Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met twee gebruikers een home map delen  (gelezen 1499 keer)

Offline Jelle

  • Lid
Met twee gebruikers een home map delen
« Gepost op: 2007/05/03, 16:21:29 »
Hallo,

Even uit nieuwsgierigheid, beslist geen dringende vraag:

Ik zou het aardig vinden wanneer mijn vrouw en ik elk met onze eigen naam zouden kunnen inloggen. Nu zul je denken: maak dan gewoon een extra gebruiker aan, maar dat ligt nog niet zo simpel.

In "mijn" home map staan heel veel mappen/bestanden die wij allebei gebruiken en die wij allebei moeten kunnen lezen EN BESCHRIJVEN. Dat laatste is echter een probleem, want een gebruiker mag (volgens een melding die ik al testend kreeg) nooit schrijfrechten hebben in de home map van een andere gebruiker. Bovendien willen we niet dat onze inkomende e-mails verdeeld raken over 2 home mappen.

Opties die ik reeds heb bedacht zijn:

1) gewoon een gezamenlijke gebruikersnaam waarmee we allebei inloggen. Zo doen we het nu.

2) een aparte partitie met al onze bestanden erop. In mijn ervaring levert dat echter vaak conflicten met eigendomsrechten op omdat een bestand dat is opgeslagen door Jelle niet automatisch gewijzigd mag worden door een andere gebruiker. Ook niet wanneer dit bestand op een aparte partitie of zelfs een extern medium wordt opgeslagen.


Het gaat dus echt om het volgende: 2 Hoofdgebruikers die om beurten inloggen op dezelfde PC met samen 1 home map.

Een grappig detail is dat het wel lukt wanneer je elk je eigen Ubuntu opstart (dus 2 partities met Ubuntu en 1 partitie met home)

Op de ene Ubuntu is de hoofdgebruiker Jelle en op de andere Titia. In de map /home staat een map met de naam Jelle en een snelkoppeling naar deze map met de naam Titia. Werkt feilloos, maar alleen wanneer je met 2 aparte Ubuntus werkt. Hetzelfde grapje in 1 Ubuntu met 2 gebuikers levert een foutmelding op wanneer de niet-hoofdgebruiker probeert in te loggen. Iets over een .dmrc bestand dat niet in gebruik is en de mededeling dat de eigen home map nooit schrijfrechten mag hebben voor een andere gebruiker.

Iemand ideeën?

Offline Duckie

  • Lid
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/03, 16:59:17 »
Inloggen op jelle.
Gebruiker "titia" toevoegen aan de groep "jelle".
De hele groep "jelle" lees en schrijfrechten geven.

Dan inloggen op titia.
Gebruiker "jelle" toevoegen aan de groep "titia"
De hele groep "titia" lees en schrijfrechten geven.

Zelf niet geprobeerd, maar zoiets zou volgens mij moeten kunnen werken.
____________________________________________

Offline Jelle

  • Lid
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/03, 17:22:18 »
Ik zal het 'ns proberen, maar ik heb een sterk voorgevoel dat het niet zal lukken.
Voor de procedure die je beschrijft zal ik de snelkoppeling naar /Jelle (met de naam: Titia) moeten verwijderen en Titia voorlopig een eigen map geven. (anders kan ik niet inloggen op Titia).
Daarna moet ik de map /Titia weer vervangen door de genoemde snelkoppeling, waarna inloggen op Titia waarschijnlijk weer de foutmelding van het ontbrekende .dmrc bestand zal opleveren.

Maar, zoals ik al zei, ik zal het thuis wel eens even proberen.

Wat ik ook ga proberen:

Jouw procedure en dan de map /Titia niet vervangen door een snelkoppeling, maar IN die map snelkoppelingen naar de zichtbare mappen in /Jelle en snelkoppelingen naar /Jelle/.evolution en /jelle/.mozilla-firefox. Eens kijken of dat ook werkt.

Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/03, 17:23:56 »
lijkt me ook, maar de optie die je zelf gaf moet ook kunnen. op een apart medium of gedeelte van de schijf. dat kan in windows ook dus waarom niet in ubuntu? dan moet het zelfs nog makkelijk zijn.
homemade HTPC

johanmaes

  • Gast
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/16, 08:51:13 »
Ik zou ook graag onder home een map willen die door twee gebruikers gelezen en beschreven kan worden. Bovenstaande oplossingen lijken mij nogal complex, is er geen eenvoudigere manier om dit te bereiken? Ik heb al veel gezocht maar weinig gevonden. Als ik probeer de map lees- en schrijfrechten te geven aan een groep waar de twee gebruikers in zitten wordt die selectie altijd automatisch teruggezet op "-".

Offline vanadium

  • Lid
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/16, 13:44:02 »
Dat is een heel intens huwelijk, waar alle bestanden en mailboxen gedeeld worden ;) Onder die omstandigheden zie ik echt geen reden om onder twee verschillende accounts in te loggen.

Verschillende accounts zijn er om verschillende gebruikers te herbergen met hun eigen privéruimte. Standaard heeft iedereen enkel tot zijn eigen deel volledig toegang. Ingewikkeld of niet, maar de manier om toegang te regelen tot bestanden in Linux, is het permissie en owner systeem. Daar heb je verschilende mogelijkheden. Je kan de "other" permissies volledig open zetten, en dan heeft ieder die inlogt op de computer zonder meer alle rechten. Om precies te controleren en te beperken wie toegang kan krijgen, moet je inderdaad met groepen werken.

Offline Dave

  • Lid
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/17, 13:06:15 »
dat is mijn gedacht ook.
Heb hier ook maar 1 gebruiker omdat we toch alle bestanden delen.

Alleen op de windows machine zit nog een extra gebruiker (dochter) maar het andere account is gewoon gedeeld.

ach en zowel ik als de vrouw hebben nog wel hotmail en gmail adressen dus als je ergens privacy voor nodig zijn is dat geen probleem.
zou alleen het wachtwoord dan moeten veranderen.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/17, 14:08:03 »
Ik denk dat dit is wat de topicstarter zoekt:

https://wiki.ubuntu.com/NlProjectMap

Offline wutnubu

  • Lid
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/17, 15:37:23 »
Citaat van: johanmaes
Ik zou ook graag onder home een map willen die door twee gebruikers gelezen en beschreven kan worden. Bovenstaande oplossingen lijken mij nogal complex, is er geen eenvoudigere manier om dit te bereiken? Ik heb al veel gezocht maar weinig gevonden. Als ik probeer de map lees- en schrijfrechten te geven aan een groep waar de twee gebruikers in zitten wordt die selectie altijd automatisch teruggezet op "-".
Je kunt toch de map rechts aanklikken en dan delen.

Groet

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/17, 17:03:09 »
ik heb heb het zo

1. gksudo thunar /home -> rechtsklik maak map -> map gedeeld aangemaakt

2. menu -> systeem -> gebruikers en groepen -> groepen beheren -> groep toevoegen -> groep gedeeld aangemaakt -> gebruikers lid gemaakt van de groep gedeeld

3. gksudo thunar /home -> rechtsklik eigenschappen  -> rechten -> map gedeeld lid gemaakt van groep gedeeld -> groep gedeeld lees en schrijf rechten gegeven

4.terminal -> $ sudo chown mijngebruikersnaam /home/gedeeld

klaar

johanmaes

  • Gast
Met twee gebruikers een home map delen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/18, 17:32:01 »
bedankt voor reacties. Ik ga bovenstaande methode eens proberen.
Ik heb al geprobeerd om gewoon rechts te klikken en delen te kiezen, maar heeft dat niet meer betrekking op een map delen binnen een netwerk? Ik moet namelijk ip adres invullen e.d.