Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cross platform encryptie  (gelezen 503 keer)

cross platform encryptie
« Gepost op: 2016/10/17, 16:58:21 »
Ik was weer eens mijn USB stick kwijt met mijn hele hebben en houden erop. Gelukkig heb ik het ding weer terug gevonden. Het is nu dus tijd om de stick eens te versleutelen. Omdat ik op Ubuntu 14/16 en op Windows 7/10 werk moet het cross-platform zijn. Op mijn werk-laptop kan ik bitlocker gebruiken maar dat is problematisch op Ubuntu. Ook heb ik geen bitlocker op mijn Windows 10 PC (Home).

Maar eens gekeken naar Veracrypt. Op zich een leuke optie voor Ubuntu en Windows maar er is weer een probleem: op de Windows 7 laptop heb ik geen admin rechten. Aangezien Veracrypt geinstalleerd moet worden gaat dat feest niet door. Bestaat een cross platform encryptie tool die niet geinstalleerd hoeft te worden? Ik gebruik bv. Gorilla als paswoord kluis en dat is cross-platform en hoeft niet geinstalleerd te worden. Of er ook zo iets moois voor encryptie is????

Re: cross platform encryptie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/17, 22:13:46 »
Hallo, als je "ubuntu usb encrypt windows" in een zoekmachine invoert, krijg je nogal wat oplossingen op je scherm. Welke een goede is en welke beter te vermijden moet je zelf even uitzoeken. Maar wat je wil, kan dus wel degelijk.

Als ik het goed heb kun je een hele usb versleutelen of alleen bepaalde mappen of alleen (natuurlijk) individuele bestanden.

Re: cross platform encryptie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/18, 17:38:18 »
Bedankt voor de zoekterm, ik had deze combinatie nog niet geprobeerd  :)

Helaas heb ik zo gauw nog geen geschikte kandidaat gevonden die cross-platform is en niet geinstalleerd hoeft te worden op Windows (vanwege admin rechten of het ontbreken daarvan  :police: ). Ik kan wel online encryptie doen maar het lijkt me niets om van een online tool afhankelijk te zijn.

Misschien toch maar gewoon RAR of ZIP gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2016/10/18, 17:41:01 door paultje1965 »

Re: cross platform encryptie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/18, 21:30:36 »
Als ik het goed zie kun je zip-bestanden of gezipte mappen gewoon met een wachtwoord afdichten. Hoe secuur dat is weet ik niet, geen ervaring mee, noch met het kraken daarvan.

Re: cross platform encryptie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/19, 18:20:20 »
Dan ga ik dat maar doen. Ik had liever per volume kunnen encrypten maar dit voldoet ook wel en het is cross platform. Ik had begrepen dat de encryptie van ZIP behoorlijk goed is. Zal nog eens googlen.

Offline MKe

  • Lid
Re: cross platform encryptie
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/19, 19:30:45 »
Encrfs heeft ook een windows versie en is volgens mij een copy-paste installatie (kopieren-plakken).
Het werkt via fUse, dus je mount een mapje.

Re: cross platform encryptie
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/19, 19:54:51 »
Bedankt! Dat lijkt een goed alternatief. Zojuist even op Windows geprobeerd en, ondanks de installer, heb ik geen admin rechten nodig. Ik moet natuurlijk wel nog uitzoeken hoe het werkt. Net heel even gedaan maar krijg de melding: EncFS path is not empty. Tuurlijk niet, ik laat hem wijzen naar de USB stick.  Als ik deze uit het pad haal zegt hij: EncFS path does not exist. Dat is natuurlijk logisch, hij moet natuurlijk wel weten wat geencrypt moet worden. Enfin, de documentatie maar eens uitpluizen. Voor Windows ziet het er in ieder geval goed uit. Op Ubuntu maak ik me niet zo'n zorgen, daar heb ik alle rechten.

Re: cross platform encryptie
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/27, 08:25:58 »
Ik heb toch maar voor 7-zip gekozen. Dat voldoet aan alle wensen: cross platform en kan zonder admin rechten geinstalleerd worden. Niet zo handig in het gebruik als bv. bitlocker maar het is te doen als je niet zo vaak bij de bestanden hoeft.

Offline MKe

  • Lid
Re: cross platform encryptie
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/27, 17:40:32 »
Waarom niet encfs?

Re: cross platform encryptie
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/27, 18:28:44 »
encfs zou ik niet gebruiken.

Er zijn namelijk waarschuwingen gekomen: https://defuse.ca/audits/encfs.htm
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

  • Lid
Re: cross platform encryptie
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/27, 21:38:35 »
Hmm, misschien wel, de vraag is of dit een probleem is voor de TS.

Het lijkt er trouwens op dat TrueCript ook niet helemaal dood is. Er is een groep die probeert het voort te zetten.

https://truecrypt.ch/downloads/

Re: cross platform encryptie
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/29, 12:13:32 »
Om eerlijk gezegd was ik te lui om uit te zoeken hoe EncFs  werkt. Helemaal intuitief werkt het niet. Bij Truecrypt heb je admin rechten nodig. Die heb ik niet op alle computers die hier staan. 7-Zip kan ik zonder admin rechten installeren op Windows en het zit ook in de vault van Ubuntu. Het is inderdaad minder handig als je vaak bij je bestanden moet. Extractie gaat niet echt snel.