Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af {OPGELOST}  (gelezen 2131 keer)

tsja

  • Gast
hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af {OPGELOST}
« Gepost op: 2009/07/02, 16:00:30 »
op mijn nieuwe PC heb ik naast windows 7 ook ubuntu geinstaleerd. nu is er echter iets mis gegaan. de ubuntu partitie is slechts 2,5 Gb groot (niet mijn fout, ik heb simpelweg iedere instructie opgevolgd). dit is helaas niet groot genoeg. sterker nog, ubuntu weigert op te starten.

vandaar dat ik dit eigenlijk opnieuw wil proberen. om dit voorelkaar te krijgen wil ik eerst de kreupele ubuntu die er nu op staat er af krijgen. verder zou ik ook graag wat tips willen hebben voor de volgende instalatie, ik werd bijvoorbeeld niet echt wijs uit de partitie maneger in 9.04 (8.10 en 8.04 gaf geen problemen op mijn oudere PC)  

Iemand hier die hulp kan bieden?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/06, 14:41:31 door tsja »

Re: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/02, 16:26:43 »
Je start de live cd op, dan start je gparted op> Met de knop rechtsboven selecteer je de Ubuntu partitie, vervolgens selecteer je deze, door met de linkermuisknop op te klikken, klik boven op partitie, selecteer loskoppelen, even wachten tot de balk onderin niet meer beweegt, vervolgens selecteer je de partitie weer, klik op verwijderen, deze wordt grijs en maak de naast gelegen partitie groter door de greepjes links of rechts te verplaatsen zodat je 2,5 GB weer samen gevoegd is met de grotere.
Met gparted op de hd kan je alleen een externe USB hd/stick bewerken. Succes
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

tsja

  • Gast
Re: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/06, 13:02:26 »
bedankt. het is gelukt, ubuntu heeft nu 20 gigabyte en werkt zoals het hoort, nauw ja, bijna dan. de desktop effecten doen het niet zoals ze het horen te doen, dat wil zeggen, ik krijg ze niet aan. ik gok zo dat het probleem bij de videokaart drivers ligt. Ik heb de propriate drivers al geinstaleerd, maar dingen als bureaublad effecten en compiz krijg ik niet aan de praat. het gaat hier om een ati HD4890.

Offline Tom

  • Lid
Re: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/06, 13:11:11 »
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

Wat die effecten betreft kunnen ze U misschien helpen bij Software en configuratie. :)
Of bij Hardware en drivers als het probleem bij Uw videokaart ligt.
Succes.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af {OPGELOST}
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/07, 18:23:20 »
Ubuntu en ATI houden niet zo erg van elkaar.
Ik heb ook de moed maar opgegeven..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Dave

  • Lid
Re: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af {OPGELOST}
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/07, 18:44:31 »
De laatste computeridee staat een handige beschrijving in voor een dualboot met veel uitleg.
Lijkt me wel een aanrader voor de beginner.

van_zwier

  • Gast
Re: hoe krijg ik ubuntu van mijn pc af {OPGELOST}
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/07, 20:43:27 »
in het begin was ik erg geholpen met onderstaande site, dat loste voor mij het ati probleem op:
http://albertomilone.com/envyngfaq.html#A