Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD: Heb ik nog garantie?  (gelezen 3084 keer)

Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Gepost op: 2011/10/01, 13:25:12 »
Hoihoi,

3 maanden geleden alweer heb ik een externe schijf gekocht bij Dixons van 500 GB. Ubuntu geeft echter aan dat er bad sectors op zitten. Kan ik hem nou nog omruilen?

Misschien een domme vraag hoor, maar ik weet niet of ik met bad sectors na 3 maanden nog garantie heb :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/01, 14:20:51 door RandomUserName »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/01, 16:17:12 »
De harde schijf maker heeft test software om de hd te testen, dus even downloaden.

Zelf zou ik proberen om de hd direct te ruilen, om zeker te zijn dat de data goed blijft.
(bij nieuwe hd's check ik dit altijd en bij 1 sector defect breng ik hem terug).

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/01, 17:06:14 »
De wet spreekt over het product moet voldoen aan de verwachting en schrijft eigenlijk geen harde termijn voor. Winkels bepalen vaak zelf een garantietermijn voor veel producten is dit standaard een jaar. Soms is er ook sprake van fabrieksgarantie die nog langer is, wat soms ook via de winkel is af te handelen. Bij harddisks is meer dan 3 jaar garantie niet ongebruikelijk. Addertje onder het gras is wel dat je hem "binnen specs" moet hebben gebruikt (denk aan dat een electronisch apparaat niet in het water is gevallen, of bijv een wasmachine die al 1000x gedraaid heeft in een half jaar), maar dat moet de winkel dan maar aantonen. Kortom gewoon teruggaan naar de winkel en vervanging vragen.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/01, 20:56:10 »
Oke, dankje voor het advies :) wat ik helemaal vergeten ben om erbij te zetten dat ik vanmorgen dus al bij Dixons geweest ben. Ze zeiden dat bad sectors door ''eigen schuld'' veroorzaakt worden - ik heb dus uitgelegd dat ik niet helemaal achterlijk ben en de sectors al na 2 weken na aanschaf ontstaan waren. Ze zeiden toen dat ze niks voor me konden betekenen... Wat een klote zaak. (sorry voor het woord)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/01, 21:25:37 »
Hallo

Ook dan is het nogal eens lonend om rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant.
Wel netjes formuleren; dingen als K**zaak helpen dan nou niet echt  ;)

Wij hebben al eens een klant met een plasma scherm gehad, kreeg nul op rekest, want
meer dan 1 jaar geleden; geen garantie (gekocht bij Mediamarkt)
Of wij hem goedkoop konden herstellen; nee dus. Maar ik vond het gek dat er maar één jaar
voor stond en heb in dit geval LG maar eens gebeld; bleek gewoon 2 jaar te zijn, aankoop
nota erbij en netjes voor garantie laten herstellen.
Zoek anders maar eens op consumenten recht, recht heb je, maar dat moet je soms moeizaam
halen (of het is je tijd gewoon niet waard in verhouding tot de kosten van het ding)
En inderdaad bad blocks worden niet door gebruik veroorzaakt; hooguit als je er mee hebt gesmeten
in lopend bedrijf en dat is vaak wel traceerbaar.

Groeten Gerrit


-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/01, 21:35:46 »
vanmorgen dus al bij Dixons geweest
De eigenaar hiervan is V&D !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/01, 21:39:52 »
vanmorgen dus al bij Dixons geweest
De eigenaar hiervan is V&D !

Volgens mij is Dixons recent overgenomen door de BAS-group die ook eigenaar zijn van MyCom.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/01, 21:58:45 »
vanmorgen dus al bij Dixons geweest
De eigenaar hiervan is V&D !

Volgens mij is Dixons recent overgenomen door de BAS-group die ook eigenaar zijn van MyCom.
Slechter kan het toch niet worden ;)

Morgen zijn de winkels hier open, ik ga ze nog maar eens even aan de tand voelen...

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/01, 22:13:25 »
vanmorgen dus al bij Dixons geweest
De eigenaar hiervan is V&D !

Volgens mij is Dixons recent overgenomen door de BAS-group die ook eigenaar zijn van MyCom.
Slechter kan het toch niet worden ;)

Morgen zijn de winkels hier open, ik ga ze nog maar eens even aan de tand voelen...

Je bent niet de enige met slechte ervaringen http://shoppingervaring.nl/dixons-reviews/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Laatst bewerkt op: 2011/10/01, 23:42:31 door Erik Krom »

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/02, 22:01:12 »
Externe harde schijven krijgen vaak slechte sectoren, omdat ze zo mobiel zijn. Je kunt een draaiende harde schijf het beste niet verplaatsen of aanraken.

Offline Dave

  • Lid
Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/03, 17:57:34 »
In mijn ervaring gaat vooral het usb gedeelte vaak stuk en is de schijf zelf nog bruikbaar.
Het percentage wat terug komt van dergelijke externe schijven is vrij hoog.

Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/03, 18:04:28 »
In mijn ervaring gaat vooral het usb gedeelte vaak stuk en is de schijf zelf nog bruikbaar.
Het percentage wat terug komt van dergelijke externe schijven is vrij hoog.

Slechte sectoren zitten echt in de schijf zelf, niet in de USB-controller ;)


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/05, 17:35:29 »
Klopt, is zilverlicht. Op Uitzendinggemist kun je hem in Flash bekijken :)

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Externe HD: Heb ik nog garantie?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/06, 23:59:52 »
Electronicaketens lijken zich niet altijd even bewust van de regels.
Lees ook de comments over vragen en antwoorden over garantie.

http://tweakers.net/nieuws/77229/vijf-nederlandse-elektronicaketens-beboet-wegens-garantiemisleiding.html