafische interface (bvb bij het instellen van je netwerken), dan zie je wel sterretjes.

Maak je nu andere gebruikers aan, dan kan je er voor kiezen om deze al dan niet recht te geven om "het systeem te beheren", je kan dat overigens nogal erg in detail doen: wel CD, geen printer, kies maar...

Nog vragen, stel maar.

Overigens welkom op dit forum. :lol:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Soulmaster

  • Gast
Root wachtwoord.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/27, 17:50:16 »
oioi :)

dat sudo en su snap ik :)  hiervoor draaide ik al ubuntu op mijn server namelijk alleen dus vanmiddag alles opnieuw geinstalleerd.

Bij de vorige versies kon ik gewoon user root + wachtwoord aanmaken en na de install even screen + ssh installeren om daarna vanaf een andere computer de server verder te installeren.

Bij deze versie is root user aanmaken niet toegestaan en als ik nu inlog onder mijn useraccount en daarna su of sudo doe en mijn eigen wachtwoord gebruik krijg ik dus geen toestemming om als root verder te gaan.

En ik moet toch echt root rechten hebben om de server verder te installeren.  apt-get .......... werkt nu namelijk niet.

en bedankt voor het welkom :)

Root wachtwoord.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 20:41:14 »
Wel, dan zul je een password moeten aanmaken voor root.  Na je uitleg begrijp ik dat jij valt onder de situatie "goede reden".
Tik in de terminal "man passwd" (zonder aanhalingstekens voor de handleiding.
Als ik die goed lees, en het mij nog goed herinner van de enkele draadjes hier op dit forum waarin het al eens gezegd werd (maar die we even niet kunnen vinden, zo zonder zoekfunctie), doe je in een terminal:sudo passwd rootDan vraagt hij eerst naar je gebruikerswachtwoord en vervolgens twee keer naar een zelf te verzinnen nieuw paswoord voor root.
Vervolgens kun je, denk ik inloggen als root, maar dat laatste denk ik, daar ben ik niet zeker van, ik draai nog 7.10 op m'n laptop, al staat er al wel Hardy op de PC, maar die lijdt aan de ziekte dual-boot, en de verplegers zijn m'n kinderen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Soulmaster

  • Gast
Root wachtwoord.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/27, 22:53:58 »
tnx zal dit doen.  

Ben tot nu toe dik tevreden over ubuntu. iig meer dan over redhat of suse. Vooral de backup

Root wachtwoord.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/27, 22:56:54 »
Overigens kun je ook gewoon

sudo su

doen.  dan geef je alleen je eigen wachtwoord in en blijf je nadien root...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline siegi

  • Lid
Root wachtwoord.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/27, 23:39:17 »
prosper liever sudo -i

Soulmaster

  • Gast
Root wachtwoord.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 05:07:25 »
:) het werkt perfect. Keurig geholpen dus duim omhoog