Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten gedeelde map  (gelezen 2409 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Rechten gedeelde map
« Gepost op: 2013/05/19, 20:09:49 »
Hier een thuisnetwerkje van twee pc's, elk met een dual boot Windows/Ubuntu 12.04. Beide pc's hebben (in zowel Windows als Ubuntu) een gedeelde map, die gebruikt wordt voor het simpelweg oversturen van mappen/bestanden. Op beide Ubuntu's staan de rechten op die gedeelde mappen (en op de daarin aangemaakte submappen) op 777.

De mappen/bestanden die van pc1 naar de gedeelde map op pc2 gaan, krijgen daar een slotje. Andersom niet. Zowel wanneer ze vanaf pc1 met Windows als met Ubuntu naar pc2 Ubuntu worden verstuurd.
Op pc2 kan zo'n map/bestand met een slotje niet gewijzigd/geknipt/verwijderd worden. Kopiëren mag wel.  Vanaf pc1 zijn die mappen/bestanden wél te verwijderen.

Dit heeft ongetwijfeld te maken met rechten, maar ik weet niet op welke pc die dan verkeerd staan. Volgens Gnome Commander staan ze zodanig dat iedereen alles mag met die mappen/bestanden, dus waar zit 'm de fout dan in?

Offline siegi

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/19, 23:02:03 »
Als je toch iedereen rechten wil geven kan je volgende lijntjes toevoegen aan je share in smb.conf
create mask = 777
directory mask = 777

Dit zorgt ervoor dat files/directories die worden aangemaakt direct chmod 777 krijgen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/20, 00:14:51 »
Als je toch iedereen rechten wil geven........

Nou ja, iedereen..... Iedereen die met pc1 of pc2 werkt. De rest van de wereld mag buiten blijven. :police:
Als een map met bestanden die van pc1 naar pc2 wordt verstuurd, op pc2 een slotje krijgt, terwijl dat niet zo is wanneer iets van pc2 naar pc1 gaat, dan probeer je wat. Dus vandaar 777.
Alleen werkt dat dus nog steeds niet voor pc2, die de afgelopen weken al vaker dwars heeft gelegen bij het opzetten van dit thuisnetwerkje. >:(  Iets wat toch vrij simpel zou moeten zijn, als ik de diverse handleidingen lees. 8-) 

'k Zal morgen jouw tip uitproberen, siegi. In ieder geval bedankt daarvoor. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/20, 13:12:11 »
Hmmm.......... ik ben maar een leek, dus vandaar deze vraag: als dit iets is dat opgelost kan worden door het aanpassen van smb.conf op pc1 (toch...?), dus in ieder geval iets dat echt met Ubuntu te maken heeft, hoe kan het dan dat dat slotje op pc2 óók verschijnt wanneer ik vanuit Windows XP op pc1 een map met bestanden naar Ubuntu op pc2 kopieer?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/20, 13:38:38 »
Hmmm.......... ik ben maar een leek, dus vandaar deze vraag: als dit iets is dat opgelost kan worden door het aanpassen van smb.conf op pc1 (toch...?), dus in ieder geval iets dat echt met Ubuntu te maken heeft, hoe kan het dan dat dat slotje op pc2 óók verschijnt wanneer ik vanuit Windows XP op pc1 een map met bestanden naar Ubuntu op pc2 kopieer?
Wat voor gebruikers/users heb je op beide pc's, is dit hetzelfde.

create mask = 777
directory mask = 777
Of een andere getal natuurlijk, deze bij pc 2 wijzigen in de samba config file, dan zouden de nieuwe files die gekopieerd worden naar pc 2, dan zullen de eigenschappen wijzigen.

Wat voor rechten zit op de gedeelde map van pc 2.

Indien je verschillende users hebt op de pc's, dan zou je kunnen proberen, om op beide pc's, alle users aan te maken die met de map delen te maken hebben, en dan weer testen of het werkt.

« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 13:40:43 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/20, 14:12:34 »
Nog een vraagje: met alleen op pc1 smb.conf gewijzigd, kopieer ik een map met inhoud naar pc2 en staat er nog steeds een slotje op die map in pc2.
Daarna ook op pc2 smb.conf gewijzigd en smbd herstart: map met inhoud heeft na het overzetten géén slotje meer. Dat is dus in orde.

Echter.... kijk ik op beide pc's op tabblad Rechten van de gekopieerde map, dan heeft de map die op pc2 is beland als eigenaar en groep respectievelijk nobody en nogroup. Maar de map die op pc1 is beland heeft als eigenaar en groep mikkel. 
Vanwaar dit verschil? Waarom staat er op pc2 dan niet de naam van de eigenaar/groep van die pc?  ???


Wat voor gebruikers/users heb je op beide pc's, is dit hetzelfde.

Indien je verschillende users hebt op de pc's, dan zou je kunnen proberen, om op beide pc's, alle users aan te maken die met de map delen te maken hebben.........

Beide pc's hebben maar één gebruiker. Ik lees wel vaker dat op alle pc's dezelfde gebruikers aangemaakt moeten zijn, maar snappen doe ik dit niet helemaal. Waarom moet dat eigenlijk?

Citaat
create mask = 777
directory mask = 777
Of een andere getal natuurlijk, deze bij pc 2 wijzigen in de samba config file, dan zouden de nieuwe files die gekopieerd worden naar pc 2, dan zullen de eigenschappen wijzigen.

Heb ik dus daarstraks gedaan, met het gevolg dat op pc2 geen slotje meer staat op een gekopieerde map, maar eigenaar/groep op nobody/nogroup staat, met de mededeling dat de gebruiker van pc2 niet de eigenaar is en dus ook de eigenschappen niet kan wijzigen.

Citaat
Wat voor rechten zit op de gedeelde map van pc 2.

De rechten van de gedeelde map op zowel pc1 als pc2 staan op 777. Daar stonden ze volgens Gnome Commander al op en na de aanpassing van smb.conf staan de rechten ook daarin op 777.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/20, 18:09:51 »
Je hoeft dus niet dezelfde gebruiker aan te maken op beide pc's, maar het is dan gemakkelijker om alles in te stellen.
Eigenlijk hoef je niet, create en directory mask te maken bij dezelfde user op beide pc's.

Dit heb ik als gedeelde map, in samba config,
path = /home/piet/film1/share9
writeable = yes
; browseable = yes
valid users = piet

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/20, 19:00:42 »
Hoe samba instellen,(zoals ik het doe).

Indien je al met instellingen gespeelt hebt, verwijder alles(tav samba) en reboot,
om zo schoon te beginnen.

Samba installeren,in "software center" zoeken op
samba(SMB/CIFS file, print, and login server for Unix).

Indien je meerdere users gebruikt, dus bijv 3 users die verschillend zijn,
op 3 verschillende pc's.
Dan op elke pc alle users als extra users aanmaken(later als alles werkt kun je de
extra users de rechten beperken, zodat ze minder kunnen, dit hoeft niet maar mag).
Dus je hebt dan de gewone user(die met installatie tot stand is gekomen) en nog 2 extra users.

Dan samba starten,(system-samba in xubuntu).
De share maken,
server instellen, zoals group naam,
security(niks veranderen),
samba users instellen(eigenschappen van je samba map, in de samba programma),
aanvinken die toegang krijgen(nu weet je ook waarom je meerdere users moet
ingeven, want dan zie je alle users, ook die van de andere pc).
Je kan ook extra users ingeven, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

Nu zou het moeten werken, wel even rebooten.

Je kan nog in je host file de namen van de pc's ingeven,
dit zijn ipnummers met de naam van de pc, zodat deze beter
te vinden is op het netwerk, hoeft niet, maar als het niet goed werkt,
het vinden van de pc's dus.
File naam is
hosts
Voorbeeld:
127.0.0.1    localhost  (dit is standaard)
127.0.1.1    jan        (dit is de pc waar samab op staat)
10.16.9.9        ba2        (dit is een andere pc op het netwerk)
10.16.9.99       download   (dit is een andere pc op het netwerk)


# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

De naam van de pc staat in de file hostname,
hier staat alleen een naam.

Indien het vinden van de pc's nog steeds slecht is,(bijv vaste ip nummers en zonder router)
probeer dan met gigolo(even installeren) de andere pc's te vinden,
vaak gaat het dan heel vlug om de pc's te vinden.

Veiligheid,
in de samba config file kun je nog,
netwerk interface vastzetten, indien je 2 netwerkkaarten hebt,
zodat samba alleen over bepaalde netwerkkaart gaat.

Hetzelfde geld voor ip nummers, dit kun je ook vastzetten.
10.0.0.0/8 eth0
dit betekend netwerkkaart eth0, alleen hier gaat samba over werken.
en de ip range 10.0.0.0/8 gaat samab werken.

En je kunt nog met de firewall ip adressen en samba blokkeren of open zetten.

Testen netwerk,
40 Gb aan geparde files maken en dit in een ruk kopieren.
dan aan de andere kant parren, dan zie je of alles ook aankomt.
(in windows heb ik een keer gezien dat 1 op de 10 files beschadigd
waren met kopieren, lag aan de firewall, en geen foutmelding).
Bij geen fouten niks doen.
Bij fouten, dan dit gaan wijzigen in samba config(kan soms helpen)
# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
#         SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
#   socket options = TCP_NODELAY
   socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536
Grootte van deze 2 files wijzigen en weer testen.(klein is vaak beter maar ook langzamer).
Kan natuurlijk ook driver zijn, of netwerkkabels.
Zelf heb ik meerdere keren problemen ondervonden, en door te testen merk je opeens
dat niet alles zomaar werkt.
Na het kopieren ook met ifconfig kijken in de terminal,
daar kun je ook problemen/fouten zien.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/20, 19:06:41 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/20, 19:46:47 »
Hoe samba instellen,(zoals ik het doe).........

Man, wat een lap tekst! :D  Bedankt hiervoor, maar het netwerk op zich werkt wel, dus daar ga ik niets meer aan veranderen.
Alleen die pc2....... Het lijkt wel alsof die voortdurend wéér iets bedenkt om de boel te dwarsbomen. =D 'k Heb daar een tijdje geleden nog een topic voor geopend. En een oplossing gevonden, dus als het goed werkt: niets meer aan veranderen. ;) 

Maar dit keer dus weer iets geks, gekopieerde bestanden die op de ene pc wel en op de andere pc geen slotje krijgen. En als dát verholpen is (door de tip van siegi), is op de ene pc de gebruiker de eigenaar van een gekopieerde map, maar staat op de andere pc dat nobody de eigenaar van een gekopieerde map is. :o  Terwijl ik op beide pc's dezelfde wijzigingen in dezelfde bestandjes heb gedaan. ???

Overigens, om de rechten een tikkie terug te schroeven heb ik net op beide pc's in smb.conf 'create mask' en 'directory mask' van 777 gewijzigd in 775. Het lijkt geen invloed te hebben gehad op de gekopieerde mappen (er staan geen slotjes op), maar ik wacht eerst morgen de koude start van de pc's maar af. Je weet maar nooit. :rolleyes:


Maar nu mijn vraag over dat tabblad Rechten nog. Hoe kan het dat op slechts één van de pc's de rechten niet zijn toegewezen aan de gebruiker van die pc? Niet dat die van plan is de rechten te wijzigen (die gekopieerde map verdwijnt naar een NTFS-partitie), maar ik vraag me zoiets gewoon af.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Rechten gedeelde map
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/21, 16:40:08 »
Na een koude start is de situatie opnieuw zo dat (met in smb.conf op beide pc's 'create mask' en 'directory mask' ingesteld op 775) een gekopieerde map van pc1 naar pc2 een slotje krijgt en andersom niet.
Bovengenoemde items in smb.conf op (alleen) pc2 gewijzigd in 777, en geen slotje meer na het kopiëren.
In smb.conf op pc1 staan die items nog steeds op 775.
Ook op tabblad Rechten van gekopieerde mappen staat op pc2 nog steeds nobody/nogroup en op pc1 de naam van de gebruiker.
Iemand enig idee hoe zoiets kan?