Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC  (gelezen 888 keer)

Offline Pfoeh

  • Lid
Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Gepost op: 2014/09/30, 22:11:09 »
Wij staan op het punt om een PC te vervangen. Momenteel hebben we een ca. 7 jaar oude Compac PC met AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+, 2GB Ram.
Al een hele tijd speel ik bij de gedachte om een micro of mini-pc aan te schaffen. Alleen al vanwege de afmetingen van dit soort PC-tjes ga ik enorm veel pluspunten scoren bij mijn echtgenote  ^-^
Omdat de PC vaak en lang aan staat is het energieverbruik (en warmteafgifte) een factor die we behoorlijk mee willen laten wegen in de beslissing. De bedoeling is dat er een Linux-distro op geïnstalleerd wordt. (Momenteel draaien we Xubuntu 14.04.)

Op dit moment neig ik naar de Zotac OI520 barebone http://azerty.nl/0-1253-722161/zotac-zbox-sphere-oi520-mini.html (link is willekeurig, hij is goedkoper te krijgen) waar we dan een Crucial MX100 - 256 GB – SATA-600 + 2 plankjes CRUCIAL  CT51264BF160B 4GB   DDR3-1600 in willen steken.
Een aantal redenen om voor deze set te kiezen zijn het lage energieverbruik, de lage temperatuur in rust maar ook tijdens intensieve belasting en de connectiviteit (4x USB3, en 3x USB2, cardreader, bluetooth 4.0). Daarnaast valt hij ruim binnen het budget.
Mijn persoonlijke inschatting is dat deze configuratie meer dan voldoende is voor ons dagelijks gebruik (mail, browsen, office, fotobeheer & heel eenvoudige bewerkingen van foto's, af en toe een film kijken/streamen en af en toe een fotoalbum maken).

Nu lees ik echter vaker dat de grafische prestaties van de Intel HD Graphics 4400 niet zo geweldig zijn. Ik heb echter de indruk dat in veel recensies gekeken wordt naar game-prestaties en dat dit -zeker in dit soort configuraties- nu net niet de doelgroep is.
Daarnaast vind ik de CPU benchmarks iets abstracts. De huidige PC haalt een average CPU mark van 1132, daar waar de i5 4200U een score van 3300 haalt. Werkt deze processor hiermee 3x zo snel? Ik denk dat een groot deel van de snelheidsbeleving in de SSD & hoger RAM zit.

Vragen zijn dus:
- delen jullie mijn mening dat we hier met ons huidige gebruik nog een hele tijd mee vooruit kunnen?
- naar wat ik begrepen heb zou ik met deze set weinig problemen moeten ondervinden met installatie Linux-distro

Alternatieven die ik momenteel nog in overweging heb zijn:
- Zotac ZBOX IQ01 (veel sterkere CPU, ietsje betere graphics, compacter maar aanzienlijk hoger energieverbruik en temperatuur. Daarnaast ook een aanzienlijk stukje duurder).
- Zotac ID91 (sterkere CPU, zelfde graphics, compacter maar minder aansluitingen en een wat hoger energieverbruik)

Ik ben me er van bewust dat de keuze voor een dergelijk kleine PC niet bepaald gunstig is voor de prijs/kwaliteitsverhouding.

Dank je voor jullie input.
Groet
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2014/10/01, 07:29:25 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/01, 09:00:12 »
Ik weet dat @femke98 een Zotac heeft gehad en daar erg tevreden over was.  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=80557.msg877090#msg877090

Zie ook deze topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=76634.msg840518#msg840518 over Zotac en alternatieven.

Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/01, 10:20:39 »
Die Zotac is prima voor wat jij ermee wilt, incl de Intel HD 4400 graka. (ik heb zelf een i5 met Intel HD 4000; prima!)
1- Ik zou geen Crucial MX100 SSD nemen, is weliswaar goedkoop, maar verbruikt relatief veel energie en geeft ook veel warmte af. In een grote kast niet erg, maar juist wel in zo'n Zotac.
2- Deze Zotac ken ik niet, maar vroeger stonden ze bekend om de lawaaiige fans...zie ook 1. Check of deze beter is.
3- Die i5-4200U heeft een mooie lage TDP, dat scheelt wel weer.

Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/01, 11:08:59 »
Ik heb een paar jaar geleden de Zotac IONITX-T-E gekocht, dit zijn mini ITX bordjes die je in verschillende configuratie's kan krijgen waaronder dit model met een NVIDIA grafische kaart.
De bordjes zijn erg klein 17X17 cm en met een klein (NOAH) kastje waar toch nog een mini cd-dvd-brander in kan heb je een super complete computer die klein is en toch weinig stroom verbruikt.

Neemt niet weg dat deze configuratie 2 tot 3x groter is dan die van Femke he?
Dat model wat zij heeft kan je bij wijze van spreken achterop de monitor schroeven.

De enigste modellen die ik in die vorm getest en gebruikt heb zijn van FitPC en dan het model FitPC2...
Die verbruiken in rust bij 12 volt -5 W en bij vollast 8W.
Deze zijn zo groot als een pakje sigaretten en het enigste wat je hierin in kan bouwen is 1 HD.
De rest moet allemaal extern met USB gekoppeld worden.
Ze werken met een SSD schijf zeer goed en snel maar je moet geen grafische wonderen verwachten natuurlijk.

Het werkt in ieder geval allemaal goed met Ubuntu -- Linux..  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/01, 13:18:59 »
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik weet dat Femke een Zotac had en heb inmiddels meer dan een jaar geleden met haar over dit soort PC-tjes gemaild.

@ VuurVosje: dank voor die input. Op de lijst van door Zotac geteste RAM geheugens stonden een paar Crucial modellen. Omdat het gebruikte geheugen soms gevoelig lijkt te zijn had ik het idee om dus een geheugen uit die "geteste"lijst te gebruiken. Dacht meteen maar een Crucial SSD te nemen. Dankzij jou opmerking zal ik voor die laatste maar voor een andere SSD gaan.
Wat de lawaaiproductie en temperatuur van deze Zotac (model OI520) betreft schijnt dit in orde te zijn (http://www.computershopper.com/desktops/reviews/zotac-zbox-sphere-oi520-plus en http://hexus.net/tech/reviews/systems/70005-zotac-zbox-sphere-oi520-plus/?page=9 ( Citaat: with the Sphere delivering some of the lowest temperatures and noise levels in its class.) Wel dus even de warmteontwikkeling van de SSD in de gaten houden.

@Femke:  je bevestigd eigenlijk wat ik ook schrijf over die benchmarks. Die Atom D2550 heeft een CPU score van <1000 maar jouw ervaring is dat het apparaat lekker vlot loopt. De SSD heeft daar beslist een aandeel in en ik denk dat met name ook de GeForc GT610 een flinke rol in meespeelt. In de OI520 zit geen aparte GraKa dus die zal meer op de processor leunen. Als ik VuurVosje's reactie zie dan zou dit echter geen probleem mogen zijn voor datgene waar wij een PC voor gebruiken.

@Gandyman: respect voor de zelfbouwers maar dat vertrouw ik mezelf niet toe :) Ik heb diverse malen bij de FitPC3 stilgestaan die "af fabriek" met MINT geleverd kan worden. Ik ben hier een beetje bang voor de kracht van de processor maar waarschijnlijk is de invloed van de GPU weer positief.

Het nadeel van de OI520 (grotere afmeting in vergelijking tot Zotac ID91 en Zotac ZBOX IQ01) heeft naar ik begrepen heb wel zijn voordeel op de temperatuur vanwege de beter luchtstroom door het apparaat. Daar staat tegenover dat het ook wel netjes opgeruimd is als je de PC achter je scherm kunt monteren dmv vesa mount en dat is dus uitgesloten bij OI520.

Nogmaals dank voor de input. Ik mag nog een paar zaken uitzoeken :)

Groet
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/01, 17:22:12 »
@ Femke: ik neem hem in overweging alhoewel ik me voorstellen dat je met het oog op de toekomst weinig rek hebt met dit systeem.

Wat RAM geheugen betreft: ik schreef in de openingspost dat ik 2 setjes van 4GB aan wilde schaffen.
Op diverse sites (zoals bijv. http://www.zdnet.be/help/147450/hoeveel-ram-geheugen-heb-ik-nodig-/) is te lezen dat het verschil tussen2 GB en 3 of 4 een wereld van verschil maakt en dat 6 of 8 GB voor power pc's is. Wat ik wilde lijkt dus op een overkill voor zowel het systeem als ons gebruiksdoel.

Groet
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/01, 23:55:12 »
Wat RAM geheugen betreft: ik schreef in de openingspost dat ik 2 setjes van 4GB aan wilde schaffen. [...] Wat ik wilde lijkt dus op een overkill voor zowel het systeem als ons gebruiksdoel.
Hallo, ik heb twee Xubuntu-pc's in het afgelopen jaar 'geüpdated' van 1GB naar 4, resp. 8GB RAM. De pc die nu 4GB heeft is de familie-pc waar eigenlijk vooral Firefox op draait. Die wordt gebruikt voor webmail, facebook voor m'n dochters, youtube, etc., het gangbare familiegedoe. Hier is 4GB overkill, 2 was ruim voldoende geweest schat ik.

De andere pc met 8GB wordt gebruikt als ontwikkelmachine (programma's compileren bedoel ik) en fotobewerker. Die foto's zijn bijvoorbeeld 14-bit raw's die ik converteer naar 16-bit tiff's, afkomstig van een 16mp-camera. Dat levert bestanden van ongeveer 96MB op. Wanneer ik daar in Gimp wat lagen mee creëer, zit je al snel op een halve GB, per foto. Hier merk ik dat het aloude gezegde "there's only one thing better than lots of RAM. More RAM" gewoon opgeld doet. Voor video zal dat vast ook gelden. Voor kantoorgebruik niet, van de 8GB wordt er standaard 1GB gebruikt voor mail, web en andere gangbare progjes.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/01, 23:57:54 door Paul Matthijsse »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Advies gevraagd over Zotac small form factor PC
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/02, 23:53:47 »
Paul, dank voor deze input. De 8GB heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet.
Onze huidige PC heeft 2GB maar ook een beduidend oudere/mindere processor en HD. Mogelijk is 2GB voldoende maar waarschijnlijk opteer ik voor de 4. Mede ook vanwege het kleine verschil in prijs (in EURo's, niet in %  :) )
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.