Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu traag traag traag  (gelezen 20610 keer)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #25 Gepost op: 2008/06/03, 10:19:50 »
Citaat van: woteb
Ik heb al eens eerder geopperd dat Canonical een basis installatie CD uit moet geven, en dan met een klik systeem aanvinken wat je gebruiken wil, en alleen DAT installeren. Kan zelfs een Xubuntu niet tegenop.
Doet mij een beetje denken wat SuSE aan het doen is: linkje.

[EDIT]
Citaat van: woteb
Nu heb ik vandaag gelezen dat SuSE dat blokkendoos principe ook toe wil passen. bron: http://core.tweakers.net/nieuws/53767/s … ellen.html
Ai ai, inderdaad, man man man, en nog steeds kan ik niet lezen...
[/EDIT]
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #26 Gepost op: 2008/06/03, 11:46:35 »
Hahaha.... dat had ik hiervoor ook al geschreven..... inclusief die link. Geeft niet hoor, hoe meer mensen het lezen, hoe eerder het misschien wordt toegepast.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

PieterD

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #27 Gepost op: 2008/06/03, 11:58:24 »
Citaat van: Vistaus
Voor mij ook geen Windows meer, al moet ik er soms nog even op vanwege de 5-in-1 kaartlezer die niet goed werkt onder Ubuntu en waarvoor niemand een oplossing weet :(
Kijk, dat is nou het probleem. Er werkt een hele hoop (nog) niet zo lekker op linux. Nu draai ik zelf al een paar maanden Kubuntu maar heb nog steeds Windows nodig voor sommige zaken omdat er geen echt fatsoenlijk alternatief is in linux. Ook van het gekl**t met dat mounten wordt ik af en toe wild. In Windows is dat inpluggen of aanzetten en klaar. In Kubuntu is het maar afwachten en/of opnieuw proberen. En zo zijn er wel meer onhebbelijkheden die me soms doen twijfelen of ik toch niet weer terug ga naar XP.

Baard

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #28 Gepost op: 2008/06/03, 21:18:51 »
Citaat van: woteb
Onder andere. Die is nog kleiner dan de Debian Netinstall CD. Met de Alternate CD kun je ook iets dergelijks maken, een bodem/basis commandline Ubuntu.

En dan kun je met apt-get de rest erop zetten. Allee, nogmaals, moet je wel weten wat je wil hebben. Dat heb ik zelf gemakkelijk gemaakt door een paar scriptjes te maken. MAAR.... WAAROM doet Canonical dat zelf niet?
Wat heb je bijv. aan Bluetooth als service als je Bluetooth niet gebruikt? Dat is ook de reden waarom een en ander zo traag is geworden. Standaard Ubuntu (Gnome) draait met 105 services. Mijn blokkendoos Ubuntu (ook Gnome) met 89. dat is een groot verschil. En mijn blokkendoos Ubuntu (Gnome) heeft praktisch alles, wat de normale Ubuntu ook heeft.

Het is voor Canonical toch niet zo moeilijk om een menu aan te bieden als dit:

[ ] Bluetooth
[ ] Compiz
[ ] CD brander
[ ] OpenOffice writer
[ ] OpenOffice Calc
[ ] Openoffice Impress
[ ] Abiword
[ ] Gnumeric
[ ] Evolution
[ ] Thunderbird
[ ] Firefox 3 (beta)
[ ] Firefox 2
[ ] .....

Kijk, als je Evolution niet gebruikt, maar daarvoor Thunderbird gebruikt, scheelt dat al een enorme hoeveelheid recources. En voor simpel mailtjes maken/versturen is Thunderbird voldoende i.p.v. dat logge Evolution. Waarom een brandprogramma als je geen DVD/CD brander hebt?

En wat ik voor de gewone (gnome) Ubuntu schrijf gaat ook op voor Kubuntu. KDE-core volstaat al, heb je een prima basis. Is veel en veel sneller dan de kubuntu-desktop.... Wanneer ik mijn blokkendoos Kubuntu opstart, draait ie op 66 MB!!!

Nu heb ik vandaag gelezen dat SuSE dat blokkendoos principe ook toe wil passen. bron: http://core.tweakers.net/nieuws/53767/suse-laat-gebruikers-eigen-linux-distributie-samenstellen.html
soort postscript install?????

Offline hvb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #29 Gepost op: 2008/06/03, 21:29:11 »
Citaat van: woteb
Ik heb zelf een P3 laptop met 256 MB en daar draait Ubuntu vlot op. Maar ik installeer niet alles. Veel zaken zijn niet nodig, zeker niet als je het niet gebruikt. Wat ik erop heb staan loopt zelfs vlotter dan een standaard Xubuntu. Je moet natuurlijk wel weten wat je nodig hebt.

Ik heb al eens eerder geopperd dat Canonical een basis installatie CD uit moet geven, en dan met een klik systeem aanvinken wat je gebruiken wil, en alleen DAT installeren. Kan zelfs een Xubuntu niet tegenop.
Woteb

IK heb dat ook al eens aangekaart in een draadje, omdat mijn werkgeheugen te klein is voor Hardy.
Kan ik dan bijvoorbeeld Evolution en Totem die ik beide niet gebruik zomaar verwijderen (kreeg van die "enge" waarschuwingen).
Kan er nog meer af, blue tooth gebruik ik ook niet, zit dat er ook standaard op?
Pjotr raadt bijv. aan om tracker te verwijderen.

Hans

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #30 Gepost op: 2008/06/03, 22:13:46 »
Ik werk andersom, installeer een commandline systeem en zet er dan op wat ik wil hebben. Geen enge meldingen... ;) Neem hier eens een kijkje: http://www.oudvaders.nl/tools.htm en dan zie je dit:
Citaat
*  Installatie scriptjes (Tar)
    * VMwaretools (Zip)
    * VMwaretools (Tar)
    * Docx-converter (Debian pakket, werkt ook op Ubuntu)
    * Feisty Fawn mini.iso
    * IceWM thema's e.d.

Pakketbronnen:

    * Aangepaste sources.list (Feisty)
    * Aangepaste sources.list (Gutsy)
    * Aangepaste sources.list (Hardy)
    * Aangepaste sources.list (Dapper server)
    * Aangepaste sources.list (Debian Etch)
    * Server installatie (Debian Etch)

Installatiescripts:

    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Hardy <--)
    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Feisty <--)
    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Dapper / Debian <--)
    * Post-installatie (nabewerking, toevoegingen enz.)
    * Documentatie: setup-Icewm-with-rox-filer.pdf (Engelstalig)
    * Gnome remover (onnodige pakketten)

Installatiescripts (lite of basic) desktopomgeving + IceWM:

    * Icebuntu (IceWM) Feisty met taalpakketten nl en extra's
    * Icebuntu (IceWM) Gutsy met taalpakketten nl en extra's
    * Xubuntu-lite (XFCE +IceWM met Java) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntu-lite (Gnome +IceWM met Java) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntubase (Gnome +IceWM, Feisty) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntubase (Gnome +IceWM, Gutsy) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntubase (Gnome +IceWM, Hardy) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntu-lite (KDE +IceWM met Java) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntu-lite (KDE +IceWM met Java, Gutsy) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntubase (KDE +IceWM, Feisty) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntubase (KDE +IceWM, Gutsy) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntubase (KDE +IceWM, Hardy) met taalpakketten nl en extra's
In jouw geval moet je dan deze kiezen:
Citaat
* Ubuntubase (Gnome +IceWM, Hardy) met taalpakketten nl en extra's
Evolution, totem enz. haal je weg met dit commando:
apt-get remove --purge evolution evolution-common evolution-data-server evolution-data-server-common openoffice.org-evolution compiz tomboy f-spot gaim gnome-games scim gnome-screensaverDan ben je het volgende kwijt: Evolution, Compiz, Gaim, Tomboy, F-spot, Scim, de Gnome spelletjes en de Gnome screensavers. Dat scheelt een heleboel processen die je systeem vertragen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

xubuntufan01

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #31 Gepost op: 2008/06/05, 18:58:44 »
Citaat van: woteb
Ik werk andersom, installeer een commandline systeem en zet er dan op wat ik wil hebben. Geen enge meldingen... ;) Neem hier eens een kijkje: http://www.oudvaders.nl/tools.htm en dan zie je dit:
Citaat
*  Installatie scriptjes (Tar)
    * VMwaretools (Zip)
    * VMwaretools (Tar)
    * Docx-converter (Debian pakket, werkt ook op Ubuntu)
    * Feisty Fawn mini.iso
    * IceWM thema's e.d.

Pakketbronnen:

    * Aangepaste sources.list (Feisty)
    * Aangepaste sources.list (Gutsy)
    * Aangepaste sources.list (Hardy)
    * Aangepaste sources.list (Dapper server)
    * Aangepaste sources.list (Debian Etch)
    * Server installatie (Debian Etch)

Installatiescripts:

    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Hardy <--)
    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Feisty <--)
    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Dapper / Debian <--)
    * Post-installatie (nabewerking, toevoegingen enz.)
    * Documentatie: setup-Icewm-with-rox-filer.pdf (Engelstalig)
    * Gnome remover (onnodige pakketten)

Installatiescripts (lite of basic) desktopomgeving + IceWM:

    * Icebuntu (IceWM) Feisty met taalpakketten nl en extra's
    * Icebuntu (IceWM) Gutsy met taalpakketten nl en extra's
    * Xubuntu-lite (XFCE +IceWM met Java) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntu-lite (Gnome +IceWM met Java) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntubase (Gnome +IceWM, Feisty) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntubase (Gnome +IceWM, Gutsy) met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntubase (Gnome +IceWM, Hardy) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntu-lite (KDE +IceWM met Java) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntu-lite (KDE +IceWM met Java, Gutsy) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntubase (KDE +IceWM, Feisty) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntubase (KDE +IceWM, Gutsy) met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntubase (KDE +IceWM, Hardy) met taalpakketten nl en extra's
In jouw geval moet je dan deze kiezen:
Citaat
* Ubuntubase (Gnome +IceWM, Hardy) met taalpakketten nl en extra's
Evolution, totem enz. haal je weg met dit commando:
apt-get remove --purge evolution evolution-common evolution-data-server evolution-data-server-common openoffice.org-evolution compiz tomboy f-spot gaim gnome-games scim gnome-screensaverDan ben je het volgende kwijt: Evolution, Compiz, Gaim, Tomboy, F-spot, Scim, de Gnome spelletjes en de Gnome screensavers. Dat scheelt een heleboel processen die je systeem vertragen.
Ziet er wel gelikt uit. Om eerlijk te zijn, was ik erg gecharmeerd van de OUde Suse 6.0. Dus voor de tijd, dat ze overgenomen werden door Novell. Daar kon je een minimaal grafisch systeem installeren. Zoiets moet toch ook mogelijk zijn met Ubuntu. Dit minimale grafische systeem moet bestaan uit:
* XVESA - driver
* windowmanager
* synaptic
* netwerk-tools en/of internettools om pakketen te downloaden
* editor
* bestandsbeheerder
* procesbeheerprogramma

Vriendelijke groet,
Xubuntufan01

PieterD

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #32 Gepost op: 2008/06/06, 12:10:18 »
Citaat
Dan ben je het volgende kwijt: Evolution, Compiz, Gaim, Tomboy, F-spot, Scim, de Gnome spelletjes en de Gnome screensavers. Dat scheelt een heleboel processen die je systeem vertragen.
Dat heeft toch alleen maar invloed op het geheugengebruik als ze geladen zouden zijn? Een proces wat niet actief is gebruikt ook geen CPU-capaciteit zoals je in de systeemmonitor kan zien. Dus dat 'versnellen' zie ik zo gauw niet.

Offline sveens

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #33 Gepost op: 2008/06/06, 14:31:22 »
Oebele,

Ubuntu 8.04 is niet traag. Jouw pc kan dat niet meer aan. Xp op de laptop van mijn vrouw (een toshiba van 2001) kan maaar net de boel draaiende houden. Xp is niet traag maar die laptop.
Het mooie van Ubuntu is dat je een distributie kan kiezen die past bij je configuratie.

Ik zelf heb nu definitief afscheid genomen van Windows. Vaak was ik nadat ik weer eens een Linux distributie had geinstalleerd teruggekeerd naar Windows.  Maar die tijd is nu voorbij en dat dankzij Ubuntu. Zelf heb ik nu Kubuntu, ik vind het geweldig. de laptop van mijn vrouw wordt straks bezet door Xubuntu. Mijn zoon van 15 heeft XP, maar goed dat is weer een heel ander verhaal (games enzo).

Ik heb veel geld en tijd geinvesteerd in Windows. Dat verg wel een beetje moed maar het is niet anders. Ik voel me wel vrij. Tot en met XP was ik best tevreden, maar die troep zoals virusscaners, anti spam, firewal etc, daar kreeg ik genoeg van. Ik ben erachter gekomen dat alles wat ik wil met Linux is te doen, en alles is gratis. Die stomme Vista kan van mij de pot op. Mijn zwager met zijn nieuwe Vista laptop is toe aan een reintegratie programma om weer terug te keren in de maatschappij.

Als ik jou was zou ik doorzetten, je komt er vanzelf wel achter hoe het voelt om een Linux pc te hebben, te beheersen en te beheren. Heb geduld, (met die huidige distributies heb je niet zoveel geduld meer nodig) steek er wat tijd en kennis in en je bent eeen herboren mens.

veel succes

gr,

stef

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #34 Gepost op: 2008/06/06, 15:07:41 »
Citaat van: PieterD
Citaat
Dan ben je het volgende kwijt: Evolution, Compiz, Gaim, Tomboy, F-spot, Scim, de Gnome spelletjes en de Gnome screensavers. Dat scheelt een heleboel processen die je systeem vertragen.
Dat heeft toch alleen maar invloed op het geheugengebruik als ze geladen zouden zijn? Een proces wat niet actief is gebruikt ook geen CPU-capaciteit zoals je in de systeemmonitor kan zien. Dus dat 'versnellen' zie ik zo gauw niet.
Vooral Evolution eraf scheelt al behoorlijk. Maar zelf werk ik liever andersom. Dus een kale commandline Ubuntu en dan erop zetten wat ik wil, i.p.v. een geïnstalleerde Ubuntu en dan eraf halen wat ik wil.

Hier een overzichtje (direct na het opstarten) van de verschillende Ubuntu's die ik draai::

XFCE           63 MB     81 processen
IceWM         46,4 MB  68 processen
Gnome,       80,4 MB  82 processen
KDE-core,   68,8 MB  89 processen

Een normale Ubuntu installatie vraagt al gauw 105 processen en 105 MB. Dat verschil is dus aanzienlijk.
Als je een normale Ubuntu hebt en dat rijtje van mij de-installeert, dan draait Gnome op 95 MB en 98 processen. Dat zijn er dus zeven minder, en dat scheelt weer. Maar tussen 105 en 82 is dat verschil nog veel groter. Maar ik gebruik dan ook een Ubuntu zonder bijv. Bluetooth en dergelijke.

Maar het verschil tussen Gnome en XFCE  is bij een commanline installatie ook aanzienlijk, terwijl het aantal processen vrijwel gelijk is. IceWM springt er helemaal uit, dat is veruit het lichtste. En dat terwijl ik daarmee toch verscheidene Gnome/XFCE/KDE programma's mee draai, waaronder OpenOffice.org.

Hier een schermfoto van mijn IceWM/Kubuntu systeem: Icewm:


http://www.oudvaders.nl/images/icebuntu20080606.jpg

Heeft een groot gedeelte van de morgen/middag gedraaid (zie het conky schermpje). Kijk eens welke programmaś ik hiermee kan draaien.

Hieronder mijn net opgestarte KDE-core Kubuntu (KDE3 in KDE4 look) systeem:


http://www.oudvaders.nl/images/kubuntu20080606.jpg
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #35 Gepost op: 2008/06/06, 23:00:30 »
Woteb,
Ik denk dat ik je suggesties ga uitproberen. Heb nog maar een paar weken ervaring met Ubuntu en Xubuntu, maar ik voel sterk voor jouw "blokkendoosaanpak". Das pas passend bij ieders wensen en mogelijkheden. Bedankt.
Heb de scripts gedownload, maar hoe moet ik nu verder? (ben newbe,met 4 wk klungel-ervaring, maar ik geef niet op hoor.
Suggesties welkom. Misschien heb je dit wel ergens op dit forum beschreven?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #36 Gepost op: 2008/06/06, 23:23:21 »
Citaat van: Peterbeter
Woteb,
Ik denk dat ik je suggesties ga uitproberen. Heb nog maar een paar weken ervaring met Ubuntu en Xubuntu, maar ik voel sterk voor jouw "blokkendoosaanpak". Das pas passend bij ieders wensen en mogelijkheden. Bedankt.
Heb de scripts gedownload, maar hoe moet ik nu verder? (ben newbe,met 4 wk klungel-ervaring, maar ik geef niet op hoor.
Suggesties welkom. Misschien heb je dit wel ergens op dit forum beschreven?
Zeker heb ik dat op het forum beschreven:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20207
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19669Chmod
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11174
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18172

Als je die scripts op een usbstick zet is het nog makkelijker. Installeer een commandline systeem (met de Hardy alternate CD op F4 en dan commandline systeem kiezen).

Wanneer dat systeem is geïnstalleerd het volgende doen:

1. sudo passd root (daarna 1x het sudo passwd en se het passwd voor root opgeven.
2. su (daarna het root passwd opgeven wat je zojuist hebt aangemaakt).
3. apt-get install links mc (je haalt de programma's links en midnight commander op).
4. apt-get update && apt-get upgrade
5. links http://www.oudvaders.nl/tools.htm
Links (een terminal browser) wordt opgestart. Ga met de pijltjestoets naar het script wat je wil hebben en druk op de letter 'd' en download het naar /root/ (staat al ingevuld).
Sluit links af met de letter 'q'.
6. mc /root . Je staat nu in het programma Midnight Commander. Omderaan MC staat een commandline regel. Typ daar het commando chmod +x . De kleur van het script veranderd in groen.
7. De rest is simpel. Druk op en het script gaat lopen.
8. Wanneer het script klaar is en de installatie is voltooid, dan alleen nog de Desktop manager opstarten.
GDM /etc/init.d/gdm startKDM (alleen voor Kubuntu)/etc/init.d/kdm startWanneer je niet helemaal zeker bent, kun je stap 8 overslaan door MC met aaf te sluiten en het commando shutdown -r nowte geven, of op de toetsen te drukken. De computer wordt opnieuw opgestart met je nieuw geïnstalleerde systeem.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #37 Gepost op: 2008/06/06, 23:32:08 »
Ik ga dit lezen en uitproberen. Als het dan toch met veel eigen inzet moet in Linux: dan ga ik ook voor een eigen samengesteld systeem.
Bedankt voor snelle reactie en goede tips.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #38 Gepost op: 2008/06/06, 23:42:15 »
Ik heb intussen een soort snelstart geschreven, zie mijn vorige post.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #39 Gepost op: 2008/06/07, 10:06:00 »
Woteb,
I am impressed. Wat je daar effe neerzet.
Maar zeg er meteen bij dat je beschreven aanpak mij technisch wel behoorlijk (te)ver gaat.
Ik wil begrijpen wat ik doe. En helaas dat is met jouw beschrijving (nog) niet het geval.
Begrijp me goed: dit is geen verwijt aan jou, maar geeft mijn beperking weer.
Mocht daar dus wat mislopen in de beschreven aanpak dan is het dus echt mis.
Maar OK alles is betrekkelijk, immers: wat begrijpen we met zijn allen van simpele dingen?
Zoals het weer of een groen blaadje (aan de bomen dan)?

Ik ga het overigens wel proberen Woteb, want het prikkelt me dat ik met ubuntu steeds tegen onbekende zaken aanloop. Heb meer dan 21 jaar alle Win versies gedraaid en mijn omgeving ziet mij als comp freak.
En nu zit ik vaak snel vast omdat er een totaal vreemde aanpak wordt verlangd.

Vraagje (geheel buiten dit topic): ik krijg hier in de terminal, maar zie dat ook in systeemlog de melding: "unable to resolve xxx". En xxx is dan mijn pc aanduiding. Ik vermoed dat dat de ware reden is dat een aantal menugestuurde opdrachten niet (meer) kunnen worden uitgevoerd. Wel kan ik dat via de terminal doen.(zie topic 27905).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #40 Gepost op: 2008/06/07, 10:14:05 »
Ik zal het in de loop van vandaag nóg makkelijker maken. Dan laat ik jou een basis Gnome of KDE of XFCE maken. Dat is helemaal niet moeilijk, alleen wat in de terminal (je hebt dan niet anders) intypen en een basis systeem neerzetten.
Dan post ik een lijst met mogelijkheden. Dan hoef je de regels alleen maar te kopiëren naar een grafische terminal en te plakken.

Schematisch:

1. Commandline systeem ==> basis grafisch systeem. Dit lijkt wat ingewikkeld, maar is het niet.
2. Via de terminal vanuit een tekstbestandje kopiëren en plakken. Blokkendoos systeem.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #41 Gepost op: 2008/06/07, 10:23:17 »
Woteb, ik ga je volgen.
Alleen wordt dat voor mij niet eerder dan morgen omdat ik vanwege familie-omstandigheden buitenshuis moet zijn (bij dit weer...!). Liefst maak ik een aanpak die ik op cd of DVD kan zetten zodat ik het ook op andere pc's kan uitvoeren.
Alvast bedankt voor de leuke suggestie en ben heel benieuwd.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #42 Gepost op: 2008/06/07, 14:02:21 »
Prima, hier het makkelijke blokkendoos systeem.

1. Installeer een commandline systeem (met de alternate CD). Wanneer opgestart eerst het systeem bijwerken:
2. sudo apt-get update && apt-get upgrade.
3. Het installeren van het kale basissysteem. Ik heb drie smaken voor je:
A. Ubuntu-lite (Gnome)
B. Kubuntu-lite (KDE)
C. Xubuntu-lite (XFCE)
Noteer duidelijk wat ik hieronder plaats (voor de keuze van het systeem, dus niet alles, alleen wat voor jou van toepassing is....
Typ het opgeschreven commando letterlijk over van hetgeen je hebt overgeschreven, denk aan eventuele spaties.
Basis installatie:

Ubuntu (Gnome):
Citaat
sudo apt-get install xorg xterm gdm xlockmore gnome-mount mc links synaptic ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data nautilus-open-terminal file-roller gdebi language-pack-gnome-nl language-pack-kde-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-kde-nl-base
Kubuntu (KDE):
Citaat
sudo apt-get install xorg xterm konsole kde-core kwin-style-crystal kdm ksplash-engine-moodin kubuntu-default-settings kate file-roller gdebi language-pack-gnome-nl language-pack-kde-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-kde-nl-base
Xubuntu (XFCE4):
Citaat
sudo apt-get install xorg gdm xlockmore gnome-mount mc synaptic xfce4 xfce4-goodies xfce4-terminal xfce4-mixer mousepad thunar file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf xubuntu-default-settings language-pack-gnome-nl language-pack-kde-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-kde-nl-base
Wanneer er een pakkeet niet goed wordt geïnstalleerd, even met pijltjestoes omhoog het commando herhalen. Meestal is er een pakketje niet goed opgehaald, geen probleem als je het scherm weer vol ziet met meldingen en pakketten, ALLEEN het ontbrekende pakket wordt opgehaald.

Na installatie opnieuw opstarten. Je kale Ubuntu, Kubuntu of Xubuntu is nu klaar.

4. De volgende pakketbundels kun je met de aanwezige tekstverwerker (Gedit voor Ubuntu, Kate voor KDE en Mousepad voor XFCE) kopiëren en in de grafische terminal plakken.

UPDATE: Wanneer je die pakketten hieronder kopieert en plakt naar een tekstbestand, en dat tekstbestand kopieert naar een usb stick of usb disk, dan kun je na de hierboven beschreven basisinstallatie je systeem opstarten. Plug de usb stick of disk in je usb poort, en dat apparaat(je) zal vanzelf opstarten.
EINDE UPDATE:

Basispakketten (Kopiëren en plakken via de grafische terminal).

Internet/E-mail + PDF + Wine:
Citaat
sudo apt-get install firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird thunderbird-locale-nl evince wine gqview
Basistoevoeging KDE en XFCE (XFCE wanneer je moet netwerken, anders niet installeren):
Citaat
sudo apt-get install krusader konqueror
Taalpakketten (voor alle installaties)
Citaat
language-support-nl wdutch
Multimedia:
Citaat
sudo apt-get install gnome-media k3b k3b-i18n libk3b2-extracodecs dvd+rw-tools xmcd gstreamer* soundconverter sound-juicer kmix mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer
Grafische pakketten:
Citaat
xsane dia inkscape gimp gimp-help-common gimp-help-nl eog
Officpakketten 1 (Abiword en Gnumeric):
Citaat
myspell-nl abiword gnumeric
Officepakketten 2 (Openoffice.org):
Citaat
myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-writer openoffice.org-base openoffice.org-style-* openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl
Netwerken 1 (NFS):
Citaat
nfs-common portmap dhcpcd resolvconf
Netwerken 2 (Samba):
Citaat
samba smbclient smbfs
Website programma's:
Citaat
bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp
Je blokkendoos (vederlichte) Ubuntu. Kubuntu of Xubuntu systeem is nu klaar voor gebruik.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

xubuntufan01

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #43 Gepost op: 2008/06/07, 14:08:30 »
Woteb,

Zou je al dat moois niet als aparte ISO's kunnen aanbieden via het internet (http, ftp en bittorrent) of via de post (CD-ees, DVD-ees, geheugenkaartjes te gebruiken op de ASUS EEE PC, USB-geheugenstaven)

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #44 Gepost op: 2008/06/07, 14:31:43 »
Dat is nu een van de dingen die ik niet kan, een eigen installatie op een opstartbare CD krijgen. Misschien kan iemand mij daarbij helpen?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ubuntu traag traag traag
« Reactie #45 Gepost op: 2008/06/07, 14:36:19 »
Misschien daarvoor een ander draadje maken? Dan krijg je waarschijnlijk meer respons dan in "ubuntu traag traag traag" ;)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline woteb

  • Lid
ubuntu traag traag traag
« Reactie #46 Gepost op: 2008/06/07, 21:45:40 »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

gekky29

  • Gast
ubuntu traag traag traag
« Reactie #47 Gepost op: 2008/06/07, 22:07:19 »
ik draai op mijn andere pc met 256 MB ram
http://vectorlinux.com/website2/
is gebaseerd op slackware loopt als een trein :D