Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?  (gelezen 3662 keer)

van_zwier

  • Gast
Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Gepost op: 2009/07/31, 13:13:18 »
Hoi,

Loop al een tijdje te denken aan het aanschaffen van een draadloze router.
Kom onderstaande tegen, heb echter wat vragen over de toepasbaarheid met ubuntu.

Had al eens gehoord dat gebruik van de N-serie problemen zou geven?
De usb-functie spreekt me ook erg aan, echter heeft men het over NAS en DLNA functies, werkt dat met ubuntu? En als laatste de bittorrent functie dat gaat ook met ubuntu?

Vele vragen iemand al ervaring mee?

Conrad WLAN router N 300

Deze router kunt u bij uw modem (kabelnet, ADSL) of achter uw huidige router gebruiken. Hiermee kunnen bijv. ook oudere VoIP-routers worden uitgebreid die helemaal niet of slechts over een langzame Wireless LAN standaard beschikken. Voor een kinderlijkeenvoudige en veilige codering van uw Wireless LAN netwerk is een druk op de WPS-knop voldoende. Met een externe harde USB-schijf kunt u de voorzieningen van de router enorm uitbreiden. NAS-functie: Alle netwerkgebruikers kunnen gegevens lezen en schrijven. iTunes Server-functie: Opgeslagen muziek kan door alle netwerkgebruikers worden afgespeeld. U kunt ook uw iPod aansluiten om uw accu op te laden en ondertussen toegang krijgen tot de muziek. BitTorrent Client-functie: Start op de computer downloads en de router doet de rest - ook 's nachts! dlna-functie: Op de harde schijf opgeslagen foto's, muziek en video's kunt u op een voor dlna geschikt apparaat (bijv. Sony Playstation 3) gemakkelijk in de woonkamer afspelen. Uw computer blijft daarbij uitgeschakeld.
Omvang levering:
Router
Software CD met PDF-handboek in Du, En, Fr, Nl
Uitgebreid handboek met details

Highlights
Te gebruiken bij bestaande modem of router
Wireless N met max. 300 Mbit/s
NAS-functie
iTunes server functie
DLNA functie
BitTorrent Client-functie (downloaden)

Uitvoering:
Afneembare antennes
WPA/WPA2 (TKIP/AES)
NDS, WII, PS 2 en PS3 ondersteuning.
Technische specificaties
Aantal antennes:                  3
10/100 Mbit/s-poorten:         4
10/100 Mbit/s WAN-poorten:  1
Overdrachtssnelheid:            300 Mbit/s
Funk-Technologie:                2.4 GHz
USB-poorten:                      1x USB 2.0
USB-aansluiting:                  Ja
WLAN:                               Ja
WPS:                                 Hardware

Offline Anco

  • Lid
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/01, 18:15:45 »
Die usb is om een externe harde schrijf aan te hangen, dit hangt dus niet van linux af, dit zorgt gewoon dat de router meer opslagruimte heeft. (in handleiding staat dat die met ext3 overweg kan)
Ook lees ik in de handleiding bij systeemvereisten: Windows, Macintosh of Linux Besturingssysteem met een geïnstalleerde Ethernet-adapter
(is al goed begin, maar of alles dan goed werkt..)
Zo te zien is bittorrent via web-interface te beheren, dus lijkt me ook te werken. Denk echter wel dat je samba moet instaleren voor als fileserver en bittorrent bestanden overzetten.

Maar aangezien bij de systeemvereisten ook linux staat en hij een harde schrijf ondersteunt die ext3 aankan, lijkt me dat er wel over linux is nagedacht en dat geeft goede hoop. Ik verwacht dat die dan ook goed zal werken. Maar ik kan niet garanderen, want heb de router niet.
Deze info heb trouwens gewoon van de handleiding die je ook op de conrad site kan downloaden.
Linux user #485563

van_zwier

  • Gast
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/02, 11:37:43 »
@Anco
Dank voor je info, de handleiding had ik inmiddels ook gevonden. Waar het me voornamelijk om ging is dat het een router betreft van de "N" serie, hier op het forum lees je daar nu niet altijd positief over in combinatie met ubuntu.

Vandaar mijn twijfels of dit apparaat wel de juiste keuze is.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/02, 20:47:02 »
Als het nu niet helemaal perfect gaat, lukt het wel na één of twee versies. Ga dus geen "oude" dingen kopen. Heb vertrouwen in de toekomst.

Corad is trouwens peperduur over het algemeen. Goed vergelijken voor je koopt.

van_zwier

  • Gast
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/02, 21:21:34 »
@mcgyver
Tja, dat is het voordeel als je (deeltijd) op een centrale inkoop afdeling van een technische groothandel zit.
Zo af en toe kan ik mijn eigen backorder creëren,  :evil: onder het mom van testen van de nieuwe applicaties in ons ERP pakket waar ik de rest van de tijd mee bezig ben.

Of heette dat eten van twee walletjes? Na ja mag ook wel zo af en toe heb ik ook wallen onder mijn ogen van de vragen die je soms krijgt  :|

Maar on topic, het houdt me ook niet tegen nieuwe dingen te kopen/proberen, maar is wel leuk als er in elk geval iets van werkt. En het werken van de wlan is wat dat betreft iets te belangrijk (met name voor de andere familieleden) om het erop aan te laten komen.
Voor mij is dat nog wel een uitdaging, maar daarin ben ik thuis de enige denk ik.

van_zwier

  • Gast
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/02, 21:22:56 »
Trouwens als Conrad aan de dure kant is waar shop jij als ik vragen mag?

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/03, 21:34:22 »
Elke keer ergens anders. Maar het valt me op in de prijsvergelijkingen dat Conrad heel erg duur is.

Kijk op kieskeurig of beter nog tweakers.net. Daar lees je ook goede ervaringen. Die zijn vaak niet hetzelfde als de hardware reviews van bedrijven en bladen. Af en toe heb ik het gevoel dat die bladen etc. tegen betaling liegen.

Meestal koop ik bij komplett.nl, Azerty.nl, 4launch.nl en als het iets is dat ik snel moet kunnen ruilen of als de prijs goed is ook wel cdromland in Breda. Hele goede zaak met kundige verkopers (de meesten tenminste). Prijzen liggen ook vaak goed. Laatst heb ik gekocht bij Pixmania, die was met het geheugen dat ik wilde op dat moment veruit de goedkoopste.

van_zwier

  • Gast
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/04, 16:42:26 »
Dank voor je info.
Zo zie je maar ieder zijn/haar een eigen inzicht, pixmania had ik gebruikt voor de aanschaf van een externe hd, die bleek (zelfde merk) op een andere site goedkoper te wezen.

De tip van tweakers.net had ik nog niet aan gedacht, dank hiervoor..

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Conrad WLAN router N 300 werkt met ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/04, 20:49:00 »
Daarom zei ik ook: ik koop elke keer ergens anders. Het verschilt inderdaad per periode en per product.