Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu traag traag traag  (gelezen 20590 keer)

oebele

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Gepost op: 2008/06/01, 09:53:28 »
De verwachtingen waren hooggespannen toen ik vandaag voor het eerst Ubuntu 8.04 installeerde op een Compaq EVO 1,7 Ghz, werkgeheugen 256 Mb. Leuk bureaublad, mooie interfaces, maar............traag, traag! Doe ik iets fout ?

Oebele

ubuntu traag traag traag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/01, 09:57:20 »
256 MB is wel limiet limiet.  Kun je er niet wat geheugen bijprikken ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop905

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/01, 10:02:02 »
werkgeheugen is niet zo duur meer
GrJ.

ubuntu traag traag traag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/01, 10:19:39 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

ubuntu traag traag traag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/01, 10:20:24 »
Er zijn ook afgeleiden van ubuntu zoals Xubuntu die speciaal gemaakt zijn voor wat lagere specs.

Arvid

oebele

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/01, 10:37:07 »
Beste Mensen,

Dank voor jullie suggesties. Echter het volgende: op exact dezelfde computer deed Windows XP het altijd zonder mankeren en stukken sneller. Het leek me wel aardig om Ubuntu eens te installeren mede ook omdat het op de website wordt aangeprezen als zeer gemakkelijk te hanteren en te installeren. Het valt mij echter zwaar tegen. Als ik jullie suggesties ga uit voeren gaat me dat nogal wat extra tijd kosten. Windows is wat dat betreft stukken éénduidiger. Het concept van Ubuntu heeft mijn sympathie, maar de praktijk valt me zwaar tegen.

Met alle respect, ik blijf een klant van Bill Gates (hij is niet voor niets zo rijk...).

Succes,

Oebele

ubuntu traag traag traag
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/01, 10:46:16 »
Volgens vb deze link zou hij toch vlot moeten werken met 256MB:
http://www.lucidtips.com/2008/04/26/ubuntu-804-lts-hardy-heron-on-compaq-evo-n610c/

Ook heb ik Hary op een virtuele PC met 256MB draaien en die doet het vlot.

Offline lizardman

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/01, 10:49:35 »
Je vergelijkt nu Ubuntu 8.04 met XP, maar Ubuntu 8.04 is nieuw en XP is oud, probeer eens Vista op diezelfde computer? dan zul je zien dat Ubuntu 8.04 er veel beter op presteert.

Maar als je echt geïnteresseerd bent in Ubuntu/linux dan zou je toch eens Xubuntu op die computer moeten proberen, dat is meer gericht op computers met iets minder capaciteit (e.g. geheugen).

Ik heb overigens hier nog een oude pIII (500 Mhz) lopen met een Ubuntu installatie inclusief de mooie effecten, dus het kan wel hoor, alleen zit daar wel 384 MB geheugen in. Om maar aan te geven dat geheugen belangrijk is. Op die pc heeft XP nooit willen lopen vanwege de lage specs...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/01, 10:58:14 »
@Oebele:
Ikzelf heb hier Xubuntu draaien, juist omdat het sneller gaat dan Ubuntu.
Als je snel van Ubuntu -> Xubuntu wil, dan kan dat: 1 minuutje werk ;) Das nu toch ook niet zo lang :D
Hoe doe je dat:
1. In de terminal typ je "sudo tasksel"
2. Je vult je paswoord in, gevolgd door een enter (je zal geen sterretje of zoiets zien, das compleet normaal)
3. In het lijstje dat je te zien krijgt kies je met de pijltjes toetsen "Xubuntu Desktop" en zet je "Ubuntu Desktop" af. Iets aan/afvinken doe je met spatiebalk, navigatie met pijtljestoetsen, de rest kan je doen met tab en enter ;)

En i.v.m. éénduidig: komt omdat je Windows juist gewoon bent. Ik ben er zeker van dan je met Windows, toen je die voor de eerste keer onder je vingers kreeg ook al wat hebt moeten zoeken naar bepaalde dingen. Overstappen op Ubuntu/Linux is iets dat je tijd moet geven omdat je juist Windows gewoon bent. Ik raad je aan om ze beiden in dual-boot op je systeem te laten en af en toe (x)ubuntu eens te openen. Langzamerhand raak je beide gewoon ;)

Hé, ik draai hier xubuntu in dual-boot al sinds 2006 en ik kan nog steeds niet zonder Windows. Maar ik eet lekker van beide walletjes ;) :D
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Dave

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/01, 12:06:25 »
de installatie vergelijken met de recovery disk of basis installatie van een ander OS en toch verwachten dat van een moderner systeem alle gadgets als in Vista werken op dergelijk systeem. tsja...

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
ubuntu traag traag traag
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/01, 13:33:46 »
Citaat van: oebele
Beste Mensen,
Met alle respect, ik blijf een klant van Bill Gates (hij is niet voor niets zo rijk...).

Succes,

Oebele
Met alles respect, kan het ook zo zijn dat hij deze 'monopolie' positie verworven heeft dankzij mensen zoals jij?
Mensen die moeite ermee hebben om af te stappen van het bekende, het onbekende in te duiken om iets nieuws en iets beters te ontdekken?

Ik wens jou in elk geval heel veel succes bij je windows. Ben benieuwd als volgend jaar het nieuwe windows uitkomt (zal wel wat later worden) of je dit dan ook op je minimalistische laptopje kunt draaien. Wellicht dat we je dan terugzien?
Of upgrade je laptopje dan naar de minimale systeemeisen voor het nieuwe MS OS?

Nou veel plezier en succes in elk geval.

Voor mij geen windows meer, al verdien ik er beroepsmatig, als sysadmin mijn centen mee !

Succes !!!
Ubuntu user#: 24352

ubuntu traag traag traag
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/01, 13:41:25 »
En Bill Gates is niet eens meer CEO.

Inderdaad wens ik je veel plezier met je leuke Windows.

Voor mij ook geen Windows meer, al moet ik er soms nog even op vanwege de 5-in-1 kaartlezer die niet goed werkt onder Ubuntu en waarvoor niemand een oplossing weet :(

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
ubuntu traag traag traag
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/01, 13:53:09 »
Citaat van: Vistaus
En Bill Gates is niet eens meer CEO.

Inderdaad wens ik je veel plezier met je leuke Windows.

Voor mij ook geen Windows meer, al moet ik er soms nog even op vanwege de 5-in-1 kaartlezer die niet goed werkt onder Ubuntu en waarvoor niemand een oplossing weet :(
ja idd, ik heb windows er ook nog op VirtualBox ernaast lopen, ook maar vanwege het feit dat ik nog niet alles weet over Ubuntu om alles vlekkeloos te laten verlopen.
Naar die tijd gaat echt nog wel komen. Ik ben zelfs mijn klanten het adviseren om over te stappen ! Velen proberen het tenminste. Heb nog geen wanklank gehoord. Ik ga ook door om mensen 'aware' te maken.
Ubuntu user#: 24352

oebele

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/01, 13:57:37 »
Beste mensen,

Dank jullie voor de merendeels constructieve reacties. Het doet mij besluiten om via de door jullie aangereikte suggesties Ubuntu te herevalueren. Ik zal binnenkort mijn bevindingen daarvan op dit forum posten. Misschien leest Bill Gates wel mee....

Groeten,

Oebele

ubuntu traag traag traag
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/01, 14:00:06 »
Ach, ik maak me er niet zo druk om. Ik weet niet hoe lang ik er de tijd voor heb genomen om Ubuntu defenitief op de computer te zetten. Suse, RedHat, Fedora, alles gewogen en te licht bevonden. Maar wezenlijk was ik ook gewoon te lui en leek het allemaal veel enger dan het achteraf was. Je moet er ook naartoe groeien he. Pas als je kwaad of nieuwsgierig genoeg bent, neem je de tijd en moeite om je in iets nieuws te verdiepen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline lizardman

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/01, 14:29:36 »
@ oebele (leuke naam trouwens, doet me aan mijn  jeugd denken..)

Goed van je dat je niet meteen opgeeft!
Je zult zien dat je van Ubuntu, of linux in het algemeen, veel plezier kunt hebben, al is het in het begin vaak ff doorbijten. Maar dat geldt voor denk ik iedereen die hier op het forum zit.

In ieder geval veel plezier met je verdere bevindingen op dit nieuwe pad.
En je kunt hier altijd terecht met vragen en/of raadgevingen, het is hier best gezellig, maar ja wel een beetje Ubuntu minded natuurlijk he ;)
 
Wie weet als Bill meeleest dat ie ook wel nieuwsgierig wordt naar Ubuntu, hij zou er nog wat van kunnen leren misschien?  :cool:
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

xubuntufan01

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/02, 17:20:00 »
Citaat van: lizardman
Je vergelijkt nu Ubuntu 8.04 met XP, maar Ubuntu 8.04 is nieuw en XP is oud, probeer eens Vista op diezelfde computer? dan zul je zien dat Ubuntu 8.04 er veel beter op presteert.

Maar als je echt geïnteresseerd bent in Ubuntu/linux dan zou je toch eens Xubuntu op die computer moeten proberen, dat is meer gericht op computers met iets minder capaciteit (e.g. geheugen).

Ik heb overigens hier nog een oude pIII (500 Mhz) lopen met een Ubuntu installatie inclusief de mooie effecten, dus het kan wel hoor, alleen zit daar wel 384 MB geheugen in. Om maar aan te geven dat geheugen belangrijk is. Op die pc heeft XP nooit willen lopen vanwege de lage specs...
Het klopt wat hierboven beschreven staat. Ik heb onlangs de testen gelezen van zowel FedoraCore 9 als Ubuntu 8.04 en daaruit kwam naar voren dat FedoraCore 9 een stuk minder geheugen nodig had dan Ubuntu 8.04 en dat het geheugengebruik in Ubuntu is toegenomen.
Het is toch enorm teleurstellend als Ubuntu meer geheugen gaat vreten  dan Windows XP doet. Het zou eerder  andersom moeten zijn. Gewoon een kwestie van slim programmeren, zou ik zeggen. Ik heb ben ooit aan LInux begonnen, omdat ik TOTAAL GEEN ZIN had om nieuwe hardware te kopen, geheugen uit te breiden of de processor te vervangen. Het wordt tijd, dat LInux eens eindelijk haar belofte waarmaakt. De flexibiliteit van LInux, maar ook van Ubuntu is veel te ver doorgeschoten, ten koste van snelheid, gebruiksgemak en intuitiviteit.

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

PS: Ondanks alles blijf ik Ubuntu gebruiken!!!

Offline Bertel

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/02, 18:47:35 »
PS: Dankzij gebruik ik Ubuntu intuïtief op een laptopje uit 2001!!!


Wat is vrije software?

Calimerubuntu

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/02, 19:32:36 »
weet je wat voor geheugen er in je pc zit en of er nog een latje bij kan?
verder zou ik eens uitkijken naar xubuntu, nog steeds heel gebruisvriendelijk hoor!



cali

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/02, 20:49:32 »
Ik heb zelf een P3 laptop met 256 MB en daar draait Ubuntu vlot op. Maar ik installeer niet alles. Veel zaken zijn niet nodig, zeker niet als je het niet gebruikt. Wat ik erop heb staan loopt zelfs vlotter dan een standaard Xubuntu. Je moet natuurlijk wel weten wat je nodig hebt.

Ik heb al eens eerder geopperd dat Canonical een basis installatie CD uit moet geven, en dan met een klik systeem aanvinken wat je gebruiken wil, en alleen DAT installeren. Kan zelfs een Xubuntu niet tegenop.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/02, 20:59:25 »
Bedoel je misschien deze minimale iso ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/02, 21:41:00 »
Onder andere. Die is nog kleiner dan de Debian Netinstall CD. Met de Alternate CD kun je ook iets dergelijks maken, een bodem/basis commandline Ubuntu.

En dan kun je met apt-get de rest erop zetten. Allee, nogmaals, moet je wel weten wat je wil hebben. Dat heb ik zelf gemakkelijk gemaakt door een paar scriptjes te maken. MAAR.... WAAROM doet Canonical dat zelf niet?
Wat heb je bijv. aan Bluetooth als service als je Bluetooth niet gebruikt? Dat is ook de reden waarom een en ander zo traag is geworden. Standaard Ubuntu (Gnome) draait met 105 services. Mijn blokkendoos Ubuntu (ook Gnome) met 89. dat is een groot verschil. En mijn blokkendoos Ubuntu (Gnome) heeft praktisch alles, wat de normale Ubuntu ook heeft.

Het is voor Canonical toch niet zo moeilijk om een menu aan te bieden als dit:

[ ] Bluetooth
[ ] Compiz
[ ] CD brander
[ ] OpenOffice writer
[ ] OpenOffice Calc
[ ] Openoffice Impress
[ ] Abiword
[ ] Gnumeric
[ ] Evolution
[ ] Thunderbird
[ ] Firefox 3 (beta)
[ ] Firefox 2
[ ] .....

Kijk, als je Evolution niet gebruikt, maar daarvoor Thunderbird gebruikt, scheelt dat al een enorme hoeveelheid recources. En voor simpel mailtjes maken/versturen is Thunderbird voldoende i.p.v. dat logge Evolution. Waarom een brandprogramma als je geen DVD/CD brander hebt?

En wat ik voor de gewone (gnome) Ubuntu schrijf gaat ook op voor Kubuntu. KDE-core volstaat al, heb je een prima basis. Is veel en veel sneller dan de kubuntu-desktop.... Wanneer ik mijn blokkendoos Kubuntu opstart, draait ie op 66 MB!!!

Nu heb ik vandaag gelezen dat SuSE dat blokkendoos principe ook toe wil passen. bron: http://core.tweakers.net/nieuws/53767/suse-laat-gebruikers-eigen-linux-distributie-samenstellen.html
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Dorst

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/02, 21:49:57 »
Citaat van: woteb
Ik heb al eens eerder geopperd dat Canonical een basis installatie CD uit moet geven, en dan met een klik systeem aanvinken wat je gebruiken wil, en alleen DAT installeren.
Helemaal mee eens! Ubuntu moet niet de kant op gaan van Windows: het kenmerk van een goed besturingssysteem is NIET dat er zoveel mogelijk programma's en extra's inzitten met als gevolg dat het totaal traag en instabiel wordt.

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/02, 21:55:31 »
Desnoods een kale Gnome / KDE / XFCE en dan een installatiemenu. Dan heb je tenminste een basis desktop die alvast draait. Ik zal er zelf eens iets voor proberen te maken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/02, 21:59:39 »
Mijn  ervaring (pas nog 16 wat oudere laptops onder handen gehad) is dat 256 voor 8.04 krap is. Er gaat ook nog wat af voor je video-geheugen. Op alle laptops met 256 MB heb ik XUBUNTU geïnstalleerd; dat draait vlotter. Op laptops met 512 MB is het prima te doen met Ubuntu 8.04!