Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van xp naar ubuntu 12.04  (gelezen 4219 keer)

van xp naar ubuntu 12.04
« Gepost op: 2014/03/28, 10:01:22 »
Overstap van xp naar ubuntu 12.04 lukte niet vanaf usb-stick. Had nog wel een oude versie liggen: ubuntu 7.04 die is geinstalleerd maar dat is huilen met de pet op (resolutie 460x640 enz...) En windows xp is bij die installatie helaas verdwenen.
Heb geen cd/dvd brander.
Gisteren bij vriendin ubuntu 12.04 gedownload maar het branden op cd/dvd mislukte om onduidelijke redenen. Dus nog geen stap verder gekomen.
Mijn vraag is simpel: hoe kom ik aan een live CD/opstartbare installatie cd met met ubuntu 12.04 erop? En graag met iets van uitleg erbij hoe nu verder om de installatie goed te laten verlopen.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/28, 10:12:25 »
Een laptop met XP er op is vaak een wat oudere, minder snelle, machine. Graag eerst wat meer gegevens van je processor, geheugen en videokaart zodat men kan zien welke versie het beste bij jou machine past.

Groet Ben
« Laatst bewerkt op: 2014/03/28, 10:20:45 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/28, 10:16:48 »
Sorry, ik had het vorige bericht per ongeluk twee keer geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/28, 10:19:36 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/28, 13:20:28 »
De iso die je hebt gedownload, heb je die met Imgburn op de dvd gebrand?
met de laagste snelheid.
Dit programma is nodig anders start de pc niet op vanaf dvd
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/28, 14:54:35 »
Overstap van xp naar ubuntu 12.04 lukte niet vanaf usb-stick. Had nog wel een oude versie liggen: ubuntu 7.04 die is geinstalleerd maar dat is huilen met de pet op (resolutie 460x640 enz...) En windows xp is bij die installatie helaas verdwenen.
Heb geen cd/dvd brander.
Gisteren bij vriendin ubuntu 12.04 gedownload maar het branden op cd/dvd mislukte om onduidelijke redenen. Dus nog geen stap verder gekomen.
Mijn vraag is simpel: hoe kom ik aan een live CD/opstartbare installatie cd met met ubuntu 12.04 erop? En graag met iets van uitleg erbij hoe nu verder om de installatie goed te laten verlopen.
Als het een xp machine betreft met minstens 512mb ram, genoeg vrije ruimte, dan is 'Linux Mint 13 Maya xfce' beter aan te raden.
Deze versie is een stuk lichter dat Ubuntu 12.04 en ook Mint 13 Maya xfce is een LTS versie, kun je voorlopig nog een poos mee vooruit :)

Een poos geleden een Acer aspire laptop, xp geval.
Standaard zat er 512 mb geheugen in en dat had ik al eerder uitgebreid naar 1,5 gig.
Zelfs met 1,5 gig kon een youtube filmpje niet vloeiend worden weergegeven onder XP.

Hier heb ik mint 13 maya xfce opgezet en gelijk geupdate met als resultaat dat je er een heel leuk laptopje aan overhoudt die loopt als de brandweer en alles doet wat het moet kunnen doen. Start snel op, programma's laden snel, video werkt vloeiend zonder haperingen, geluid is in orde, sluit bliksem snel af. Wat wil je nog meer?
Het lijkt wel een nieuwe laptop :)

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/28, 14:55:51 »
Voor Mint 13 Xfce heeft forumlid Pjotr een duidelijke en makkelijke website gemaakt, die kan wellicht helpen :)
http://www.linuxtips.me

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/28, 14:58:59 »
Ik ben het wel met hem eens dat het de ideale XP vervanger is.

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/28, 17:45:28 »
PC: IBM think centre
Ram: 756 / 452 gebr. / 303 vrij
Grafische kaart: Inter Corporation 82845G/GL
Is Linux mint 13Xfce voor deze pc de beste optie?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/28, 18:36:27 »
PC: IBM think centre
Ram: 756 / 452 gebr. / 303 vrij
Grafische kaart: Inter Corporation 82845G/GL
Is Linux mint 13Xfce voor deze pc de beste optie?

Gezien de specificaties denjk ik dat Lubuntu het beste bij jou machine past. Maar wacht ook even de meningen van andere forummers af.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/28, 23:44:17 »
PC: IBM think centre
Ram: 756 / 452 gebr. / 303 vrij
Grafische kaart: Inter Corporation 82845G/GL
Is Linux mint 13Xfce voor deze pc de beste optie?

Dit zijn de systeemeisen waarop mint 13 xfce al redelijk soepel kan draaien:
Processor: Pentium 4  1,4 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 32 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

Ik weet niet welke cpu erin ligt, maar het hoeft geen probleem te zijn, ik denk wel dat het goed zit.

Ik zie wel dat je ram geheugen en opslag geheugen door elkaar haalt, een fout die ontiegelijk veel mensen maken.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/28, 23:46:01 door CB Interactive »

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/29, 00:23:18 »
Xubuntu of Linux Mint 13 Xfce kan daar prima op draaien :)

Offline Parleur

  • Lid
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/29, 07:14:14 »
mijn ervaring met een amilo siemens-fujitsu van een kennis.
Er stond Xp op, vervangen door Mint maya xfce. 1600 Mhz processor en 512 mb ram. Gedeeld videogeheugen!
Alle tips van Pjotr uitgevoerd.
Het draaide goed totdat AdBlocker en Ghostery geinstalleerd werden. Het beestje verslikte zich in het swappen, stond dan vervolgens een tijdje bevroren, geen doen zo. Met het commando "TOR" in de terminal kun je de geheugen en processorbelasting bekijken. Dan zie je duidelijk een groot verbruik door de plug-in container van Firefox, maar dat moest er op blijven.
Heb toen besloten om voor € 32,50 een geheugenuitbreiding te doen naar 1GiB.
Daar knapte hij wel van op, blijft nu gewoon werken, filmpjes lopen ook redelijk.
Dus met meerdere plugins in Firefox is 512 mb niet voldoende.

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/29, 09:16:33 »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/29, 23:22:31 »
mijn ervaring met een amilo siemens-fujitsu van een kennis.
Er stond Xp op, vervangen door Mint maya xfce. 1600 Mhz processor en 512 mb ram. Gedeeld videogeheugen!
Alle tips van Pjotr uitgevoerd.
Het draaide goed totdat AdBlocker en Ghostery geinstalleerd werden. Het beestje verslikte zich in het swappen, stond dan vervolgens een tijdje bevroren, geen doen zo. Met het commando "TOR" in de terminal kun je de geheugen en processorbelasting bekijken. Dan zie je duidelijk een groot verbruik door de plug-in container van Firefox, maar dat moest er op blijven.
Heb toen besloten om voor € 32,50 een geheugenuitbreiding te doen naar 1GiB.
Daar knapte hij wel van op, blijft nu gewoon werken, filmpjes lopen ook redelijk.
Dus met meerdere plugins in Firefox is 512 mb niet voldoende.

Met Ghostery moet je sowieso enorm uitkijken, beter laat je het eraf...

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/30, 00:44:12 »
AdBlock Plus swapt helemaal niet, dus ik weet niet waar dat argument vandaan komt? Ghostery zal het probleem wel zijn. Ik heb geen ervaring met Ghostery, maar genoeg ervaring met AdBlock op meerdere PC's van oud - 384 MB tot nieuw - 4GB en ertussenin (2 GB) op 3 verschillende OS'en, waarvan 2 Linux en 1 AmigaOS, om te zeggen dat die geen geheugenproblemen veroorzaakt.

FrSu

  • Gast
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/30, 08:45:21 »
Het wordt nu ineens wel ingewikkeld voor de topicstarter, vind ik. ;)

Maar even terug naar het begin en haar vraag: Kun je uitleggen wat er fout ging bij de USB installatie?

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/30, 19:35:58 »
Gisteren opstartschijf ubuntu 12.04 per post ontvangen van zoon en natuurlijk direct geïnstalleerd. Binnen een half uurtje klaar en alles ziet er mooi uit.
Loop wel tegen een vervelend probleem op: uitzending gemist, youtube enz.... worden niet normaal weergegeven maar zien er uit als een slecht kleurnegatief beeld, met strepen en puntjes. Heb al menige tip opgevolgd maar zonder resultaat.
Maar misschien moet dit elders gepost worden.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/30, 20:09:14 »
Gisteren opstartschijf ubuntu 12.04 per post ontvangen van zoon en natuurlijk direct geïnstalleerd. Binnen een half uurtje klaar en alles ziet er mooi uit.
Loop wel tegen een vervelend probleem op: uitzending gemist, youtube enz.... worden niet normaal weergegeven maar zien er uit als een slecht kleurnegatief beeld, met strepen en puntjes. Heb al menige tip opgevolgd maar zonder resultaat.
Maar misschien moet dit elders gepost worden.

Voor muziek en filmpjes moet je "restricted extra's" installerren via softwarecentre.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/30, 20:17:44 »
Gisteren opstartschijf ubuntu 12.04 per post ontvangen van zoon en natuurlijk direct geïnstalleerd. Binnen een half uurtje klaar en alles ziet er mooi uit.
Loop wel tegen een vervelend probleem op: uitzending gemist, youtube enz.... worden niet normaal weergegeven maar zien er uit als een slecht kleurnegatief beeld, met strepen en puntjes. Heb al menige tip opgevolgd maar zonder resultaat.
Maar misschien moet dit elders gepost worden.

Voor muziek en filmpjes moet je "restricted extra's" installerren via softwarecentre.

Uitzending Gemist zou helemaal geen beeld weergeven zonder de Niet-vrije extra's i.t.t. de strepen die de TS ziet. Het is eerder een videokaartdriver-probleem.

Offline Parleur

  • Lid
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/30, 22:13:31 »
AdBlock Plus swapt helemaal niet, dus ik weet niet waar dat argument vandaan komt? Ghostery zal het probleem wel zijn. Ik heb geen ervaring met Ghostery, maar genoeg ervaring met AdBlock op meerdere PC's van oud - 384 MB tot nieuw - 4GB en ertussenin (2 GB) op 3 verschillende OS'en, waarvan 2 Linux en 1 AmigaOS, om te zeggen dat die geen geheugenproblemen veroorzaakt.

Daar kan ik kennelijk wat van leren:
Ten eerste melde ik dat de Plug-in container veel geheugen claimde, daar zit ondermeer ABP en Ghostery in. Ik heb geen ervaring met ABP als enige plugin, Aanvullend installeer ik tevens Ghostery. Wat is het het probleem met Ghostery?

Offline Parleur

  • Lid
Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/30, 22:15:45 »
mijn ervaring met een amilo siemens-fujitsu van een kennis.
Er stond Xp op, vervangen door Mint maya xfce. 1600 Mhz processor en 512 mb ram. Gedeeld videogeheugen!
Alle tips van Pjotr uitgevoerd.
Het draaide goed totdat AdBlocker en Ghostery geinstalleerd werden. Het beestje verslikte zich in het swappen, stond dan vervolgens een tijdje bevroren, geen doen zo. Met het commando "TOR" in de terminal kun je de geheugen en processorbelasting bekijken. Dan zie je duidelijk een groot verbruik door de plug-in container van Firefox, maar dat moest er op blijven.
Heb toen besloten om voor € 32,50 een geheugenuitbreiding te doen naar 1GiB.
Daar knapte hij wel van op, blijft nu gewoon werken, filmpjes lopen ook redelijk.
Dus met meerdere plugins in Firefox is 512 mb niet voldoende.

Met Ghostery moet je sowieso enorm uitkijken, beter laat je het eraf...


IK wil graag weten waarom......

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/31, 11:02:39 »
Restricted extra's zijn geïnstalleerd, dus daar ligt het niet aan.
Alle filmpjes, ook die op websites, zien eruit als kleuren negatieven, niet te bekijken. Het geluid is wel ok.
Is het adobe flash player die niet goed werkt? Weet iemand een oplossing hiervoor?

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/31, 11:52:14 »
Restricted extra's zijn geïnstalleerd, dus daar ligt het niet aan.
Alle filmpjes, ook die op websites, zien eruit als kleuren negatieven, niet te bekijken. Het geluid is wel ok.
Is het adobe flash player die niet goed werkt? Weet iemand een oplossing hiervoor?

Je zou dit kunnen proberen: https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Adobe-Flash-Player:-verkeerde-kleuren-of-vastlopers-van-Firefox

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/31, 17:34:44 »
Dank voor de tip maar dat heb ik al geprobeerd. Alleen lukt het niet. Ik kom niet in een scherm waar die hardware versnelling kan worden uitgezet. Het loopt vast of is grijs waardoor het vinkje niet weggehaald kan worden.
Ook google streetview is met groen/rode strepen en dus niet te zien. Werkt toch ook met flash player?
Is er niet iets wat flash player kan vervangen want blijkbaar werkt het slecht op dit systeem.

Re: van xp naar ubuntu 12.04
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/31, 20:12:41 »
Er is nog geen echte vervanger voor Flash Player. Op YouTube kun je wel gebruikmaken van de HTML5-speler door die aan te zetten via http://youtube.com/html5
Maar daarmee los je het probleem alleen voor YouTube op en niet voor andere sites die Flash Player gebruiken.