Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP  (gelezen 11102 keer)

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Gepost op: 2008/04/18, 12:09:14 »
ik heb nu een terminal serer met windows 2003 en office

vanwegen de extreem hoge licentie kosten van windows wil ik iets gelijkwaardigs op linux gaan maken
ik heb een linux webserver draaien zonder problemen
is het mogelijk om meerdere grafiche sessies tegelijk te draaien op een ubuntu server? of desktop?

Offline rja

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/18, 14:15:48 »
Je kunt bijvoorbeeld naar Linux Terminal project kijken.

Edubuntu maakt hier gebruik van.

Of Nomachine NX je hebt een commerciële  versies, er zijn er mee.

Of open source FreeNX.

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/18, 15:03:46 »
ikl heb ubuntu server geinstalleerd en hier gnome op geinstalleerd
edubuntu kan ik helemaal niets vinden over het rdp protecol (de website is op het moment ook niet normaal te gebruiken)

bij freenx maak je ook gebruik van een aparte client

het is juist de bedoeling dat je vanaf een willekeurige pc kan inloggen en werken
dit moet zonder iets te downloaden en zonder installatie rechten kunnen (precies zoals het met MS terminal server gaat)

Offline rja

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/18, 16:25:52 »
Citaat van: koos147
ikl heb ubuntu server geinstalleerd en hier gnome op geinstalleerd
edubuntu kan ik helemaal niets vinden over het rdp protecol (de website is op het moment ook niet normaal te gebruiken)

bij freenx maak je ook gebruik van een aparte client

het is juist de bedoeling dat je vanaf een willekeurige pc kan inloggen en werken
dit moet zonder iets te downloaden en zonder installatie rechten kunnen (precies zoals het met MS terminal server gaat)
Sorry, hoor, de Remote desktop client zit ingebouwd in Windows.

Alleen tarantella overgenomen door Sun, http://www.sun.com/software/products/sgd/index.jsp
gaat via de browser, die kost geld.

De oplossingen die ik eerder aangegeven had, krijg je een Linux desktop via de server.

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/18, 16:35:58 »
Citaat van: rja
Sorry, hoor, de Remote desktop client zit ingebouwd in Windows.

Alleen tarantella overgenomen door Sun, http://www.sun.com/software/products/sgd/index.jsp
gaat via de browser, die kost geld.

De oplossingen die ik eerder aangegeven had, krijg je een Linux desktop via de server.
ik zie bij freenx dat er geen gebruik gemaakt word van de remote destkop client van windows

bij edubuntu kan ik zo snel helemaal niets vinden
kan je op deze server wel inloggen met rdp ???

Offline rja

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/18, 16:39:59 »
Citaat van: koos147
[
kan je op deze server wel inloggen met rdp ???
Nee.

Offline Menno_

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/19, 17:59:00 »
Als je een ubuntu server installeert, dan kan je later een desktop zoals bijv. gnome installeren. Die server (zonder toetsenbord en beeldscherm kan je dan benaderen met een ubuntu werkstationnetje waarop "remote desktop client" op is geïnstalleerd. Als je wilt kan je dat ook met meerdere werkstions tegelijk. Je moet op de client computer ook nog even "xnest" installeren omdat je met rdp het zg "XDMCP" protocol moet gebruiken.
Op de server moet (eenmaal met een toetsenbord en beeld-scherm) in het regelpaneel "aanmeldvenster" in het tabblad "op afstand" aanzetten dat er van afstand mag worden aangemeld.
Dat is al wat ik heb moeten doen ....

Twee nadelen van de ubuntu "XDMCP"-server
1) Het is geen sneldheidsduivel, het is niet zoals bij rdp op 2003 dat het lijkt alsof je lokaal werkt. Je ziet duidelijk dat je op afstand werkt ... maar wat mij betreft is dat voor bijvoorbeeld beheerstaken geen probleem.
2) Wil jet een pc of een mac gebruikmaken van de "XDMCP"-server dan moet je op zo'n machine een x-server installeren. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan en weet dus niet hoe moeilijk of makkelijk dat is. Bij een mac krijg je de benodigde software al meegeleverd op de cd/dvd bij je computer, bij een pc moet je denk ik op zoek.

Ik weet nu niet direct waar ik je naar een howto kan verwijzen om je XDMCP-server en een client aan de praat kunt krijgen, maar volgens mij was het zo simpel als ik het hier heb beschreven.

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/21, 14:19:13 »
ik heb het zo ingesteld maar dan kan er nogsteeds geen gebruik gemaakt worden van rdp (port 3389)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/21, 14:26:47 »
Ik heb via de engelstalige forums dit opgegegraven en volgens de comments zou het perfect werken!

http://sourceforge.net/projects/xrdp

*edit: Ik heb ook nog dit topic gevonden met misschien wat bruikbare info in: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=1851701*

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/21, 15:03:55 »
als ik de install.txt volg krijg ik heel erg veel fouten te zien
(bestanden uitpakken en make intyppen
heb  ook make insstall geprobeert (als root)

Offline Menno_

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/21, 20:34:26 »
@Koos
kan je mischien met ons delen wat je allemaal zo hebt ingesteld en welke configuratie je nu werkend probeert te krijgen? Probeer je met een windowspc met rdp contact te maken met een ubuntu server? Of probeer je met een ubuntupc contact te maken met een ubuntu server?

In het eerste geval (windows) heb je op die pc een x-server oid (dit moet je ergens op het internationale forum uitzoeken) nodig en in het tweede geval (ubuntu-pc) moet je xnest installeren (via synaptic) en vervolgens in rdp het protocol xdmcp te kiezen en niet rdp (je moet zelfs geen poort opgeven)

Wees fii ietsje duidelijker, anders wordt het helpen wel een beetje moeilijk. "Make install" enzo zou niet nodig moeten zijn

mvg, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Menno_

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/21, 20:46:18 »
@darkstar en @koos

xrdp zit in de repositories van 8.04 (in 7.10 heb ik het niet gevonden). Ook xrdp is dus (straks=over een paar dagen) een eitje om te installeren. Dan kun je ook met een winpc zonder problemen met rdp een ubuntupc benaderen

succes
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/21, 21:49:32 »
misschien maar even wachten dan :P

ik probeer met een universele pc (windows mac linus) via rdp een linux machine te benaderen
zonder hier ook maar iets op te installeren ivm openbare pc's

ik heb na wat google toch het iso van edubuntu gevonden en ben die nu aan het testen

mocht het niets worden dan ga ik het volgende week eens met de nieuwste realease proberen

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/21, 23:24:56 »
Heb het net geïnstalleerd vanuit de standaard repository van m'n 8.04bèta, zal het van de weekt eens deftig testen!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/21, 23:28:06 »
bedankt
zodra ik hem ook kan downloaden zal ik dat zeker doen

Offline Menno_

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/21, 23:32:42 »
Ok nu is het duidelijk wat je wilt. Het probleem is dus eigenlijk het niet (kunnen/mogen/willen) installeren van software op de clientzijde. Start je op met linux dan heb je sowieso xnest als extra software nodig, op macos een x-server en op windows ook weer iets anders.
Dit heb je nodig omdat ubuntu alleen maar met xdmcp kan worden benaderd, je gebruikt dan overigens wel het programma "remote desktop" als je vanaf de desktop inlogt. Je kan ook inloggen vanaf het inlogscherm door bij opties te kiezen voor xdmcp, dan wordt xnest direct opgestrat zonder dat via rdp te doen. Die methode werkt echter alleen maar op een ubuntu pc en niet op windows en macos. Volgens mij is dat bij edubuntu met LTSP net zo. Er zit in edubuntu ook een mogelijkheid om er een multiseat pc van te maken .... je hebt dan i/o voor ieder beeldscherm+toetsenbord+muis nodig. Ik weet niet of dat iets voor je is, maar daar kan je ook naar kijken.
Als je het simpel wilt houden zou ik 8.04 installeren en daarop xrdp uit de repository, dan hoef je op geen enkele client wat te installeren, je kan de gewoon gebruik maken van de bestaande software .... aan de andere kant kan je natuurlijk eerst met edubuntu gaan stoeien, dat is wel een stuk leerzamer en misschien ook leuker ... jij mag kiezen.

in elk geval succes , mvg, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline koos147

  • Lid
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/22, 11:38:04 »
ik ga zeker stoeien met edubuntu dat lijkt me erg intresant
maar dat is een ander verhaal

het gaat er nu om dat ik even snel kan inloggen op de server vanaf waar dan ook
en aangezien de meeste pc's nog altijd MS hebben wil ik hier mstsc voor gebruiken
maar als dat met 8.04 makkelijker is wacht ik daar even op (heeft niet bizonder veel haast voorlopig draait er nog een MS server maar wil daar vanaf)

Rune

  • Gast
Terminal server voor meerdere gebruikers met RDP
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/25, 10:47:53 »
Ik heb een paar jaar geleden samen met een collega cygwin gestripped en enkel het X gedeelte beschikbaar gesteld.
http://home.concepts.nl/~wbn0123/cygwin_x.exe

Probeer deze eens onder windows om een X sessie op te zetten met een doos met XDMCP.
Onder linux heb je natuurlijk ook gewoon X.

start met X -query ip:screen

Heel het X protocol is gebouwd op het delen van desktop sessies.