Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Monitor Setup.  (gelezen 1053 keer)

colourAgga

  • Gast
Dual Monitor Setup.
« Gepost op: 2006/10/29, 15:43:48 »
Hey allemaal, ik ben nieuw hier, maar niet helemaal nieuw met Linux/BSD. Ik heb vandaag Ubuntu geinstalleerd, om het eens te testen en eventueel voor de werk pc te gaan gebruiken. Nou heb ik een dual monitor setup door middel van 2 PCI kaarten (Geforce 4).

Ik weet dat ik met de X config (XFree86 of X.org) moet gaan hannessen, nou wil ik graag dat de 2 monitoren als beel zijn, dus niet 2x dezelfde output en dat soort spul. Moet ik dan ook nog met Xinerama gaan klooien?

Ik had gehoord over opstarten van Ubuntu, eerst alleen de ene kaart met monitor, dan alleen de andere kaart met monitor en opslaan wat er in de X config komt te staan.

Zit ik een beetje in de goede richting of moet ik aan hele andere dingen denken? En waar vind ik in Ubuntu al de config bestanden?

Firebird

  • Gast
Dual Monitor Setup.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/29, 16:19:44 »
dag colourAgga,

je vind het configuratiebestand in /etc/X11/xorg.conf. Zorg er zeker voor dat je er een backup van hebt (en weet hoe je die moet terugzetten) voor je iets aanpast :).

Je hebt 2 mogelijkheden: Xinerama is het MS Windowssysteem: 1 grote desktop. Full-screen games vinden dit niet zo leuk. Een andere mogelijkheid is om 2 aparte desktops te hebben, elk 1 op een scherm. Uiteraard kan je dan bijvoorbeeld geen vensters verslepen van het ene naar het andere scherm.

De aanpassing aan de configuratie is moeilijker dan de combinatie van de ene en andere kaart, al is het belangrijk dat je van beide de juiste gegevens hebt (vb monitorfrequenties).

colourAgga

  • Gast
Dual Monitor Setup.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/29, 16:44:45 »
Citaat van: Firebird
dag colourAgga,

je vind het configuratiebestand in /etc/X11/xorg.conf. Zorg er zeker voor dat je er een backup van hebt (en weet hoe je die moet terugzetten) voor je iets aanpast :).

Je hebt 2 mogelijkheden: Xinerama is het MS Windowssysteem: 1 grote desktop. Full-screen games vinden dit niet zo leuk. Een andere mogelijkheid is om 2 aparte desktops te hebben, elk 1 op een scherm. Uiteraard kan je dan bijvoorbeeld geen vensters verslepen van het ene naar het andere scherm.

De aanpassing aan de configuratie is moeilijker dan de combinatie van de ene en andere kaart, al is het belangrijk dat je van beide de juiste gegevens hebt (vb monitorfrequenties).
hey Firebird, heel erg bedankt! Ik zoek het even uit en ik laat het weten als het is gelukt. De backup heb ik gelukkig al gemaakt :)

Gelukkig zijn het identieke monitoren dus dat gedeelte is over te kopieren!

Enige probleem waar ik nog mee zit, hoe kom ik achter het PCI adres van de 2e videokaart? Ik heb nu in mijn xorg.conf het volgende staan:

Section "Device"
        Identifier      "NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX 440 AGP 8x]"
        Driver          "nv"
        BusID           "PCI:0:9:0"
EndSection

Ik was van plan om die te renamen naar "NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX 440 AGP 8x] #1" en dan ""NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX 440 AGP 8x] #2" toe te voegen. Zal ik het BusID maar gokken op PCI:0:10:0, hij zit 1 pci slot lager in de pc of hoe vind ik hem.

colourAgga

  • Gast
Dual Monitor Setup.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/29, 17:20:54 »
Laat het allemaal maar zitten, bedankt voor de hulp. Ik heb hem via scanpci gevonden en alles werkt nu in combinatie met Xinerama et all. Helemaal top! Dat betekent dat ik aan de Ubuntu blijf :)

Mocht iemand informatie willen over de xorg.conf en alles voor als ze het zelf willen regelen dan kun je me altijd mailen via mijn profiel hier!

Gast

  • Gast
Dual Monitor Setup.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/29, 18:51:15 »
hoi,

mocht je nog iets zoeken. Ik heb hier wel wat moois neergezet. single-dual monitor selectie script met configs.

http://wiki.bamweb.nl