Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestand koppelen naar programma  (gelezen 827 keer)

bestand koppelen naar programma
« Gepost op: 2016/03/28, 20:22:03 »
Ik heb twee programma's geïnstalleerd via Softwarecentrum.
1) GpsPrune voor bestanden met extensie .gps of .gpx
2) BASIC-256 voor bestanden met extensie .kbs
Normaal kun je die koppeling maken met rechts-klik op bestand en dan "Openen met..." het programma kiezen uit de lijst.
Maar meerdere programma's staan niet in die lijst!
Waar staat die lijst in /usr/.... ?
Kan ik die lijst met de hand bijwerken?
Want ik vind het onhandig om eerst het programma in de Dash te pakken en dan in Openen het bestand weer te zoeken... 
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline daniel

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/28, 20:26:15 »
/usr/bin

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/28, 20:27:57 »
Daniel, dankjewel. Ik ga /usr/bin/ bekijken.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/28, 20:36:52 »
Daniel, /usr/bin/ bevat inderdaad informatie van/voor de twee programma's. Het lijkt me echter niet de bron voor de keuzelijst om een programma aan een bestand te linken.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/28, 20:49:15 »
Verder wordt BASIC256 gestart door een "vette" binary en GpsPrune door een Bash. Daar zit voor mij ook geen lijn in...
Ik zoek het bestand, waarin staat welke extensies welk programma start als je op zo'n bestand klikt. 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/29, 09:32:41 »
Ik gebruik Xubuntu.
Instellen via: Alle instellingen > Systeem > Bewerker van bestandsassociaties (MIME). Dubbelklikken op de bedoelde toepassing geeft een keuzescherm met alle programma's.
Ik hoop dat je dit bedoelt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/29, 12:27:27 »
Ik heb de indruk dat de "openen met" tab alle programma's oplijst met een .desktop bestand onder /usr/share/applications. Probeer het misschien eens door onder /usr/share/applications een .desktop bestand aan te maken voor jou programma. Als dat dan verschijnt in het rechtsklik menu (eigenschappen, Openen met), dan kan je je programma via die dialoog toewijzen aan een bestandstype. Mogelijk moet je herstarten (of minstens nautilus herstarten) vooraleer je de nieuwe toevoeging ziet. Hier vind je hoe het systeem met .desktop bestanden werkt.

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/29, 12:45:28 »
Dankjewel Vanadium, Vooral de tips in het door jou genoemde document https://developer.gnome.org/integration-guide/stable/desktop-files.html.en helpen me wel verder!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/29, 13:49:30 »
Weer stap verder!
GpsPrune heeft een .desktop bestand, zie bijlage
Maar die wordt niet getoond in Keuzemenu Openen met... als ik een .gpx aanklik
MIME denkt, dat het een .XML bestand is... Hoe komt die daaraan? Dat staat niet in .desktop!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline ajjp

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/29, 14:24:34 »
Dick, dat klopt (ik ben ook een GpsPrune gebruiker).
Een .gpx bestand is gewoon een tekstbestand in XML-formaat. Kijk maar in de bijlage.
Dit programma wordt gewoon in GpsPrune geopend.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/29, 14:34:53 »
Eventjes wat schoongemaakt hier. Verder, DickStomp, als je iets wilt toevoegen aan een eerder geschreven bericht, gebruik dan de edit-knop: Dat maakt het topic veel overzichtelijker. Posten direct na jezelf ("bumpen") mag na ongeveer 48 uur weer om aandacht te trekken naar een topic.

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/29, 14:38:58 »
Dick, dat klopt (ik ben ook een GpsPrune gebruiker).
Een .gpx bestand is gewoon een tekstbestand in XML-formaat. Kijk maar in de bijlage.
Dit programma wordt gewoon in GpsPrune geopend.
Zo te zien werkt het onder Xubuntu wel goed... Dan moet ik maar uitvinden waarom het met Ubuntu 14 niet goed werkt...
Maar ik weet nu waar het MIME zit.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/29, 14:39:50 »
Eventjes wat schoongemaakt hier. Verder, DickStomp, als je iets wilt toevoegen aan een eerder geschreven bericht, gebruik dan de edit-knop: Dat maakt het topic veel overzichtelijker. Posten direct na jezelf ("bumpen") mag na ongeveer 48 uur weer om aandacht te trekken naar een topic.
Ik zal me beter aan de spelregels houden!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/29, 14:43:04 »
Weer stap verder!
GpsPrune heeft een .desktop bestand, zie bijlage
Maar die wordt niet getoond in Keuzemenu Openen met... als ik een .gpx aanklik
MIME denkt, dat het een .XML bestand is... Hoe komt die daaraan? Dat staat niet in .desktop!
Zorg er eerst voor dat het programma in je keuzemenu "Openen met" verschijnt, door dit eerst in te stellen onder rechtsklik - eigenschappen - tab: Openen met. Als het goed is, verschijnt ook GpsPrune onder "Overige toepassingen". Door het te selecteren en op de knop "Toevoegen" te klikken, komt het onder "Aanbevolen Toepassingen" te staan, en zal het van nu af aan ook in het rechtsklik menu "Openen met" opgenomen zijn.

Je zal in je .desktop bestand ook nog een commandolijnargument (%f of %F, of mogelijk %u - hangt van je programma af) moeten meegeven opdat je programma na opstarten ook automatisch het bestand opent.

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/29, 14:48:15 »
Weer stap verder!
GpsPrune heeft een .desktop bestand, zie bijlage
Maar die wordt niet getoond in Keuzemenu Openen met... als ik een .gpx aanklik
MIME denkt, dat het een .XML bestand is... Hoe komt die daaraan? Dat staat niet in .desktop!
Zorg er eerst voor dat het programma in je keuzemenu "Openen met" verschijnt, door dit eerst in te stellen onder rechtsklik - eigenschappen - tab: Openen met. Als het goed is, verschijnt ook GpsPrune onder "Overige toepassingen". Door het te selecteren en op de knop "Toevoegen" te klikken, komt het onder "Aanbevolen Toepassingen" te staan, en zal het van nu af aan ook in het rechtsklik menu "Openen met" opgenomen zijn.

Je zal in je .desktop bestand ook nog een commandolijnargument (%f of %F, of mogelijk %u - hangt van je programma af) moeten meegeven opdat je programma na opstarten ook automatisch het bestand opent.
Zie in de Bijlage dat GpsPrune schittert door afwezigheid bij de Overige Software... De knop Toevoegen blijft grijs...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/29, 15:53:28 »
Voeg eens die %F toe.

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/29, 16:30:20 »
Voeg eens die %F toe.
1) met sudo gedit .desktop bestand aangepast met %F in de Exec= regel
2) system restart
3) .gpx bestand openen met  Andere bestanden: GpsPrune staat er bij !!!!
4) voorbeeld resultaat gaat hierbij

Ik dank jullie allen zeer hartelijk!

Nu weet ik ook hoe ik Basic256 voor mijn boekhouding automatisch aan de praat krijg...!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/29, 16:45:34 »
Herstart is niet nodig maar de %F (of %f of %u of %U) is wel vereist vooraleer het programma in de lijst verschijnt. Ook moet het programma effectief geïnstalleerd zijn en uitvoerbaar zijn met de opgegeven exec lijn: een .desktopbestandje aanmaken volstaat niet. De controle vanwege het systeem is strikt hier.

Offline daniel

  • Lid
Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #18 Gepost op: 2016/03/29, 19:08:11 »
Fijn dat we zo met ze allen een helpende lijn hebben uitgezet voor DickStomp.
Dit fascineert mij altijd in Os dat er zoveel hulp word geboden als een probleem zich op doet en er altijd wel een oplossing is.
In verhouding met Windows dat een stuk minder is :P

Re: bestand koppelen naar programma
« Reactie #19 Gepost op: 2016/03/29, 21:43:50 »
Nog een slotopmerking:
Het koppelen kan:
1) éénmalig met "starten met" met rechtsklik op bestand
2) standaard via Eigenschappen van bestand "altijd starten met"
Ik zal hier voor deskundigen wel een open deur intrappen, maar voor andere, niet zo ervaren lezers, lijkt me dit nuttige informatie...
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail