Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GNU menu veranderen  (gelezen 853 keer)

Offline Cme

  • Lid
GNU menu veranderen
« Gepost op: 2014/07/30, 23:17:26 »
Hallo. Na opstarten van de PC verschijnt het GNU GRUB2 menu. De tijd om te kiezen is erg kort, als je tijdens het opstarten wegloopt, start het 1e menu. Ik vond:

" Het menu wordt weergegeven voor een vooraf bepaald aantal seconden. De standaard keuze is geselecteerd maar binnen deze tijd kunnen ook andere keuzes worden gemaakt. De standaard wachttijd is 3 seconden. Wordt een toets ingedrukt of andere een keuze gemaakt dan blijft het menu wachten tot op ENTER wordt gedrukt. Als de gebruiker niets doet zal GRUB 2 het als standaard ingestelde besturingssysteem starten na de wachttijd.
Het standaard besturingssysteem wordt bepaald door de DEFAULT= instelling in /etc/default/grub (de eerste "menukeuze" is "0"). "
Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/GedragOpstartScherm

-Hoe kom ik in/bij  /etc/default/grub ? Ik neem aan met sudo ..... ?
-Kan ik daar de 3 seconden verlengen?



HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)


Offline Cme

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/31, 12:34:05 »
Dat kan als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-aanpassen:-opstartvertraging-vergroten-of-verkleinen
(punt 7, linkerkolom)
Had ik veel aan! Tijdduur dat GRUB menu blijft staan:
"gksudo leafpad /etc/default/grub 
GRUB_TIMEOUT (de zichtbaarheidtijd van het opstartmenu, in seconden). Verander dit naar believen."
Heb inplaats van 10 op 100 gezet. Kan nu koffie halen etc.

Lettertype vergroten in GRUB menu:" gksudo leafpad /etc/default/grub
GRUB_GFXMODE=640x480 veranderen in 1366x768"

Door sudo update-grub vond ik simpel het voor mij verborgen PCLINUXOS.



HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/05, 10:33:19 »
'K heb nog een vraag over het opstartmenu GRUB.
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst geeft aan dat hiermee de volgorde veranderd kan worden. Niet dat ik Windows prefereer maar als ik bv. Ubuntu bovenaan wil , reageert GRUB niet na opstarten. (Windows staat op 0.1.2, maar ook die wijziging heeft geen effect.
# vóór " GRUB DEFAULT=3 is verwijderd. Zie screenshot.
(sudo update-grub is direct gedaan na opslaan in Leafpad)

-Waarom heeft de gemaakte  verandering in: gksudo leafpad /etc/default/grub geen effect?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline koos4401

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/05, 11:42:05 »
Door "GRUB DEFAULT" te veranderen, verandert niet de feitelijke volgorde in het GRUB-menu, maar wél het OS waarmee wordt opgestart. Zit daarin de verwarring?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Cme

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/05, 11:50:48 »
Door "GRUB DEFAULT" te veranderen, verandert niet de feitelijke volgorde in het GRUB-menu, maar wél het OS waarmee wordt opgestart. Zit daarin de verwarring?
Ik veranderde: GRUB DEFAULT=0 in GRUB DEFAULT=3 Daar verander ik dan toch de opstart volgorde mee?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: GNU menu veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/05, 12:14:33 »
Heb je wel daarna
sudo update-grub
uitgevoerd? Gemaakte wijzigingen worden pas ná het uitvoeren van dat commando van kracht.

Door "GRUB DEFAULT" te veranderen, verandert niet de feitelijke volgorde in het GRUB-menu, maar wél het OS waarmee wordt opgestart. Zit daarin de verwarring?
Ik veranderde: GRUB DEFAULT=0 in GRUB DEFAULT=3 Daar verander ik dan toch de opstart volgorde mee?
Je verandert het standaard geselecteerde systeem ermee, om precies te zijn. De lijst is genummerd vanaf 0, dus jouw instelling selecteert standaard het systeem dat als vierde in de lijst staat.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/05, 12:16:13 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Cme

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/06, 12:42:11 »
Heb je wel daarna
sudo update-grub
uitgevoerd? Gemaakte wijzigingen worden pas ná het uitvoeren van dat commando van kracht.
In mijn vraag-stelling/-uitleg, leg ik uit. (gedaan te hebben)
Ik veranderde: GRUB DEFAULT=0 in GRUB DEFAULT=3 Daar verander ik dan toch de opstart volgorde mee?
Je verandert het standaard geselecteerde systeem ermee, om precies te zijn. De lijst is genummerd vanaf 0, dus jouw instelling selecteert standaard het systeem dat als vierde in de lijst staat.
Klopt! Ubuntu staat als 4e in GRUB  DEFAULT=3
Toch werkt het niet, ook niet als ik na een nieuwe wijziging en ' sudo update-grub ' doe.

« Laatst bewerkt op: 2014/08/06, 13:06:20 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/06, 13:12:06 »
Door het installeren van een andere Linux-distro, kan er misschien iets niet meer werken (in opstart GRUB).

- Kan met: ' apt-get install --reinstall grub-efi-amd64'  een reinstall van GRUB2 gedaan worden?
- Staat amd64 voor een AMD-processor?  Maakt het uit op Intel-processor?
Bron: https://sites.google.com/site/computertip/6     punt 8
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/06, 13:43:04 »
1. ja
2. ja; nee maakt niet uit.  :)

Offline Cme

  • Lid
Re: GNU menu veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/09, 13:24:43 »
@koos4401 @Gymnasiast @Pjotr

Hallo,
Na de herinstallatie: apt-get install --reinstall grub-efi-amd64
zie ik wat jullie bedoelden met het niet veranderen van het GRUB-menu maar de volgorde waarmee kan worden opgestart.
DEFAULT=3 staat nu geselecteerd!

Ik constateerde dat in 'Geavanceerde opties voor Xubuntu (staat als Ubuntu 14.04 LTS  vermeld in 't menu), een hele lijst; zie de .jpg.

– Is hier iets aan te doen?

De geavanceerde opties van de andere Linux OS-en, vertonen ook iets dergelijks maar in mindere mate. Die van Windows is er niet.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)