Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van 32 naar 64  (gelezen 1425 keer)

patpotlood

  • Gast
van 32 naar 64
« Gepost op: 2007/11/24, 00:06:08 »
deze maand zat de livecd van gutsy gibbon bij een tijdschrift,
die beviel zo me zo goed dat ik hem installeerde in dualboot met win xp32

werkt perfect voor mij

het is een nieuw systeem met een core2 quad, 4gb ram, 2X500 hd, geforce 8800,
waar eerst vista ultimate 64 opzat, maar dat was niet werkbaar, vooral door de slechte driverondersteuning
dan maar terug xp 32 erop, en m'n, gelukkig niet meer zo dure, ram voor eens stuk onbenut gelaten.

nu is deze ubuntuversie me zo goed bevallen dat ik me verder wil verdiepen in linux,
om nadien waarschijnlijk helemaal over te stappen
daarom zou ik er ineens de 64 bit versie op willen zetten.

de vraag is, hoe die ik dit nu best?
formateer ik gewoon de partities waar ubuntu 32 nu opstaat, tijdens de nieuwe installatie,
of doe ik dat beter voordien?
ik installeerde zonder /home

en hoe zit het met de bootloader, moet ik daar iets aanpassen?

TIA

groeten, P

van 32 naar 64
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/24, 00:27:25 »
32 bit of 64 bit is de vraag ??

Waarom wil je 64 bit moet je je afvragen als je maar 4 Gig geheugen op je moederbord hebt zitten ??

De huidige 32-bit processors kunnen tot 4.294.967.296 (2 tot de macht 32) plekken toewijzen in het RAM-geheugen. Elke plek is een byte, dus het maximum RAM-geheugen dat de huidige processors kunnen gebruiken is 4 gigabyte.
Precies wat jij op je mobo hebt staan. :P

64-bit processors kunnen meer, veel meer, geheugen adresseren: 18 miljoen terabyte. Een gemiddelde videotheek bevat zo'n 8 terabyte aan video.

Nu denk ik niet dat je van plan bent om 8 Gig geheugen op je mobo te zetten laat staan een paar terrabyte ??

Daarnaast denk ik ( ik kan ernaast zitten ? ) dat je niet eens een software programma bezit wat een 64 bit CPU aan het werk kan zetten.

Lees en leer KLIK

Kennis is macht en daar kan geen verkoop praatje tegenop.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tom4

  • Lid
van 32 naar 64
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/24, 00:40:11 »
Waarom 64 als de 32 goed werkt ?
En als ik dan je pc-specs bekijk..pfoe :o ubuntu zal erop draaien als een formule 1 wagen,niet ?

oja,welkom in de ubuntu community ! Als je vragen hebt worden deze meestal erg duidelijk beantwoord,dus als je er hebt stel ze maar.

patpotlood

  • Gast
van 32 naar 64
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/24, 01:06:09 »
bedankt, maar jullie hebben wel een punt

en het werkt idd zeer snel, ook met alle visuele effecten
ik heb intussen ook reeds al m'n hardware aan de praat, inclusief tvkaart, wacompen, etc.
en dat allemaal zonder noemenswaardige problemen

dat is in vista wel even anders

ok, dan ga ik verder met deze hier naar wens inrichten.

bedankt voor de info,

greetz p

van 32 naar 64
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/24, 03:56:56 »
NP graag gedaan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

abartels

  • Gast
van 32 naar 64
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/24, 09:35:37 »
Citaat van: patpotlood
bedankt, maar jullie hebben wel een punt

en het werkt idd zeer snel, ook met alle visuele effecten
ik heb intussen ook reeds al m'n hardware aan de praat, inclusief tvkaart, wacompen, etc.
en dat allemaal zonder noemenswaardige problemen

dat is in vista wel even anders

ok, dan ga ik verder met deze hier naar wens inrichten.

bedankt voor de info,

greetz p
HOERA!!!!!!!

Wederom een duidelijk bewijs dat Vista van Ome Gates niet 'je van dat is' (en eigenlijk nog veel minder).

Ik heb het altijd raar gevonden dat men honderden euro's uigeeft aan software en kennelijk accepteerd dat het niet of gedeeltelijk werkt en dat men regelmatig gaatjes in beveiliging moet dichten.
Vaak zelfs hebben deze Gates aanhangers wel een mening over Linux; het zou te moeilijk zijn, veel problemen hebben etc..
Maar men vergeet zelfs dat dit prachtige goedje gratis is en...heel belangrijk, als je al een probleem hebt het antwoord cq oplosing eerdre voorhanden is (via forum) dan bij Bill Gaatjes mega concern.

Nu nog hopen dat het bedrijfsleven een keertje serieus kosten wil besparen licenties ..

van 32 naar 64
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/24, 10:00:35 »
Citaat van: abartels
HOERA!!!!!!!

Wederom een duidelijk bewijs dat Vista van Ome Gates niet 'je van dat is' (en eigenlijk nog veel minder).
Goh, is dat nou steeds nodig? Ook Vista heeft zo zijn voordelen en goede kanten.... je moet het besturingssysteem nemen dat bij je past en dat je je kunt veroorloven. Vista volstaat voor veel mensen, Ubuntu voldoet voor veel andere mensen. Het is niet nodig om zo op Vista (of meer in het algemeen: Microsoft) in te hakken.
Edubuntu bevalt voor mij, voor mijn vriendin is XP meer op zijn plaats. En Vista gebruik ik ook zonder al te veel problemen (dat mag je lezen als: niet meer problemen dan dat Edubuntu me geeft). Voor mij is een reden om niet op alle PC's iets van Microsoft te zetten dat het me gewoon te duur is. Niet omdat het slecht is.
Voor wat het 'duidelijke bewijs' betreft: Ik kan je computers voorzetten die ik hier heb staan waar Windows zonder problemen op installeert, maar waar Ubuntu zich behoorlijk in verslikt ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

van 32 naar 64
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/24, 12:52:38 »
Ik vind dat je een paar dingen door elkaar haalt ??

Dat Ubuntu zich verslikt in hardware komt enkel en alleen omdat Linux zich van buitenaf aldoor heeft moeten aanpassen aan de hardware, zonder enige info van binnenuit, dus van de fabrikanten.

Dus de software makers van Linux moesten zelf aldoor het wiel opnieuw uitvinden om hun software te laten werken op de hardware.

Microsoft daarentegen heeft al die jaren samengewerkt met de hardware fabrikanten en hun verteld hoe de hardware moest werken zodat het met hun software werkte.

En andersom natuurlijk ook, de hardware fabrikanten vertelde Microsoft hoe zij hun software moesten schrijven zodat het goed werkte op hun hardware.

Dit onderonsje ( of 4 handen op 1 buik spelen ) moest dus wel leiden tot een eindproduct van Microsoft wat goed werkte op de hardware.
>>In de praktijk valt dat nog wel tegen vind ik , maagoe >>

En dus zal je idd alleen hardware moeten kopen van fabrikanten die wel samen willen werken met de Linux community anders kan je tegen problemen aanlopen.

Wat vista betreft ?? ach ja
Dit is een mislukte windows flavour die gewoon niet doet wat er beloofd werd.
De XP versie, en dan met name de "Pro" is wel goed.

Vista is voor 99% een marketing stunt die alleen maar geld in het laatje moest brengen bij Microsoft, nix meer en nix minder.

BTW ik heb hier een file van 34 mb groot, en als je die installeerd in Windows XP ziet hij er ineens net zo uit als Windows vista ??

En dus de looks van vista en de stabiliteit van XP
rara hoe kan dat ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

van 32 naar 64
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/24, 13:00:38 »
Gandyman,
Jij mist het punt dat ik maakte ;) Jij komt met 'het bewijs' dat geen bewijs is, ik stel alleen dat Ubuntu (of welk OS dan ook) niet voor iedereen zaligmakend is en dat het niet nodig is om een ander OS af te kraken of belachelijk te maken. Als een bepaald besturingssysteem voor iemand voldoet, dan is het doel bereikt. Of dat nu Windows, DOS, OS/2, Linux, Unix of wat dan ook is. Dat Vista blijkbaar niet voldoet voor jou, hoeft dus niet te betekenen dat het voor anderen ook niet voldoet. Je bent niet verplicht om het te gebruiken ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Tom4

  • Lid
van 32 naar 64
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/24, 13:02:43 »
Veel geluk patpotlood op ubuntu, eens je alles doorhebt is er een grote kans dat je windows zo veel mogelijk vermijd. ik hem heb zelfs al van men pc gegooid.

Enkel op school gebruik ik nog xp . En dat terwijl er ubuntu opstaat,maar we zijn verplicht van onze leerkracht om XP te gebruiken,terwijl het daar nogal wat durft te blokkeren en ubuntu vlot loopt.raar

abartels

  • Gast
van 32 naar 64
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/24, 14:05:27 »
Beste Stormzoeker,

Ik heb Windows niet afgekraakt, maar louter een statement neer gezet. Laten we eerlijk zijn Windows heeft zo zijn problemen(overigens heb ik nooit gezegd dat Linux foutloos is), echter betaal je wel veel geld voor dit product. Terwijl je vaak leest (met name van fervente Windows gebruikers) dat Linux er nog lang niet is en dat het veel zaken niet kan, daarom was het in mijn ogen leuk dat iemand als Patpotlood een voorbeeld had van waar het met Linux erg goed werkte tov Windows.

Uiteraard heeft alles zijn voors en tegens, maar Linux tegenwoordig is lang niet meer zo bewerkelijk als vroeger. Ik vind zelfs dat het in het gebruik minimaal net zo makkelijk is als Windows.
Ik hoop dat dit zo voort zet en dat dit een reden kan zijn voor het bedrijfsleven en scholen om over te stappen.....


Maar goed, genoeg offtopic (en  dat slechts vanwege een grappig bedoelde mening/opmerking ;) )

patpotlood

  • Gast
van 32 naar 64
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/24, 14:33:19 »
ik ben het intussen ook op m'n andere pc's aan het zetten.

ik heb ook nog een oude laptop met een p4 erin waar het scherm van stuk is.
daar staat nu alleen nog ubuntu op.
daar zou ik met enkele externe schijven eraan gekoppeld een nas willen op draaien

maar ik zal natuurlijk altijd wel beroepsmatig aan xp blijven vastzitten,
t is te zeggen zolang 3ds max niet geport wordt naar linux,
en die kans is vrij klein aangezien autodesk al maya geport heeft.

er is natuurlijk ook blender om eens mee te experimenteren,
en nendo wings3d, dat ik nog ken van onder windows.
maar voor m'n werk zit ik vast aan max.

3d en dan vooral het renderen eronder, was ook de reden waarom ik vroeg naar info over de 64 bitversie.

greetz p

van 32 naar 64
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/24, 22:15:41 »
@stormzoeker

Uuuh het bewijs wat geen bewijs is ???

Hmz doe ik niet lijkt me?
Ik som wat feiten op, meer niet.

En ach, dat handjevol mensen bij wie vista wel bevalt vind ik nu weer geen bewijs dat het een goed stukje software is.

Zeker niet als ik die ernorme groep klagers zie en hoor ( ook in mijn omgeving) waarbij vista dus helemaal niet bevalt.

Nu weet ik wel, over smaak valt niet te twisten, en we houden allemaal van iets anders.

Echter die golf van teleurstellingen van die enorme groep mensen over vista heb ik nog nooit gezien over XP.

Of dit iets bewijst ?
Neuh

Dat het een feit is waar je niet overheen kan stappen ?
Jwel

Verder zal het me allemaal worst wezen,

En het enigste wat ik probeerde uit te leggen is dat wanneer Linux vanaf dag1 op dezelfde manier had kunnen samenwerken met de hardware fabrikanten als Microsoft, we nu op een heel ander niveau hadden gestaan, met veel minder problemen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ubert

  • Lid
van 32 naar 64
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/24, 22:20:22 »
Dat tijdschrift was zeker Ct magazine? Heb zelf ook gelezen.

van 32 naar 64
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/24, 22:39:47 »
Ach wat leuk, lees net een postje op ons forum.....

Citaat
Hallo allemaal!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb sinds kort een laptop met vista.
Maar ik blijf een low id houden.

Doordat internet explorer 7 op de laptop staat kan ik niet inloggen op mijn router, speedtouch 716.
Via de gewone pc lukt dat wel.
of dat vista hem verder wel bevalt weet ik niet.
Echter hij heeft mazzel dat ie nog een andere pc heeft anders had hij voorlopig vette probs gehad om op zijn router te komen.....

bewijs ??
Neuh

Het bewijst nix,
denk ik :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D