Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatiestrategie bij vier harde schijven  (gelezen 1176 keer)

Offline TeunisIV

  • Lid
    • de Bergkrant
Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Gepost op: 2007/08/26, 21:33:55 »
Hallo allen,

Dit is mijn eerste post, na al enige tijd op passieve wijze dit forum te hebben bezocht. Ik heb nu wel een gerichte vraag waar ik graag jullie inzichten over zou willen vernemen.

Voor later deze week heb ik een volledige overgang van Vista naar Ubuntu gepland. Nu met de desktop-CD alle hardware goed werkt (heb wat andere onderdelen aangeschaft die onder Linux functioneren) lijkt het me een prima moment (met nog een week vakantie te gaan) om de sprong te maken. Ik heb eerst een tijd vrije software gebruikt onder Windows waardoor ik onder Ubuntu veel voor mij bekende programma's kan blijven gebruiken. Daarnaast heb ik me hier en elders al driftig 'ingelezen'. Ik voel me daardoor nu wel klaar voor de stap. Op één specifiek doch niet onbelangrijk punt kon ik echter geen doordachte installatiestrategie bepalen zonder er zelf naar te informeren.

Graag zou ik jullie advies willen vragen over hoe mijn harde schijven in te delen.
Mijn PC beschikt over de volgende configuratie:
Op de IDE-kabel: 1x Samsung Spinpoint van 80 GB (Master); 1x Maxtor van 60 GB (Slave). De laatste schijf maakt overigens duidelijk meer geluid dan de Samsung, vandaar dat ik tot op heden deze schijf heb gebruikt voor met name backups.
Naast de twee IDE-schijven heb ik nog de beschikking over twee S-ATA-schijven van elk 160 GB. Beide Samsung Spinpoint. Alle Spinpoints geven over het algemeen weinig geluid.
In totaal heb ik dus 4 schijven tot mijn beschikking... Ik heb (terecht?) begrepen dat dit onder Linux extra technische mogelijkheden geeft, afgezien van de ruimte. Die mogelijkheden zou ik natuurlijk best willen benutten, indien dat voor mijn computergebruik handig is.

Ik gebruik in de regel best wel de nodige schijfruimte voor met name muziek, daarnaast foto's en wat video (dat alles inmiddels al tijdelijk elders weggezet ). Tenslotte gebruik ik de PC vooral voor surfen over het web en de mail...

Met het voorgaande in het achterhoofd heb ik deze vraag: wat is voor mij de handigste indeling van de beschikbare schijven (welke partities - hoe groot en met welke mountpunten - en hoe die verspreid over de verschillende schijven, d.w.z. welke partitie op welke schijf)?
Ik denk dat het sowieso handig is om een aparte /home-partitie aan te maken, maar verder?
Ik heb de bedoeling 100% gebruik te gaan maken van de standaard Ubuntu-distributie. Daarbij dus géén dualboot met het systeem van de familie Gaatjes.
Laatste infopuntje: ik heb inmiddels ook de beschikking over de alternate-CD.

Alvast heel erg bedankt voor jullie expertise en input!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/26, 21:58:47 »
Welkom!

Allemachtig, met die vier harde schijven in je PC, zal het wel net een stofzuiger zijn, die naast je staat te razen.....  :-)

Installeer Ubuntu bij voorkeur met de Alternate CD, en kijk daarvoor eens hier:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Alternate

Met 1 verschil t.o.v. die uitstekende handleiding: geef de / partitie (de root, oftewel Ubuntu zelf), de opstartbaar vlag  (zet die dus aan).

Succes!

Groet, Pjotr.

Offline vanadium

  • Lid
Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/26, 22:05:21 »
Je zal even zoveel "inzichten" lezen als er antwoorden komen, want één van de eigenschappen van Linux is de vrijheid: je organiseert je systeem zoals je wil.

Jou scenario staat voor eenvoud: enkel Linux, geen dual boot. Dit is ook, denk ik, de efficiëntste weg voor de overstap. Ik herken mezelf in jou scenario: je bent net als ik een open source gebruiker onder windows (wat mij betreft: geweest). Op dat ogenblik is de overgang naar Linux vooral het leren kennen van het nieuwe OS. De applicaties, daar ben je ogenblikkelijk thuis.

Voornaamste hindernissen die je kan hebben zijn hardware gerelateerd: mogelijk kan iets niet onmiddelijk werken. Meestal kan je het dan wel aan de praat krijgen, maar het vraagt zoeken en volharding en is niet altijd evident voor een "newbie". Dat gezegd zijnde, zelf ben ik van alle miserie gespaard gebleven: alles, tot mijn fototoestel toe, marcheerde direct met Ubuntu. Alleen heb ik (ik ben met Edgy gestart) handmatig proprietare drivers van ATI moeten installeren om openGL (3d accelleratie) te doen werken.

Veel "harde" adviesen ga ik je niet geven. Het hangt hoe dan ook af van je expertise. Je zou al gewoon fijn kunnen starten met een default installatie: / en swap op één schijf. De andere schijven gebruik je dan voor allerlei data. Als het tijdens het installeren wat moeilijker mag zijn (custom partitioning), dan kan je op één schijf je /, een andere schijf je swap en een derde schijf je /home plaatsen. Swap op een afzonderlijke schijf is goed performantiegewijs. Evenwel, van zodra je 1 GByte RAM hebt, moet je al hard bezig zijn vooraleer Ubuntu die swap werkelijk gebruikt, dus in dat geval merk je de extra performantie meestal niet. Die swap neemt uiteraard maar een fractie van een schijf in: een swap is nooit groter dan 1 GB.

Wat die "extra technische mogelijkheden" van meerdere schijven onder Linux betreft, daar ben ik niet van op de hoogte. Kan je een idee geven waarover het hier gaat?

Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/26, 22:07:29 »
Welkom.

Als ik zelf die installatie zou doen, dan zou ik ubuntu op 1 van de sata schijven zetten. Gewoon een standaard installatie is goed genoeg (dus dan komt ubuntu op 1 grote partitie te staan, en wordt er ook nog een swap partitie aangemaakt).
Als je een aparte home partitie wilt, dan:

/ partitie van 8 gigabyte (ext3)
swap partitie van 2 x de hoeveelheid ram
/home partitie: de rest (ext3)

De 3 overige schijven: als je niet gaat experimenteren, dan die disks gebruiken als opslag. Dus allemaal 1 grote ext3 partitie geven, en al je data op proppen.
Ik zou zelf 1 schijf reserveren voor experimenten (een andere linux/ubuntu-distro bijv.), de herrieschopper zou ik standaard uit hebben staan (niet mounten via fstab, een eenvoudige manier om dat te doen is de schijf pas aansluiten nadat ubuntu geinstalleerd is). En de 3e schijf.... geen idee, 4 schijven is gewoon heel veel :)

Anyway, het indelen van schijven is denk ik ook gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeuren, ik zou zeggen: gewoon proberen, en uiteindelijk kom je er wel achter wat jij het fijnst vindt werken.

Oh, en nog een tip: als de pc niet al te veel RAM heeft, dan zal er soms flink gebruik gemaakt worden van de swap. Het is dan prettig om die swap op een andere schijf dan de standaard ubuntu schijf te hebben (dat verdeeld de taken over meer schijven, en dat betekent meestal snelheidswinst).

Offline TeunisIV

  • Lid
    • de Bergkrant
Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/26, 22:17:18 »
Citaat van: vanadium
Wat die "extra technische mogelijkheden" van meerdere schijven onder Linux betreft, daar ben ik niet van op de hoogte. Kan je een idee geven waarover het hier gaat?
Ik doel hier b.v. op LVM. Ik begrijp dat dit in sommige situaties handig is, maar op voorhand voor mijn gebruik?

Bedankt voor de snelle reacties!

Teunis

Offline TeunisIV

  • Lid
    • de Bergkrant
Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/01, 20:29:41 »
Inmiddels draai ik nu sinds drie dagen Ubuntu. Wat draait dat lekker vlot zeg! Heb van vele draadjes hier al veel profijt gehad bij het installeren en configureren van de zaak. Alle multimedia wordt afgespeeld, mijn stamboomprogramma draait onder Wine en ik heb ook al leuk geëxperimenteerd met Beryl. Zonder de vele info hier was me dat niet zomaar gelukt. Ik ben erg enthousiast geworden. Bedankt daarvoor allen! :)

Teunis

WingZero

  • Gast
Installatiestrategie bij vier harde schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/27, 16:04:33 »
Hallo,

Ik heb ook een vraagje over verschillende HD's

1hd: 250gig - heb ik een root, een /home en een Swapp
2hd 500gig - leeg
3hd: 80gig - heb ik gemount als /vm (voor  mijn virtualBox) ext3

nu heb ik die hd van 500 gig geformateerd als 1 partitie FAT32  
en ik kwil die mounten als /home/gebruikersnaam/media,
maar ik weet niet goed hoe ik dit moet doen.

kan iemand mij helpen aub.

ik heb de hd geformateerd al met gparted, maar hoe mount ik die nu?