Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziek.  (gelezen 14761 keer)

Ben7

  • Gast
Muziek.
« Gepost op: 2008/01/10, 11:15:34 »
Hallo Ubuntuers,

Sins kort Ubuntu linux op mijn pc, ben zeer tevreden over de gebruiksvriendelijkheid, ik kan alleen
geen radio luisteren en midi muziek afspelen, doe ik iets verkeerd of moet ik nog iets installeren?
Ik heb ubuntu 7.10 geinstalleerd, (amd) versie)
Daarna vanalles geprobeerd en geexperimenteerd (kan echt niet navertellen wat wel en wat niet)
Als ik nu opnieuw installeer, wat moet ik dan doen om radio en midi te kunnen beluisteren?



Groetjes Bazzer

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Muziek.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/10, 11:39:16 »
Midi muziek heb ik nog nooit geprobeerd, maar heb je de xine back-end geinstalleerd?
Deze biedt ondersteuning voor verschillende formaten, zou goed kunnen dat je radio dan weer goed werkt.
Je bedoeld online radie toch?

als je xine in synaptic(software manager) intikt krijg je als het goed is de juiste hits.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Ben7

  • Gast
Muziek.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/10, 11:45:16 »
Als ik xine intik, zegt ie 0 paketten?

Offline vragen

  • Lid
Muziek.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/10, 12:21:32 »
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb uw tips opgevolgd maar die installatie die u noemt had ik al op mijn pc staan. De melding bijvoorbeeld via www.bethel.nl krijg ik: videoplayer 8 of 9 staat er niet op installeer een plug in. Maar die kun je niet rechtstreeks aanklikken. Radio luisteren via www.classicfm.nl of www.radio1.nl gaat niet. Jammer. De play knop (Totum player) blijft grijs. Dit is het geval bij Kubuntu, als bij Ubuntu of Xubuntu.

Muziek.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/10, 12:28:20 »
w32codecs al geinstalleerd? (via synaptic) Ik kan nu alles afspelen via totem en amarok. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik midi nog niet heb geprobeerd.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline bwman

  • Lid
Muziek.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/10, 12:51:20 »
mediaplayerconnectivity installeren als je firefox gebruikt en de vlc player. HIer speelt ie het af zonder problemen, hebt u de mediacodecs al geinstalleerd  vind je hier terug. https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu hopelijk heb je hier iets aan. en nederlandstalig hier http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/multimedia/multimedia_installeren/ bij mij werkte deze laatste zonder problemen.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Ben7

  • Gast
Muziek.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/10, 14:02:50 »
Beste mensen, bedankt voor u reacties, maar wat ik ook doe, niets lukt, alles wat ik download kan niet geopend of uitgepakt worden
(bestandstype wordt niet ondersteund)  Dit is al net zo gebruiksvriendelijk als die SHI. van Bill Gates! Jammer, ik had iets meer van Linux verwacht!

Offline bwman

  • Lid
Muziek.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/10, 14:25:56 »
heel raar want bij mij doen alle drie de aangegeven weblinks het zonder problemen.

probeer dit eens in de terminal in te typen en post je sources list hier eens.

en heb je in je synaptic alle pakketbronnen aanstaan die vind je via systeem -->beheer-->synaptic
in synaptic doe je instellingen-->pakketbronnen-->en alle bronnen vinkje aanzetten dan op systeem bijwerken en op herladen klikken dan probeer je xine nog maar eens op te zoeken want hier krijg ik echt wel redelijk wat mogelijkheden op het xine zoekwoord
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Muziek.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/10, 14:29:51 »
Misschien een hele andere weg, maar heb je al gekeken of MIDI niet gedempt staat?

edit: De rest kan ik nu niks nakijken zit op me werk met Windows :|
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Ben7

  • Gast
Muziek.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/10, 15:17:50 »
Beste mensen, geen tips of adviezen meer, Als ik met standaard installatie geen muziek on line kan luisteren dan is ubuntu linux echt niets beter dan
windows,  echt belachelijk vind ik het en ik ga terug naar XP

Annelies

  • Gast
Muziek.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/10, 15:39:59 »
Linux is dus niet zo zaligmakend als men wil doen laten geloven!

Muziek.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/10, 15:47:54 »
Hoezo, omdat iets niet werkt? Windows doet gelijk alles wat je wilt, als je hem geïnstalleerd hebt?

Offline Dave

  • Lid
Muziek.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/10, 16:18:43 »
ja tuurlijk en vandaar al die rechtszaken ook :-)

Maar met een paar muisklikken is het zo gebeurd.
De urenlange zoektochten naar drivers en cd's kun je al besparen.

Ik heb overigens vraagtekens bij een nieuwe aanmelding uitsluitend voor dergelijke mededeling.

simvader

  • Gast
Muziek.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/10, 16:20:12 »
Zullen wij bij dit muziek probleem blijven?
Ik kan wel gewoon radio luisteren enzo.
even geduld en je probleem word vast wel opgelost, blackburn zal kijken (zegt ie)

Muziek.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/10, 19:45:08 »
Beste mensen, ik snap iets niet.

Het is te eenvoudig voor woorden.

Na een installatie van Ubuntu (of een afgeleide) doe je *exact* wat in deze link staat:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/multimedia/multimedia_installeren/

En dan kun je alles gewoon afspelen.

Wat midi betreft:
als ik hier een midi-bestand wil spelen, gaat Ubuntu zelf op zoek naar een midi-player.
Hij geeft hier als suggestie: Kmid.
Is gewoon te installeren via Toepassingen / Installeren en verwijderen.
Kmid in de zoekert en dan aanvinken en dan toepassen en dan klaar is kees.

Lukt dat?

Muziek.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/10, 20:10:09 »
ja ik snap het ook niet echt...hoe makkelijk kan het nog worden?
ik volg zelfs die documentatie niet na een verse install...als ik een mp3 aanklik geeft hij aan dat hij codecs nodig heeft, 2 vinkjes zetten (in ene weg die voor video) en voila...de muziek begint te spelen...
en met midi net hetzelfde (zoals hieboven gezegd), hij geeft aan wat hij nodig heeft...

Offline lowieke

  • Lid
Muziek.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/10, 20:29:52 »
Citaat van: Nunslaughter
ja ik snap het ook niet echt...hoe makkelijk kan het nog worden?
ik volg zelfs die documentatie niet na een verse install...als ik een mp3 aanklik geeft hij aan dat hij codecs nodig heeft, 2 vinkjes zetten (in ene weg die voor video) en voila...de muziek begint te spelen...
en met midi net hetzelfde (zoals hieboven gezegd), hij geeft aan wat hij nodig heeft...
Sorry hoor ,maar zo eenvoudig is het allemaal niet .Heb het zelfde probleem ,Alles netjes geinstalleerd volgens link in vorig bericht en ja mp3 afspelen geen probleem maar luisteren naar de  vrt noppes.De testlink geprobeerd en ja dan kan ik verschillende van die formaten beluisteren maar toch krijg ik een foutmelding wanneer ik naar de radio wil luisteren.Moet me van het hart,werk graag met Ubuntu maar wordt soms moedeloos van al dat gezoek om iets aan de praat te krijgen .Misschien is het voor jullie allemaal poepsimpel maar voor iemand die overstapt is het een ramp.Programma's installeren is inderdaad eenvoudig maar vooralleer je weet welke duurt het soms wel een tijdje .
Dus graag advies welk programma ik onder synaptic moet installeren om de radio Donna en Klara te kunnen beluisteren .Onder windows was het eenvoudig vrt aanklikken dan radio Donna en het ding begon te spelen zonder verder iets te moeten installeren ,gewoon met windows mediaplayer.
beste groeten

Muziek.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/10, 20:40:17 »
Lowieke, excuus, het was niet zo bedoeld.

Radio Donna: dat ligt aan die radio - ik ben het nu aan het luisteren - doet het prima hier :-)

Wat ik gedaan heb:
- op "radiospeler klikken
- het schermpje met foutmeldingen verscheen, maar dat heb ik weg geklikt
- vervolgens kon ik kiezen welke speler ik had
- ik kies dan voor "andere"
- de url die je dan ziet kun je kopieren en plakken in vlc (weet je hoe dat moet?)

Ik probeer nog uit te zoeken of je die dan kunt opslaan, zodat je niet telkens hoeft te plakken.....

Voor die andere zender kijk ik nog even.

Offline vanadium

  • Lid
Muziek.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/10, 20:44:46 »
On-line radio zou zo eenvoudig moeten zijn als gewoon de link meegeven. Ik gebruik Music player Daemon met Sonata, en volgende links doen het voor mij:

Radio 1: http://mp3.streampower.be/radio1-mid.mp3
Studio brussel: http://mp3.streampower.be/stubru-mid.mp3
Radio 21: http://www.classic21.be/rtbf_2000/radios/21128.m3u
...

In Audacious (en dus ook XMMS): Ctrl+L en URL ingeven
In VLC: File - Open network stream - HTTP/HTPS/FTP/MMMS

En dan is er het speciaal ervoor gemaakte programmastreamtuner (via synaptic) waarmee je maar te kiezen hebt uit duizenden wereldwijde radiostations. Je moet een beetje willen ook ...

Muziek.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/10, 20:53:32 »
Ok lowieke, hier mijn vervolg.

- bij radio klara kan het op exact dezelfde manier:
de url kopieren en plakken in een mediaspeler.

Om niet steeds te hoeven plakken: gebruik geen VLC.

Ik weet niet welke speler je meestal gebruikt (voor je eigen muziek die je op de pc hebt staan)?
Ik draai hier Rhythmbox - die heb jij ook want dat is de standaardspeler van Ubuntu.
- start de speler
- ga links op het scherm naar radio
- in het grote scherm staan al een paar stations (kun je verwijderen, hoeft niet). Rechter-klik in dat scherm en je kunt een nieuw station toevoegen. Vervolgens plak je daar de url (link) die je op klara of donna hebt gevonden.
- Nu kun je vanaf deze speler altijd naar die radio luisteren door die url te selecteren en af te spelen.

Lukt dit?
Kun je hier wat mee?

Offline lowieke

  • Lid
Muziek.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/10, 22:43:17 »
Citaat van: sisosteven
Ok lowieke, hier mijn vervolg.

- bij radio klara kan het op exact dezelfde manier:
de url kopieren en plakken in een mediaspeler.

Om niet steeds te hoeven plakken: gebruik geen VLC.

Ik weet niet welke speler je meestal gebruikt (voor je eigen muziek die je op de pc hebt staan)?
Ik draai hier Rhythmbox - die heb jij ook want dat is de standaardspeler van Ubuntu.
- start de speler
- ga links op het scherm naar radio
- in het grote scherm staan al een paar stations (kun je verwijderen, hoeft niet). Rechter-klik in dat scherm en je kunt een nieuw station toevoegen. Vervolgens plak je daar de url (link) die je op klara of donna hebt gevonden.
- Nu kun je vanaf deze speler altijd naar die radio luisteren door die url te selecteren en af te spelen.

Lukt dit?
Kun je hier wat mee?
kijk dit vind ik een mooie uitleg ,zit nu op een andere PC maar probeer het morgen eens.
In ieder geval dank voor de moeite ,zelf luister ik niet naar de radio op PC maar vond de vraag wel interresant om het ook eens te proberen en kwam tot de vaststelling dat het toch niet zo eenvoudig was .
Heb hetzelfde geprobeerd onder windows op mijn laptop en daar kon ik gewoon door een instructie te volgen en een speler te installeren (automatisch)het ding aan de praat krijgen.
In ieder geval dank voor het antwoord ,zou het liefst ubuntu blijven gebruiken maar krijg soms grijze haren van de weliswaar goed bedoelde suggesties ,suggesties die echter niet juist zijn en nog meer verwarring stichten.
lowieke

Ben7

  • Gast
Muziek.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/11, 10:03:42 »
Ik heb dit verhaal toch nog even gevolgd en ik waardeer het enthousiasme en de geboden hulp van jullie.
toch nog weer het een en ander geprobeerd. eerst alles opnieuw geinstalleerd zo dat eventuele foute instellingen weer oke zijn
toen de aanwijzingen van bwman "http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/m … stalleren/" opgevolgd en inderdaad nu heb ik gedeeltelijk muziek
plak ik nu de url van radio Drenthe in Rhythmbox en klik dan op afspelen dan verdwijnt alles van mijn scherm en ben ik weer bij af.
Skyradio enz doen het nu dus wel, regionale nog niet!  Niet elke pc reageert dus gelijk!
Waarom niet gewoon 1 media speler die gewoon alles afspeelt net als in Windows, dit gezeur haalt veel voordelen van Linux onderuit

En de vreemde reactie van Annelies, dat is mijn vriendin die mij zat te plagen omdat ik altijd haar Vista afkraak en ze zag nu haar kans linux
even onderuit te halen

Offline vragen

  • Lid
Muziek.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/11, 10:20:47 »
Dag mensen,

Heb bij verschillende mensen UBUNTU geïnstalleerd. Hoe kan het dat de ene pc het wel doet en de andere niet? Het geluid werkt wel alleen online radio stations kun je niet afluisteren of uitzendinggemist.nl doet het niet. de Play knop blijft grijs. Helaas komt er geen foutmelding bij UBUNTU.

Offline Hanssun

  • Lid
Muziek.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/11, 10:32:41 »
Gewoon even dit opvolgen en alles moet die dan ontvangen en afspelen...
even via mediaplayerconnectivity de totem player selecteren en klaar is kees.

in pakketten beheer de volgende onderdelen installeren:

libxine1-ffmpeg
totem-xine


Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster. In de terminal, tik (of kopieer en plak) het volgende commando:
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.old
En druk op Enter. Vul desgevraagd uw wachtwoord in en druk weer op Enter. (uw wachtwoord blijft onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo)
2. Voeg de benodigde pakketbron toe aan uw bronnenlijst, met het kladblokje Gedit. In de terminal:
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Druk op Enter.
Nu opent zich het kladblokje Gedit, met een tekstbestand. Aan het eind van de tekst in dat tekstbestand, kopieer en plak:
deb http://packages.medibuntu.org/ gutsy free non-free
Sla het tekstbestand op en verlaat het kladblokje Gedit.
3. Voeg de sleutel toe om deze pakketbron zonder problemen te kunnen gebruiken. Kopieer en plak in de terminal:
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add -
Let op: vergeet het laatste liggende streepje niet!
Druk op Enter.
4. Vernieuw de pakketbronnenlijst. In de terminal:
sudo apt-get update
Druk op Enter.
5. Installeer de codec. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via Synaptic.
Maar omdat u toch al in de terminal bezig bent, gaat het via de terminal het snelste:
sudo apt-get install libdvdcss2

en dan in pakketten beheer even w32codecs installeren.


Gr Hans,

Offline Hanssun

  • Lid
Muziek.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/01/11, 10:33:58 »
en anders weet ik het ook niet :)