Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht  (gelezen 2717 keer)

Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Gepost op: 2016/10/12, 13:53:40 »
Uit de Comptable van vandaag:

"Het gebruik van open standaarden wordt verplicht bij wet. De Tweede Kamer heeft deze motie van Pvda-Kamerlid Astrid Oosenbrug aangenomen."

Iets verder in het artikel:
"Symbolisch vindt zij [Oosenbrug] de publicatie van haar aangenomen motie op de website van de Tweede Kamer. ‘Die staat er alleen in doc-file".

Tsss...

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/5854789/250449/open-standaarden-worden-bij-wet-verplicht.html

Offline RikRik

  • Lid
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/12, 14:01:50 »
Gelukkig maar, LibreOffice heeft totaal geen moeite met nbrug_over_het_bij_wet_verplichten_van_het_gebruik_van_opensourcesoftware_(t.v.v._32802,_nr._31).doc

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/13, 12:42:50 »
gaat de fontys leuk vinden, die hebben overal schijt aan wat dat betreft en gebruiken enkel en alleen microsoft-toepassingen puur omdat microsoft ze sponsort  >:( >:(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/13, 13:16:07 »
Wat een blunder, er staat:Wat mij opviel was dat de zogeheten ‘Pas toe, leg uit’-regel,
waarbij indien open source niet zou worden gekozen dit moest worden uitgelegd,
erbij inschoot door een gebrek aan kennis.’
Ook hier wordt weer de verwarring gemaakt, tussen OpenSource en OpenStandaard.
Het gebruik van OpenStandaarden was sinds 2006 een aanbeveling en sinds november 2008 al een wet, het stond toen in de StaatsCourant, dus na 24 uur is het een wet.
Zie ook ForumStandaardisatie van de overheid, over de pas-toe-of-leg-uit verplichting.
Deze regels gelden voor alle overheden en gesubsidieerde instellingen zoals scholen e.d.
Wat NiekN zegt, over Fontys is makkelijk onderuit te halen, vanaf versie 2007 worden de ODF formaten ook ondersteund door MS-Office, er is dus geen argument om er niet aan te voldoen!
Over dit onderwerp heb ik in het verleden al geschreven naar alle Nederlandse gemeenten, provincies en ministeries en een flink aantal overheids-instanties.
Het UWV is hierdoor overgeschakeld en een aantal ministeries heeft een excuus aangeboden.
Dagelijks krijg ik meerdere emails (ik ben politiek actief binnen de gemeente).
De afgelopen 4 jaar reageer ik op alle emails van overheden en gesubsidieerde instellingen, waar een bijlage in GeslotenStandaard bij zit, met een aantal verwijzingen naar de regels.
Sinds deze zomer gaat er tevens blind de delete-toets overheen en verzoek (eis) ik een exemplaar in ODF, of PDF formaat.
Hierover heb ik zelfs contact gehad met het Ministerie van Binnenlandsezaken, de VNG, Logius en de Digicommissaris.

Soms heb ik het idee, dat ik een roepende in de woestijn ben :lol:
« Laatst bewerkt op: 2016/10/13, 14:00:18 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/13, 14:00:33 »
Soms heb ik het idee, dat ik een roepende in de woestijn ben :lol:

Kijk eens naar de andere kant van dat zandrugje. Daar sta ik.  ;)

Geen 'ramen' meer hier, dus ook geen 'kantoor'.
En toch gaat de verwerking hier gewoon door. Zonder al te veel probs.
Ook in relatie tot vervolgonderwijs. Inleveren in pdf wordt in elk geval gewoon geaccepteerd.
Wel soms wat conversie-verschillen tussen daar openen of hier over en weer, maar dat heb je zelfs als je switcht tussen twee versies 'kantoor'.

Nog geen commentaar ontvangen. En anders heb ik de door jou bij herhaling gegeven argumenten paraat. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/10/13, 14:02:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/13, 14:36:25 »
Dat kunnen ze allemaal wel zeggen maar er zijn genoeg organisaties die een .odt niet accepteert. Kijk maar naar SeniorWeb, toch een organisatie van 149000 leden. Zo zijn er nog veel meer. Als commentaar geeft dan zeggen ze dat zij een particuliere organisatie zijn.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/10/13, 14:38:35 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/13, 15:03:21 »
Kijk maar naar SeniorWeb, toch een organisatie van 149000 leden.
//knip//
dan zeggen ze dat zij een particuliere organisatie zijn.
Daar kloppen meer dingen niet.
SeniorWeb is een vereniging, maar het bestuur werkt als een directie, hun wil is wet.
Daarbij hebben ze als standpunt, dat Windows heilig is, Apple is goed, Android wordt getolereerd en de rest is slecht.
Nu ben ik (nog) ambassadeur, maar ik doe sinds een aantal maanden alleen  nog hulp voor Linux.
In april komt er weer een vloedgolf, i.v.m. het stoppen voor Win-Vista, daar gaan we met een aantal mensen proberen om Xubuntu te promoten.
Daar zal SW niet echt blij mee zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/13, 15:20:51 »
Wat NiekN zegt, over Fontys is makkelijk onderuit te halen, vanaf versie 2007 worden de ODF formaten ook ondersteund door MS-Office, er is dus geen argument om er niet aan te voldoen!

Citaat
Volgens het Pvda-Kamerlid gaat de nieuwe wetgeving er straks toe leiden dat in een aanbesteding bij gelijke geschiktheid gekozen moet worden voor open source danwel vrije software. Indien dit niet kan moet er een exitstrategie worden opgesteld hoe een overheidsorganisatie binnen maximaal vijf jaar afscheid kan nemen van een closed source leverancier. 

A.K. bij gelijke geschiktheid moet men kiezen voor open-source danwel vrije software.
De fontys gebruikt microsoft office, maar libre office is een mooi voorbeeld van "gelijke geschiktheid" zo is ook blender gelijk, of zelfs beter geschikt dan 3ds max, toch kiest de school voor 3ds max omdat dat "de industriestandaard" is... of toch niet? laat andrew t ff uitleggen:
https://youtu.be/VT5oZndzj68?t=131
oh wacht.... dr is geen industriestandaard!! dus zitten we opnieuw met gelijke geschiktheid wat betekent dat je blender moet gebruiken!
fontys lapt dit allemaal aan zijn/haar laars, door 3ds max verplicht te stellen voor een cursus 3d-modelleren die ze notabene uitleggen met een powerpoint over blender omdat daar de documentatie beter van is!
« Laatst bewerkt op: 2016/10/13, 15:24:46 door niekn »

Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/13, 22:29:18 »
Soms heb ik het idee, dat ik een roepende in de woestijn ben :lol:
Nee hoor, gewoon blijven roepen. In Frankrijk waar ik woon is sinds enige tijd (pak 'm beet, twee à drie jaar) het gebruik van LibreOffice/odt voor departementaal (~ provinciaal) gebruik verplicht voor overheidsinstanties. Ik kan me ook niet herinneren dat de middelbare school of de universiteit mij ivm. mijn dochters via doc-bestanden heeft benaderd. Belastingaangifte kun je hier al een aantal jaren volledig en 100% op Linux/Firefox doen. In het begin waren daar nog moeilijke pgp-achtige-sleutels voor nodig (lange tekenreeksen ter ondertekening), maar ook dat is achter de rug. Dus zoals ik al riep: gewoon blijven roepen!  :)

Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/13, 22:42:40 »
SeniorWeb is een vereniging, maar het bestuur werkt als een directie, hun wil is wet.

Dat gebeurd wel vaker bij verenigingen.
'Tegen' stemmen? Bekende tactiek. Tegenstemmer even apart nemen, liefst buiten, waarna de stemming sneaky door kan gaan en het voorstel met een meerderheid aangenomen wordt.
Nog een bekende tactiek. Tegenstemmer Zo voor schut zetten en op zijn gevoel inspreken dat hij 'tegen het beste voor de rest' is dat de hele zaal vuil kijkt en tegenstemmer erg mak wordt.
Nog viezer. Bekende tegenstemmers 'vergeten' uit te nodigen. En uiteindelijk volledig buitenspel zetten door/en wegtreiteren.
Allemaal vaker zien gebeuren. Nogal eens een wassen neus dat democratische gebeuren. Werkt perfect zolang je met de meerderheid mee stemt. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/14, 08:25:45 »
Dat gebeurd wel vaker bij verenigingen.
'Tegen' stemmen? Bekende tactiek. Tegenstemmer even apart nemen, liefst buiten, waarna de stemming sneaky door kan gaan en het voorstel met een meerderheid aangenomen wordt.
Nog een bekende tactiek. Tegenstemmer Zo voor schut zetten en op zijn gevoel inspreken dat hij 'tegen het beste voor de rest' is dat de hele zaal vuil kijkt en tegenstemmer erg mak wordt.
Nog viezer. Bekende tegenstemmers 'vergeten' uit te nodigen. En uiteindelijk volledig buitenspel zetten door/en wegtreiteren.
Allemaal vaker zien gebeuren. Nogal eens een wassen neus dat democratische gebeuren. Werkt perfect zolang je met de meerderheid mee stemt. :evil:

en dat is dus de reden dat bij kinjin de ledenvergadering boven het bestuur staat.
Het bestuur is er voor de dagelijkse rompslomp waar de leden zich niet continu mee bezig willen houden, maar als t bestuur iets doet waar het merendeel het niet mee eens is, kunnen ze teruggefloten worden.

Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/14, 12:18:39 »
Het bestuur is er voor de dagelijkse rompslomp waar de leden zich niet continu mee bezig willen houden, maar als t bestuur iets doet waar het merendeel het niet mee eens is, kunnen ze teruggefloten worden.

Dan heb je een schappelijk bestuur. De praktijk werkt niet altijd zo.
Als een bestuur zich niet terug wil laten fluiten, meestal omdat er nog andere belangen spelen (nogal eens persoonlijk), wat doe je dan als leden? Een vereniging zonder bestuur, omdat ze opgestapt zijn, wil namelijk ook niemand.  :rolleyes:

Neem maar van mij aan, als de belangen groot worden kan het allemaal erg ingewikkeld worden waarbij de voorgeschreven wegen volgen snel in het geding komt.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/14, 12:51:56 »
Als een bestuur zich niet terug wil laten fluiten.

daar hebben ze bij ons geen invloed op want de ledenvergadering staat boven het bestuur.

Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/14, 13:23:39 »
Als een bestuur zich niet terug wil laten fluiten.

daar hebben ze bij ons geen invloed op want de ledenvergadering staat boven het bestuur.

Dat bedoel ik ook te zeggen.  ^-^ Dat is altijd zo bij een vereniging. Het bestuur behoort altijd uit te voeren wat de ledenvergadering besluit.
En dat gebeurd vaak ook, totdat er andere belangen gaan spelen en de leden(vergadering) gepasseerd moet gaan worden. En dat laatste gebeurd ook doorlopend.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/10/14, 13:25:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/17, 19:52:22 »
Gelukkig hebben we een minister, die niet alleen geheime stukken naar Gmail stuurt, maar ook de regels v.w.b. OpenStandaarden aan zijn laars lapt.
Zie deze link.
Helaas een gesloten en niet goedgekeurd formaat.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/17, 20:35:49 »
Gelukkig hebben we een minister, die niet alleen geheime stukken naar Gmail stuurt, maar ook de regels v.w.b. OpenStandaarden aan zijn laars lapt.
Zie deze link.
Helaas een gesloten en niet goedgekeurd formaat.
Wat we afspreken doen we niet. Typisch politiek.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/17, 21:54:04 »
Citaat
Citaat van: Ron op Vandaag om 19:52:22

    Gelukkig hebben we een minister, die niet alleen geheime stukken naar Gmail stuurt, maar ook de regels v.w.b. OpenStandaarden aan zijn laars lapt.
    Zie deze link.
    Helaas een gesloten en niet goedgekeurd formaat.

Wat we afspreken doen we niet. Typisch politiek.
Henk
Bijna begrepen, HWE64! Wat we (= de ambtenarij) afspreken, moet door anderen, voor zover zij géén ambtenaar zijn, uitgevoerd worden. Wij ambtenaren staan immers bóven elke wet!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline HWE64

  • Lid
Re: Computable: Open standaarden worden bij wet verplicht
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/17, 22:04:24 »
Bijna begrepen, HWE64! Wat we (= de ambtenarij) afspreken, moet door anderen, voor zover zij géén ambtenaar zijn, uitgevoerd worden. Wij ambtenaren staan immers bóven elke wet!!
Bij ons zeggen ze  "Ze naaien hun eigen naadje ".
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)