Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?  (gelezen 9347 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Gepost op: 2013/11/08, 10:31:18 »
De pakketbron van Android, Play Store van Google, wordt een stuk minder goed bewaakt dan de pakketbronnen van Ubuntu. Want Play Store is veel opener dan de Ubuntubronnen, en installeren is veel makkelijker: geen wachtwoord nodig.... En bovendien krijg je geen veiligheidsupdates voor je Androidversie; alleen maar voor de geïnstalleerde toepassingen.

Daarom heb ik de volgende vragen:

1. Vinden jullie antivirus nodig op Android?
2. Zo ja, voor welke concrete risico's: pakketbron, websurfen, rondgestuurde besmette bestanden?
3. Heb je zelf wel eens een besmetting meegemaakt of net op tijd weten te voorkomen?
4. Welk *gratis* antivirusprogramma is het beste?
5. In hoeverre worden de systeemprestaties van je telefoon gedrukt door antivirus?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.  :)

Dringend verzoek: a.u.b. geen zijspoor maken van de discussie of *Ubuntu* antivirus nodig heeft.... Die discussie hebben we immers al vaak genoeg elders gevoerd.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 22:17:29 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/08, 14:14:39 »
In mijn optiek is het nodig, maar eerder voor meer veiligheid.
Op mijn tablet zijn programma's (ik weet nog niet welke) niet het toestaan van installeren uit andere bronnen aanzetten.
Met AVG krijg ik dan wekelijks een waarschuwing, zodat ik het toestaan kan uitzetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/09, 11:47:39 »
Ik vind het nodig om een securitypakket te hebben indien je wat houdt van experimenten.
Google Play Store is enkel een amalgaam voor door Google goedgekeurde apps, maar garanties op *veilige* apps zijn er niet. Vele typische android apps zijn door Google gewoon eruit gegooid veelal omwille van auteursrechtenschending ( dat is het excuus toch).
Nu zijn deze apps nog te krijgen als losse APK, veelal op torrentsites. Dit houdt nog eens extra risico's in. Begrijpelijk. Dus in dat scenario en de willekeur in de Store is een AVI noodzakelijk.

 Aanbevolen: Avast Mobile Security ( vuurmuur + AVI) of de AVG suite . Echt belastend voor Android is het niet. Op een smartphone is terughoudendheid met installatiedrang van willekeurige apps eerder aan te raden .

Misschien is het ook eens goed dat we een topic openen met welke apps absoluut te mijden zijn, en welke een aanbeveling verdienen (?).
« Laatst bewerkt op: 2013/11/09, 12:08:08 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline petervs

  • Lid
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/09, 15:09:35 »
Wat betreft het "beste" antivirus programma voor android, kijk een naar deze link:
http://www.gratisapps.nl/beste-anti-virus-apps-bescherming-android-augustus-2013

Zelf gebruik ik het niet, en heb tot nu toe ook geen last van malware gehad.
Ik kies de te installeren apps wel zorgvuldig uit. Ik gebruik ook een alternatieve "app store": https://f-droid.org/
Maar dat is meer vanwege privacy, en dat is een andere discussie.
Ubuntu MATE 16.04

Offline rman

  • Lid
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/09, 15:25:53 »
Ik gebruik nu Bitdefender. Heeft een hele heldere gui; iets wat ik ook belangrijk vind.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/09, 16:22:37 »
1. Vinden jullie antivirus nodig op Android?
Nee. Niet als je alleen apps download uit de Google Playstore of Fdroid .
Die apps worden al gecontroleerd op malware. Waarom zou de (gratis) virusscanner dat nog eens controleren? Waarom zou die (gratis) controle beter zijn?

Als je niet wenst te betalen voor apps en software download uit andere bronnen (van website's, usenet, 'vrienden', enz.) kan deze zeker wel malware bevatten en kan een virusscanner nut hebben. Maar ach, de apps zijn vaak laag geprijsd en soms is er ook een (beperkte) gratis-versie dus heb weinig 'medelijden' met gebruikers die dat willen proberen. :evil:

Tegenwoordig bevatten 'security-suite' apps soms ook andere functies, bijvoorbeeld om je toestel te lokaliseren als je deze kwijt bent. Dat kan een overweging zijn zo'n 'security-suite' app te gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/09, 18:11:18 »
http://www.mediafire.com/?54fh5liiz1kb9i7

deze koppeling geeft je de APK's van Super User en Root Explorer

zet ze op je SD-kaartje en installeer eerst Sup. user en daarna Root Explorer op een ROM van CynogenMod (meestal is super user al geïnstalleerd) op die manier kan je ongewenste zaken gewoon van je telefoon eraf gooien alsook onnodige software in je ROM.

Let op: alleen voor ervaren gebruikers !!! en je basisROM dient geroot te zijn ;)

Google Play Store garandeert maar weinig hoor ; de apps zelf doen geen kwaad, maar ze leiden je direct naar andere, kwaadaardige en te installeren apps ter kennismaking. Deze tactiek wordt aardig veel gebruikt: je kan dat makkelijk testen met de app Zedge b.v.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/09, 18:30:32 »
Let op: alleen voor ervaren gebruikers !!! en je basisROM dient geroot te zijn ;)
Wat heeft dit met de vraag in dit topic te maken?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/09, 18:34:17 »
Let op: alleen voor ervaren gebruikers !!! en je basisROM dient geroot te zijn ;)
Wat heeft dit met de vraag in dit topic te maken?

Logisch Cees dat je veel machtiger bent vanuit de Root-files dan afhankelijk te zijn van een AVI dat a) alleen *gekende* zooi kent en b) soms niet in staat is die zooi te verwijderen (soms installeren die zich doodleuk in de Root; daar is geen beveiliging op) op een normale manier. Google helpt je met het vinden van de naam van de zooi en Root Explorer geeft je de gemakkelijkheid van dat met een paar klikken te verwijderen. (Het is trouwens een tip vanuit het Androidforum ;) )

Een AVI zal je echter waarschuwen voor mogelijke gevaarlijke situaties (bv MSN en het protocol dat dat gebruikt) maar soms kan die app de zaak niet voor je regelen; en dan is een zwaardere ingreep noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/09, 18:37:42 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/09, 20:21:01 »
@testcees: Dus Google verwijderde door vele gebruikers gedownloade malware omdat??? Google controleert niet van tevoren dus er is wel degelijk kans op malware.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/09, 21:37:29 »
er is wel degelijk kans op malware.
Daar is altijd kans op. Software in Google Play is aan regels gebonden maar de controle is niet zo strikt als bijvoorbeeld bij Apple. Toch neem ik (maar) aan dat werkelijk kwaadaardige software zal worden geweerd of (snel) gewist.

Ongetwijfeld komt er nu iemand in dit topic met een lijst van oude nieuwsberichtjes over kwaadaardige apps die zijn ontdekt in Google Play. Maar de vraag in dit topic is of 'antivirus' nodig is. De kans dat uitgerekend ik zo'n onbekende malware-app installeer schat ik klein in. De kans dat 'antivirus' mij dan had gewaarschuwd nog kleiner. Uiteraard helpt het als je kijkt welke toestemmingen je een nieuwe app geeft als je die installeert.

De kans op malware in de apps van F-Droid is heel klein. Vergelijkbaar met de kans op malware in de Ubuntu pakketbron. F-Droid controleert strikt op malware en (nog veel meer) 'anti-features'.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/09, 21:45:29 »
Alles gelezen hebbende, lijkt me de mening van testcees tot nu toe het meest overtuigend....

Van het installeren van antivirus gaat een magische, geruststellende suggestie uit. Maar ook bij Android, dat veel minder goed is beveiligd dan bijvoorbeeld Ubuntu, lijkt het geen praktisch nut te hebben.

Mits je niet alles zomaar installeert vanuit de Play Store en daarbuiten. En zelfs als je dat wel doet, is antivirus maar beperkt nuttig, want dan ga je uiteindelijk toch wel een keer voor de bijl....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/10, 22:19:18 »
Ik heb mijn mening samengevat in deze nieuwe handleiding op mijn webstek:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-3

De lezers kunnen er desgewenst hun voordeel mee doen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 22:27:16 door Pjotr »

Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/12, 16:48:36 »
Ok, ik duik nu ff mijn geheugen in, dus corrigeer me als ik het fout heb... Het is namelijk alweer een tijd geleden dat ik iets dergelijks als ik hieronder beschrijf, gelezen heb.

Volgens mij kunnen apps standaard niet zo veel in Android. Ze hebben geen toegang tot het onderliggende bestandssysteem e.d.. Voor zover ik weet kunnen apps ook niet 'direct' met elkaar communiceren. Virusscanners dus ook niet. Dat houdt in dat ze apps niet zelf kunnen scannen op mogelijke malware. Een virusscanner zal dus altijd moeten afgaan op wat er al bekend is en bijvoorbeeld niet actief kunnen voorkomen dat een nieuwe vorm van malware op het systeem terecht komt. Kortom, voor bekende bedreigingen kunnen de virusscanners inderdaad behulpzaam zijn, maar niet voor nieuwe gevaren. In mijn ogen is het dan ook niet nodig om een virusscanner op Android te installeren. Google is over het algemeen er als de kippen bij om nieuw gedetecteerde malware te verwijderen. Daarnaast worden alle apps die aangeboden worden aan de Play Store gecontroleerd op verdachte activiteiten. Volgens mij is dat al een behoorlijk effectieve maatregel. Neemt niet weg dat er altijd eentje door de mazen van het net kan siepelen, bijvoorbeeld via een nieuw lek. Maar ja, dan heb je aan een virusscanner ook niets want die kan dat ook niet detecteren.

My 2 cents ;)

En voor een lief ding zou ik willen dat ik wist waar ik dit had gelezen... :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/12, 20:03:05 »
Het probleem is dat niet zozeer de app zelf malware is maar hoe die app redigeert ; je verwijzen naar een site om vervolgens zuivere phising-technieken toe te passen. De AVI houdt die processen, ook, in het oog en geeft je meestal meteen een waarschuwing.

Google Play is wat dat betreft niet erg vigilant omdat er nog steeds apps in de store zitten die dat blijkbaar probleemloos doen.
De app werkt technisch naar behoren, maar vanaf dat je meer dingen ervan gebruikt geraak je steevast in een vals karakter van die app. Enkel de gebruikservaringen melden deze tactieken. De AVI's (vooral de betalende versies) houden die methodes zeker in de gaten. Maar, nogmaals, voorkomen is beter dan ondervinden en eventueel genezen; niet zomaar alles uitproberen van de Store (of wat nog in de Store zit: andere pakketbronnen voor andere apps ;) ) zonder enig advies te hebben gekregen of een review te hebben gelezen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/02, 18:34:55 »
Ondanks allerlei waarschuwingen en cijfers van anti-virusbedrijven over het toenemende aantal kwaadaardige apps voor Android is een virusscanner voor bijna alle Android-gebruikers overbodig, zo stelt Adrian Ludwig, hoofdingenieur Android-beveiliging bij Google.

En die weet het zeker.  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/02, 20:10:41 »
Ondanks allerlei waarschuwingen en cijfers van anti-virusbedrijven over het toenemende aantal kwaadaardige apps voor Android is een virusscanner voor bijna alle Android-gebruikers overbodig, zo stelt Adrian Ludwig, hoofdingenieur Android-beveiliging bij Google.

En die weet het zeker.  :P

Dus omdat iemand van Google dat zegt is het waar???

Verder eens met femke98.

Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/03, 11:34:32 »
Mijn tekst aangepast, aangezien het onduidelijker was/is.
Nu snap ik hem wel, maar niet handig.

Tekst aangepast of niet, ik ben het nog steeds eens met je ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Android: antivirus nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/27, 18:02:58 »
1. Vinden jullie antivirus nodig op Android?
Nee. Niet als je alleen apps download uit de Google Playstore of Fdroid .
Weliswaar is dit een oud topic maar dit was een onjuist of in ieder geval onvolledig antwoord. Vooral omdat niet alleen apps een risico zijn maar ook Android software zelf. Gebruikers krijgen al na 1,5 jaar geen nieuwe Android versie meer aangeboden?! (en tot die tijd gegarandeerd wel snel?)
The lack of after-sale support from manufacturers and carriers has been widely criticized by consumer groups and the technology media. Some commentators have noted that the industry has a financial incentive not to upgrade their devices, as the lack of updates for existing devices fuels the purchase of newer ones, an attitude described as "insulting". The Guardian has complained that the method of distribution for updates is complicated only because manufacturers and carriers have designed it that way. In 2011, Google partnered with a number of industry players to announce an "Android Update Alliance", pledging to deliver timely updates for every device for 18 months after its release]; however, there has not been another official word about that alliance.

Dacht dat de ondersteuning van XP kort was :P
Net als bij XP is het beste advies koop regelmatig een nieuwe of root en doe zelf een upgrade, in dit geval naar een nieuwe Android versie of cyanogenmod maar voor veel gebruikers kan antivirus installeren eenvoudiger zijn en hoewel uiteraard niet waterdicht, het toestel in sommige situaties iets minder onveilig maken?

Bijvoorbeeld een bericht van vandaag op Security.nl over een veiligheidslek in oude versies van Android (< 4.4).
Google heeft inmiddels updates uitgebracht, maar die zijn nog niet voor alle toestellen beschikbaar of nog niet door de eigenaren geïnstalleerd.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/28, 23:37:15 »
Na een half jaar nog een antwoord.

Krijg je niet te zien zoiets in de trant van: let op, deze topic is meer dan ....maanden oud en wellicht niet meer up te date?
Jawel, Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.

Hopelijk niet te laat om op te merken dat ik een onjuist of in ieder geval onvolledig antwoord hebt gegeven. Sorry voor de verwarring.

Als de vraagsteller hier na 30 dagen geen boodschap meer aan heeft is het voor een andere lezer.

Heb je ook een inhoudelijke reactie? Het antwoord op de vraag (Android: antivirus nodig?) is mij (na ten minste 30 dagen) toch niet zo duidelijk als ik eerder stelde.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: [OPGELOST] Android: antivirus nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/29, 12:50:13 »
Overigens heb ik op mijn smartphone met Android wel een antivirus, en scan ik elke maand mijn mobiel. Maar dat terzijde.
Op mijn tablet en smartphone is een antivirus een systeem app, die je niet kan verwijderen op een normale manier.
Na elke apk installatie komt de melding: er zijn geen bedreigingen gevonden..