Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het installeren in EUFI lukt niet  (gelezen 6785 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Het installeren in EUFI lukt niet
« Gepost op: 2017/10/27, 12:05:08 »
Geachte forum,
Ik ben bezig geweest om te proberen Linux te installeren op mijn laptop. Het is een Acer Aspire ES 15 en heeft dus EUFI i.p.v. een gewone BIOS.
Ik heb allereerst Secure Boot op Disable gezet en de Windows boot manager helemaal onderaan de opstartlijst verplaatst.
Hiervoor moest ik eerst een wachtwoord aanmaken. Dat is allemaal gelukt, maar de installatie loopt vast op het moment dat ie 'Grub2' moet installeren.
Zowel met Linux Mint 18.2 als met Ubuntu 17.10 loopt ie op dezelfde tijdstip vast. Beide stikkies zijn gemaakt met de nieuwste Rufus.
Ik geloof dat het te maken heeft met het feit dat de EUFI uitgeschakeld moet worden en Legacy of CSM gekozen moet worden.
Deze opties heb ik echter helemaal niet; die EUFI blijft onbenaderbaar.
Misschien zie ik een stap over het hoofd, maar ik zou niet weten hoe nu verder.
Ik wend me nu tot jullie voor verdere hulp/info. Alle hulp is welkom. Ik heb inmiddels de partities die Linux aangemaakt had, weer verwijderd met Windows 10 die nog steeds op de computer is. Deze hoeft niet weg (vrouwtje) . . .  dus een dualboot.
Bedankt voor het lezen en een groet, koelie.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/27, 15:10:51 »
Deze misschien (Las gisteren soortgelijk probleem, vandaar. Niet zelf getroffen/betrokken)
https://itsfoss.com/no-bootable-device-found-ubuntu/
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/27, 16:57:12 »
Bedankt Koos, voor de reactie.
Alleen is dat voor een reeds geïnstalleerd systeem. Maar ik kom niet verder met installeren dan het voornoemde euvel.
Hij bevriest bij het willen installeren van Grub2.
Ik ben nog een paar andere (Engelstalige) reacties tegengekomen op het internet, waaruit blijkt dat Acer het niet toestaat het UEFI bootmode te beïnvloeden.
Nou ja, als dat inderdaad het geval is, moet ik er maar leren leven en altijd met een live-usb-stick Linux op deze  laptop opstarten.
Maar misschien dat iemand toch nog een andere mogelijkheid weet; ik blijf het volgen.
In ieder geval nogmaals bedankt en een groet, koelie.

nahjo

  • Gast
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/27, 17:16:29 »
Ik ben nog een paar andere (Engelstalige) reacties tegengekomen op het internet, waaruit blijkt dat Acer het niet toestaat het UEFI bootmode te beïnvloeden.

Hallo Koelieman,
laatst kwam ik een verhaaltje tegen over UEFI aanpassen dat via windows zou moeten gaan. Loop zelf al wat jaren achter qua hardware maar misschien heb jij er wat aan daar Acer ook genoemd is.
https://www.windowspasswordsrecovery.com/win8-tips/how-to-disable-uefi-secure-boot-in-windows-8-1-8.html

swake

  • Gast
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/27, 21:15:50 »
Citaat
Nou ja, als dat inderdaad het geval is, moet ik er maar leren leven en altijd met een live-usb-stick Linux op deze  laptop opstarten.
Maar misschien dat iemand toch nog een andere mogelijkheid weet; ik blijf het volgen.
In ieder geval nogmaals bedankt en een groet, koelie.

Op een externe harde schijf installeren, dat lukt hoor . Heb je een mobiele Ubuntu die je overal kan meenemen .

Offline ajjp

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/28, 10:16:57 »
Ik heb ook een lastige Acer Aspire.
Ik moest secure boot juist wel inschakelen, en pas daarna kon  ik een UEFI file as trusted for executing selecteren.
Als dat bij jou ook zo is, zie dan bij: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.25, reactie 26.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/28, 11:14:09 »
@ajjp
Hartelijk dank voor de reactie en de aangereikte link. Deze heb ik zeer aandachtig proberen te lezen, maar er valt me wel iets op.
Jij hebt wel de installatie kunnen afmaken; m.a.w. er staat een systeem geïnstalleerd, maar kan niet opgestart worden.
Bij mij loopt de installatie dood bij het installeren van Grub2.
Secure Boot kan ik uitzetten, maar die daar boven Boot Mode: UEFI  niet. Ik denk dat dit het schrijven van Grub2 naar de MBR verhindert.
Ik heb bij veel andere verhalen gelezen, dat je die modus kunt uitzetten en kiezen voor "Legacy" of "CSM".
Dit moet het dan mogelijk maken om een ander besturingssysteem te installeren. Maar het bovenstaande komt bij mij niet in beeld.
En dan wil ik nog een keer benadrukken dat ik wel kan installeren totdat hij de regel laat zien dat ie Grub2 installeert. Daarna doet ie niets meer en is het einde verhaal.
Ik hoop nog op de wondertip, maar ben bang dat het misschien onmogelijk is bij deze laptop.
In elk geval bedankt en een fijne dag toegewenst, koelie.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/28, 11:16:24 door koelieman »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/28, 12:02:28 »
@koelieman, om te beginnen kan ik je geen gouden tip geven. Van horen vertellen heb ikzelf een tussen versie van de oude Bios en de UEFI en dan kun je de keuze maken voor CSM wat voor mijn geval aan de orde was (oplosser was maasnet). Ik heb ook een Assus moederbord in een Toshiba laptop. Als je tegenwoordig hoort over dat geklojo met die UEFi dan vrees ik er voor als het zaakje bij mij een keer de geest geeft :'(.
Sterkte
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/28, 13:04:34 »
koelieman, ik realiseer dat er verschil bestaat tussen wat ik had, en wat jij hebt.
De overeenkomst is: er was een wel een installatie, maar we konden niet booten. Ik heb destijds eerst Boot-Repair laten draaien, en die gaf vele regels aan die hij gerepareerd had. Misschien ook wel in de GRUB, maar dat werd niet gemeld.  Wellicht dat Boot-repair  bij jou wel GRUB repareert. Redelijk simpel te proberen: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/10, 15:44:36 »
Mensen, na geruime tijd gespendeerd te hebben met het willen installeren van een Linux-distro op deze laptop, ben ik toch geen millimeter opgeschoten. Ik berust nu in het feit dat het inderdaad onmogelijk is, maar ik heb hieromtrent een andere vraag.
Weet iemand of dit euvel verholpen wordt met een andere schijf in de laptop? Ik wil de bestaande niet formatteren wegens Win10 die nog wel gebruikt wordt door vrouwlief. Hier zit waarschijnlijk ook een herstelpartitie op van Windows die mogelijk roet in het eten strooit.
Ik heb al vele dingen geprobeerd (alleen dus niet een andere schijf), maar ik kom echt niet verder.
Ik hoop op een reactie van jullie.
Groet, koelie.

Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/12, 09:17:19 »
Hai Koelieman,
Ik heb een heel ander soort laptop, maar zeker met Uefi. Ik liep ook tegen zo'n probleem aan, dat de grub nergens heen kon.

Uiteindelijk heb ik een heel klein stukje van de schijf tot unallocated space gebombardeerd, dus geen partitie. Toen lukte de installatie wel. Ik vermoed dat mijn grub daar nu staat.
Ik krijg nooit een reactie op mijn methode op dit forum, geen idee of het een 'nette' oplossing is. Maar het werkte bij mij.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/12, 10:25:46 »
mogelijk is in de kleine extra ruimte /boot aangemaakt? Bevat ongeveer 150Mb aan files.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/12, 15:47:17 »
Bedankt voor de reacties Kirstie en DeBaas. Ik probeer dat zeer binnenkort uit. Maar hoe maak je dan een gedeelte van de schijf unallocated zonder te partioneren?

Groet, koelie.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/13, 10:25:50 »
Hoi Kirstie,
Jouw goede raad ten spijt; heeft ook niet geholpen. Die unallocated ruimte heb ik gecreëerd door de C-schijf te verkleinen in Windows.
Vol goede (en nieuwe) moed ben ik weer aan het installeren geweest. Deze keer met Linux Mint 18.2 X64.
Helaas . . . . precies op hetzelfde punt (Het pakket 'grub2' wordt geïnstalleerd) bevriest de hele boel en kan dan alleen met de aan- uitknop gereset worden.
Maar goed, het was het proberen waard.
Ik ben nu bijna bij het punt om het op te geven.

Nogmaals dank en een groet, koelie. 

Offline Nassara

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/14, 11:08:52 »
Hoi,

Ik heb een gelijkaardig probleem, en ik geraak er evenmin uit.

Laptop Dell Inspiron 7559. Windows 10 geïnstalleerd, werkt prima. Poging tot dual boot met Ubuntu 16.04.3 geeft foutmelding "grub-efi-amd64-signed failed installation /target/"

Twee schijven:
SD 120Gb
- sda 1 EFI system partition fat 32 - boot, esp
- sda2 Microsoft reserved partition, file system unknown
- sda3 Basic data partition ntfs
- unallocated space 47.27Gib

sdb 931.51Gibn unallocated

Ik heb al heel wat geprobeerd - opstarten in "Legacy" en in UEFI met secure boot off, deze tips (https://sites.google.com/site/computertip/installatietips) netjes gevolgd... maar ik kan op geen enkele manier het opstartprogramma installeren.

Help??

Offline ajjp

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/14, 12:49:23 »
@Nassara, dit lijkt sterk op het kapen van andermans topic!
Oplossing: maak een eigen topic aan.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2017/12/14, 13:03:37 »
Hoi ajjp,
niet dat het wat uitmaakt mijnerzijds, maar we hebben beiden dezelfde problemen. Zou het niet makkelijker zijn om elkaar te proberen te helpen en de daaruit voortvloeiende oplossingen te koesteren?
Ik heb het vanmorgen met de nieuwe Mint (18.3) geprobeerd, maar exact op dezelfde plek weer bevriezing van de laptop.
Als er verder niemand van de goeroes hier omtrent weten, sluit ik dit binnenkort af. Ik loop me al te lang te ergeren.

Grtz, koelie.

youpie123

  • Gast
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2017/12/14, 15:09:42 »
Misschien wordt het tijd eens met deze alternatieve bootmanager te werken i.p.v. Grub?

http://www.rodsbooks.com/refind/

Helaas is alles Engelstalig

Offline Nassara

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2017/12/14, 15:44:33 »
O sorry, ik dacht dat het eerder nuttig was om de problemen - en daarmee ook de mogelijke oplossingen - samen te leggen...

Offline ajjp

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2017/12/14, 18:19:20 »
@koelieman, blij dat jij het zo luchtig opneemt.
Toch blijf ik erbij dat twee problemen in één topic behandelen de oplossing niet dichterbij brengt.
Problemen zijn namelijk bijna nooit gelijk. In dit geval zeker niet.
1. Het begint al met twee  verschillende merken.
2. Dan heeft Nassara een laptop met twee harde schijven, terwijl koelieman er volgens mij maar één heeft.
3. En tenslotte de foutmeldingen: bij Nassara  een duidelijke foutmelding, terwijl het bij Koelieman om stilletjes vastlopen gaat.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2017/12/14, 22:52:09 »
Hoi,

Ik heb een gelijkaardig probleem, en ik geraak er evenmin uit.

Laptop Dell Inspiron 7559. Windows 10 geïnstalleerd, werkt prima. Poging tot dual boot met Ubuntu 16.04.3 geeft foutmelding "grub-efi-amd64-signed failed installation /target

Ik had dezelfde fout melding van grub, bij het installeren. Ik heb alleen geen dual boot. Ik heb windows 10 verwijderd
Maar dit gaat jullie waarschijnlijk wel verder helpen.
Het probleem was bij mij opgelost. Door ervoor te zorgen dat je een werkende internet verbinding hebt, tijdends het installeren.
Er ontbreken namelijk een paar softwate paketten op de live DVD. Deze worden dan opgehaald via het internet.
Dit is een bekend Fenomeen

Offline koelieman

  • Lid
Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2017/12/14, 23:33:50 »
Hoi allemaal,
ik heb vanavond nog na mijn werk de hele schijf schoongemaakt (ik bedoel alle partities weg, ook de herstelpartitie van Windows) en nog wilde hij Linux Mint 18.3 niet installeren. Wie weet of er geïnstalleerd kan worden zonder Grub (heb ik nu toch niet meer nodig zonder dualboot???) en zo ja, hoe?
De schijf heb ik nou toch leeg, dus voorzichtigheid om dataverlies te voorkomen hoeft niet meer.
Allemaal een goede nachtrust en bedankt voor het lezen.

Grtz, koelie.

Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2017/12/15, 08:22:33 »
Volgens mij heb je altijd Grub nodig.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2017/12/15, 11:15:45 »
@Koelieman,
Jammer dat de unallocated space niet hielp. Hopelijk weet iemand anders de oplossing voor je. Groeten!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Het installeren in EUFI lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2017/12/15, 15:12:20 »
@ koelieman,

heb je in de buurt een steunpunt?  Vraag daar eens om bijstand. ( Kijk even op de kaart --helemaal bovenaan bij steunpunten)

Op dit forum is daar ook al een en ander over geschreven... kijk eens :
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.msg1009730#msg1009730

én ook: post# 33https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.25    ... én verder ....

Ik heb een nieuwe, Linux-compatible, desktop met UEFI. Maar de procedure om te installeren op een UEFI-machine, is voor elk toestel (soms) anders.
Mijn nieuwe desktop was door de verkoper al op voorhand ingesteld (ik had dit ook op voorhand gevraagd) zodat ik zelf en zonder probleem de installatie van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem', ( géén dualboot, géén Windows ) kon uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/15, 15:45:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.