Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten  (gelezen 3439 keer)

na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Gepost op: 2016/08/02, 11:26:47 »
Het betreft laptop HP compaq 6710b
besturingssysteem Ubuntu 16.04.1 LTS/Windows 7

Gisteren (1 aug 2016) na melding dat er een upgrade uitgevoerd kon worden, deze uitgevoerd.
Tijdens de upgrade bleken talloze bestanden niet te installeren (dit moest dus iedere keer bevestigd worden door de gebruiker)

Toen alles "klaar" was, de computer herstart en het wachtwoord ingegeven was, bleef het scherm zwart.
Ook na herstart bleef dat het geval.

Is deze situatie nog te herstellen?  Wat moet er dan gedaan worden?




Frederik

  • Gast
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/02, 11:32:21 »
Je bent al de zoveelste en vanmiddag komt er iemand bij mij thuis met dezelfde ellende.
Heb je een backup ? Zo niet, gebruik de installatie CD om een 'uitprobeer versie' te draaien en gebruik de bestandsbeheerder om je persoonlijke bestanden naar extern/usb te kopiëren en doe een schone spiksplinternieuwe installatie.

Lees ook dit:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97435.0

Mogelijk werkt de daar beschreven oplossing:

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get install -f

Bij een geupgrade laptop met Ubuntu 16.04.1 die niet wilde opstarten was de oplossing de terminal opdracht:  sudo dpkg --configure -a
Hierna startte de laptop netjes op met de nieuwste Ubuntu versie.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 15:03:17 door Frederik »

Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/02, 16:05:29 »
Dank je wel voor je adviezen. Ik ga er mee aan de slag.
Ubuntu bedankt voor deze chaos....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/02, 20:45:00 »
Ubuntu bedankt voor deze chaos....
Geen dank, graag gedaan

Het opwaarderen naar 16.04 LTS is uitgebreid getest door het QA team (het QA team is altijd op zoek naar nieuwe testers!) en de internationale Ubuntu gemeenschap. Heel vervelend als jouw situatie niet is opgemerkt tijdens het testen van de upgrade maar dat is geen reden om cynisch te worden. Ten slotte, niet goed == geld terug. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/02, 20:50:31 »
Ubuntu bedankt voor deze chaos....
Geen dank, graag gedaan

Het opwaarderen naar 16.04 LTS is uitgebreid getest door het QA team (het QA team is altijd op zoek naar nieuwe testers!) en de internationale Ubuntu gemeenschap. Heel vervelend als jouw situatie niet is opgemerkt tijdens het testen van de upgrade maar dat is geen reden om cynisch te worden. Ten slotte, niet goed == geld terug. :P
Uitermate respectloos jegens iemand die in de ellende zit door een mislukte "vuile" opwaardering.

Vind je dit soms behulpzaam? Is dit de "hulp" die jij geeft aan mensen die hebben gedaan wat jij steeds hebt aangeraden, namelijk een vuile opwaardering?

@T.W. van den Haak: ik ondersteun het advies van Frederik. Met deze toevoeging: zelfs al zou het lukken om de mislukte boel alsnog aan de praat te krijgen, dan raad ik toch een schone herinstallatie aan.

Dat is de beste manier om een betrouwbaar en voorspelbaar systeem te krijgen, waar je jarenlang plezier van kunt hebben.  :)

« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 20:56:13 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/02, 20:56:40 »
Vind je dit soms behulpzaam? Is dit de "hulp" die jij geeft aan mensen die hebben gedaan wat jij steeds hebt aangeraden, namelijk een vuile opwaardering?
Merk op dat dit topic al was aangemerkt als “opgelost”, dus ik neem aan dat verdere hulp niet nodig is. :P

Misschien wel een idee om "sudo dpkg --configure -a" toe te voegen aan http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial voor uitzonderlijke situaties.

Edit: http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial#Problemen
(graag gedaan :))
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 22:11:23 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/02, 21:26:06 »
Vind je dit soms behulpzaam? Is dit de "hulp" die jij geeft aan mensen die hebben gedaan wat jij steeds hebt aangeraden, namelijk een vuile opwaardering?
Merk op dat dit topic als was aangemerkt als “opgelost”, dus ik neem aan dat verdere hulp niet nodig is.
Gezien de context een wel zeer voorbarige aanname.  :o

Ik merk op dat je kwetsende "Geen dank, graag gedaan" gewoon blijft staan.

Frederik

  • Gast
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/03, 00:49:04 »
Misschien wel een idee om "sudo dpkg --configure -a" toe te voegen aan http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial voor uitzonderlijke situaties.

Het genoemde commando is inderdaad de oplossing geweest, maar hoe vaak moet een mislukt upgrade voorkomen om niet meer uitzonderlijk te worden genoemd?
Als ik zo de topics van de afgelopen dagen doorneem over dit onderwerp wordt ik niet vrolijk, het lijkt wel structureel  :evil:

Vraag: als ik in de terminal de opdracht: sudo dpkg --configure -a invoer en sudo apt-get install -f
wat gebeurd er dan eigenlijk???
Het werd mij vanmiddag gevraagd en dan zeg ik: géén idee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/03, 07:02:27 »
sudo dpkg --configure -a configureert pakketen die nog niet zijn geconfigureerd
http://manpages.ubuntu.com/manpages/xenial/man1/dpkg.1.html

sudo apt-get install -f (of --fix-broken) probeert defecte vereisten te repareren
http://manpages.ubuntu.com/manpages/xenial/nl/man8/apt-get.8.html

Als ik zo de topics van de afgelopen dagen doorneem over dit onderwerp wordt ik niet vrolijk,
Gebruikers met problemen stellen hier vragen over maar er zijn ook heel veel upgrades die goed aflopen, daar worden geen vragen over gesteld. ;)

Om het aantal problemen terug te dringen kan je Ubuntu helpen door de upgrade vooraf te testen en problemen die je tegenkomt te melden. Zie http://www.ubuntu.com/info/testing
« Laatst bewerkt op: 2016/08/03, 08:42:11 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/03, 10:30:47 »
hoe vaak moet een mislukt upgrade voorkomen om niet meer uitzonderlijk te worden genoemd?
Als ik zo de topics van de afgelopen dagen doorneem over dit onderwerp wordt ik niet vrolijk, het lijkt wel structureel  :evil:
Het is ook structureel. Want het is nimmer anders geweest, bij "vuile" opwaarderingen....

Een vuile opwaardering is altijd al significant minder succesvol geweest dan een schone installatie. Wat heeft een slachtoffer eraan, als een vuile opwaardering in 90 % van de gevallen succesvol is (ruwe schatting, niet onderbouwd)?

Een schone installatie heeft per definitie een aanzienlijk hoger succespercentage. Want minder complex en geen hinder van resten uit het verleden. Bovendien is je systeem dan volledig voorspelbaar, wat handig is bij probleemoplossing en hulp door anderen.

Overigens geldt dit voor alle besturingssystemen, niet alleen voor Linux.

Ik betreur dus ook dat de ontwikkelaars van Ubuntu een vuile opwaardering zo laagdrempelig en toegankelijk hebben gemaakt. Wat ik eveneens betreur, is als ik zie dat op een forum als dit, iemand rücksichtlos anderen aanraadt om zo'n vuile opwaardering gewoon te doen. En vervolgens schamper en neerbuigend reageert wanneer mensen daardoor in de ellende raken.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/03, 10:41:16 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/05, 20:12:59 »
Hoi mensen,

Vanmiddag een vastgelopen upgrade met de twee opdrachten uit de tip van Frederik voor iemand met succes weer op gang weten te krijgen. Nog even de taalondersteuning een zwiep moeten geven, de spiegelserver op de hoofdserver gezet en klaar was de klus.

Gebruikers blij met hun computer (en trouwens diep onder de indruk van wat er allemaal over het scherm vloog na de eerste opdracht), ik ook blij met de vlot geslaagde klus én blij met dit forum.

Laten we onderling nou de rust bewaren over die verhipte upgrades! Ik vertelde deze erg aardige mensen hoe je het beste de overstap van 14.04 naar 16.04 moest doen via een nieuwe installatie en een backup van de thuismap. Maar onder het gezellige gesprek begreep ik al gauw dat dat voor hen een behoorlijke stap te ver zou zijn. Hier ligt een taak voor de steunpunten.

Ik heb ditmaal de upgrademelding voor een nieuwe LTS in goed overleg maar uitgezet. Ik heb daar enigszins een hekel aan, maar ze kunnen zo wel door tot 2011. Tegen die tijd is hun trouwe HP vast aan vervanging toe.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/05, 20:21:25 »
Laten we onderling nou de rust bewaren over die verhipte upgrades! Ik vertelde deze erg aardige mensen hoe je het beste de overstap van 14.04 naar 16.04 moest doen via een nieuwe installatie en een backup van de thuismap. Maar onder het gezellige gesprek begreep ik al gauw dat dat voor hen een behoorlijke stap te ver zou zijn. Hier ligt een taak voor de steunpunten.

Lijkt mij een mooie uitdaging voor testcees om een stappenplan te schrijven over wat je precies moet doen bij een mislukt upgrade van het systeem naar een nieuwere versie.
Als je de upgrade functie van harte aanbeveelt (vrijwel niemand hier) mag je ook vertellen wat je moet doen als de upgrade het systeem naar de vernieling helpt. :(
Daar hebben wij dan allemaal wat aan :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/05, 21:29:50 »
Hoi Frederik,

Mijn punt is: een upgrade geeft puin. Dat is helder. Dus geen upgrade. Maar dan? Gewoon maar laten draaien alle vijf jaar dat het goed gaat? Een nieuwe installatie in eigen beheer is voor de doelgroep ook geen optie. Bovendien wist dat mogelijk de hele schijf afhankelijk van welke keuze er gemaakt wordt.

We hebben geen goede optie. Ze zijn alle drie knudde. Wat nou?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/05, 22:13:44 »
Gewoon maar laten draaien alle vijf jaar dat het goed gaat?
Dat lijkt me voor mensen die onhandig zijn met de computer, de beste keuze.

Het probleem is, dat een vuile opwaardering in Ubuntu zo ontzettend laagdrempelig en toegankelijk is gemaakt. Anders zou genoemde categorie gebruikers, gewoon onbezorgd z'n vijf jaar hebben uitgediend met de LTS.

Helaas zijn ook de ontwikkelaars van Linux Mint bezweken onder de vraag naar een vuile opwaardeermogelijkheid van de 17-serie (Ubuntu 14.04) naar de 18-serie (Ubuntu 16.04). Ook zij hebben jammer genoeg een opwaardeer-optie in het leven geroepen.   :(

Verschil is wel, dat het gelukkig in Mint hoogdrempelig is gemaakt. Vermoedelijk bewust. Zodat alleen behendigen ooit tot zo'n vuile opwaardering overgaan.... En die kunnen zichzelf wel redden als het misgaat.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/05, 22:26:27 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/05, 22:21:09 »
Wat nou?

Dat vraag ik mij ook af als iemand zich bij een steunpunt meldt vanwege een mislukt upgrade en zijn systeem het niet meer doet. Ik heb geen stappenplan op papier of 'to do' lijstje om de boel in betrekkelijk korte tijd weer op poten te krijgen. Ik kom met dit forum wel een heel eind :) maar het is wel veel zoeken. Dat moet beter kunnen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/05, 22:52:29 »
Ik ga er van uit dat het tot een nieuwe installatie kan komen en heb een kleine middelgrote USB schijf bij me om de thuismap tijdelijk veilig te stellen. Als het om veel data gaat is dat niet te doen. Dan moet de gebruiker dat zelf doen, maar ik zet de boel dan voor hem klaar en draaien maar. Dat doe ik ook niet meer kosteloos en men zal natuurlijk zelf voor opslag moeten zorgen.

Eerlijk gezegd heb ik dat tot nu toe echter nog niet meegemaakt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/05, 23:07:50 »
“terug naar fabrieksinstellingen” en een geheel nieuwe installatie heeft zeker voordelen MAAR heeft ook nadelen en kost (veel) kennis en tijd om alles te herstellen vanuit back-ups en alle systeem- en persoonlijke aanpassingen opnieuw te doen. Daarnaast is er een risico dat de back-up niet volledig of bruikbaar is! Een upgrade heeft ook voordelen en is (als het goed gaat) gebruiksvriendelijker.
De optie van jvecht om dan maar 5 jaar door te gaan met de huidige LTS versie is helemaal niet gek maar dan mis je wel nieuwe ontwikkelingen/versies van programmatuur. Ook sub-optimaal.
Lijkt mij een mooie uitdaging voor testcees om een stappenplan te schrijven over wat je precies moet doen bij een mislukt upgrade van het systeem naar een nieuwere versie.
Maak een backup van de computer voordat u de upgrade start.
Een back-up is nodig voor herstel van gegeven bij een herinstallatie.

De wiki bevat aanwijzingen die mogelijk helpen bij een mislukte upgrade: http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial#Problemen
Als je de upgrade functie van harte aanbeveelt (vrijwel niemand hier) mag je ook vertellen wat je moet doen als de upgrade het systeem naar de vernieling helpt. :(
Dat niemand hier een upgrade aanbeveelt kan zo zijn maar ik ben niet de enige, ook Ubuntu beveelt het van harte aan:
we extensively test LTS to LTS upgrades to make sure that this process works properly.
Velen met mij spannen zich vrijwillig in om van Ubuntu (en van de upgrade) een succes te maken. Helaas lukt dat niet 100%  :'(. Ik daag iedereen uit deel te nemen aan het Ubuntu testteam om het succes te vergroten (http://www.ubuntu.com/info/testing of via dit forum)

Ik steun het idee van Ubuntu dat iedereen die dat wil (zonder bijzondere computerkennis) open source software moet kunnen gebruiken (en niet verplicht is Windows te gebruiken omdat dat vooraf is geïnstalleerd). Onderdeel van Ubuntu is de eenmalige (relatief lastige) installatie waarna de computer (relatief) eenvoudig kan worden opgewaardeerd naar een nieuwe versie.

Iemand met voldoende computerkennis kan ook Debian installeren (en upgraden) of regelmatig een nieuwe installatie doen. Ook prima. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/06, 09:24:29 »
Ik steun het idee van Ubuntu dat iedereen die dat wil (zonder bijzondere computerkennis) open source software moet kunnen gebruiken (en niet verplicht is Windows te gebruiken omdat dat vooraf is geïnstalleerd).

Ik denk dat we ons geen illusies moeten maken over het zelf kunnen installeren - of het zelf kunnen uitvoeren van een upgrade - door gewone gebruikers. Dat zit er in de meeste gevallen gewoon niet in. Dat is waarschijnlijk ook het sterkste punt van dat andere zoveel gebruikte systeem. Het staat er al voorgeïnstalleerd op.

Het mooie van onze systemen is echter de robuustheid, de openheid en de eenvoud. Zoiets als het vlotte bijwerken van die half mislukte upgrade gisteren was een genot, ook voor de twee gebruikers. Die zaten met grote ogen naar te kijken naar wat er allemaal over het scherm vloog en te luisteren naar mijn bescheiden uitleg. Het leek daar wel het Strandtheater :D

Tel ook de zegeningen, beste mensen!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Beekhof

  • Lid
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/19, 15:53:47 »
Pjotr: MS is het met je eens! Naast de "reclame stunt" van een gratis upgrade van W7,8 naar W10, leveren zij een "clean", d.w.z. schone  installatie pakket en adviseren om dat na de geslaagde upgrade toch maar uit te voeren.

Dat upgraden, naar W10, ging ook niet "van een leien dakje", dus...




Offline Leo10

  • Lid
Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/30, 09:46:09 »
Tot mijn verbazing kreeg ik pas eergisteren het scherm te zien van voornoemde opwaardering. De opwaardering is gelukt na het lezen deze topic.
Mijn verbazing over sommige gechargeerde opmerkingen tussen de leden en niet-leden is bepaald niet fraai te noemen. Ik ben het eens met de stelling van Pjotr dat het geen pas geeft om een vuile upgrade te presenteren en in feite heeft hij gelijk dat het beste is om Ubuntu opnieuw te installeren.
Omdat ik te lui en gehaast was heb ik het advies van Pjotr in de wind geslagen. Ik hoop dat deze upgrade volstaat maar de twijfel blijft wel bestaan.

Misschien dat ik een OS partitie op de HD voor Ubuntu maak plus een partitie voor de data. Hoe dat moet weet ik niet en dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Tot slot betreur ik de de bejegeningen tegen Pjotr.  Zijn handleiding "Tips en trucs voor Ubuntu" stuur ik door naar mensen die van Windows af willen. Pjotr geeft ook tips door op Twitter die ik altijd retweet. Ik beschouw hem, als leek zijnde, als een goede leraar die mij en anderen enthousiast heeft gemaakt voor Ubuntu of Linux Mint. Kortom hij is een goede ambassadeur.

Re: na upgrade Ubuntu (16.04.1 LTS) zwart scherm na herstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/30, 10:55:24 »
Wat is een vuile opwaardering?

Vrijdag kreeg ik in Ubuntu een update die maar gedeeltelijk werd geinstalleerd,
een deel kon worden geinstalleerd, omdat er eerst oude bestanden verwijderd moesten worden.
Nadat de oude bestanden verwijderd zijn, kon her resterende deel van de update worden geinstalleerd.

Heeft dit daar mee te maken.

Overigens draait het systeem prima, nergens geen klachten over.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint