Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?  (gelezen 1201 keer)

Offline tigger

  • Lid
Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?
« Gepost op: 2010/04/14, 20:27:38 »
Voor een knutsel-projectje ben ik opzoek naar een manier om gebruikers/groepen vanuit een ldap toegang te geven op een mysql database.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren? Andersom, gebruikers in mysql en dan naar ldap, staat beschreven op verschillende sites.
Het punt is dat er al een uitgebreide ldap-omgeving staat en dit dus geen optie is om om te gooien.
Weet iemand of dit dus mogelijk is? En misschien een tipje van de sluier?
Het lijkt me toch niet onmogelijk, in het verre verleden, mijn microsoft tijdperk, kon ms sql-server dit al. Okee geen ldap, maar wel een windows domein en dus externe authenticatie.

Misschien moet dit trouwens bij software en configuratie?
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline tigger

  • Lid
Re: Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/17, 12:58:07 »
Helemaal niemand die hier ook maar iets over kan roepen?
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/22, 13:55:16 »
Al eens op  de MYSQL site gekeken? Ik weet niets van LDAP, maar het lijkt alsof je niet echt gezocht hebt.
Als het mogelijk er is dan zou daar toch wel iets over te vinden moeten zijn.

Offline tigger

  • Lid
Re: Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/22, 15:20:31 »
Ik heb inderdaad al op de mysql site gekeken.   :( :( Werd ik niet echt vrolijk van..... ook volgens de grote zoekmachines kun je mysql overal als backend voor gebruiken (nou ja voor heel veel dingen), dus ook voor ldap, maar dat is precies niet wat ik wil. Ik wil externe authenticatie voor mysql.....
Volgens de "wish"-list zou het in 7.x komen, maar bij de oudere wish-lists stond het er al op voor 6.x.... Zal er dus voorlopig nog lang niet komen.....
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/22, 21:47:58 »
Het authenticatie gedeelte in MySQL is een van de oudste delen code en niemand durft eraan te komen. Het gaat bijvoorbeeld ook buiten de handle interface om maar spreekt direct MyISAM, daarom kan het mysql schema (waar de permissies leven) niets anders dan MyISAM zijn en is ook FLUSH PRIVILEGES nodig na een handmatige update van 1 van die tabellen. Ook externe authenticatie is hierom niet mogelijk, al kan de mysql procy hier misschien mee helpen.

Offline tigger

  • Lid
Re: Shell-gebruikers gebruiken voor mysql?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/23, 08:42:41 »
Ok... Nou ja... dan moet het maar zo.... kan altijd nog een authenticatie op een eventuele webinterface bouwen.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA