Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]scherm is "soms" te smal!?!  (gelezen 2417 keer)

Offline wolfke

  • Lid
[opgelost]scherm is "soms" te smal!?!
« Gepost op: 2013/03/29, 13:49:52 »
Ik heb 12.04 geïnstalleerd op mij PC en heb een 16:9 scherm.
Na het opstarten zie ik van de iconen links maar amper 1mm, van de tekst Bureaublad zie ik maar "aublad".
Rechts staat het afsluitsymbool op de juiste plaats.
Maar.. Soms als ik mijn scherm eens poweroff/on zet, dan staat alles er wel op!.
Als ik dan wat verander aan de instellingen/uiterlijk/vastzetten iconen, dan wordt het weer te smal, eender wat ik doe.
Iemand enig idee?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/30, 11:58:45 door wolfke »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/29, 14:28:00 »
Doe eens "automatisch instellen" met je scherm. Gewoon even wat zoeken met de fysieke knop op je beeldscherm, want elk beeldscherm heeft dat ingebouwd.

Let op: dus niet in je Ubuntu iets veranderen; alleen de fysieke schermknop gebruiken. Die zit meestal midden in de onderste rand van het beeldscherm.

Offline wolfke

  • Lid
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/29, 16:00:15 »
Het scherm hangt aan een "systeem" (vocatex 2 plus).
In de Pc-mode kan ik alleen kiezen tussen 16:9 en 4:3.
In de TV-mode heb ik een paar meer instellingen, maar als ik terug naar PC ga kiest hij weer voor 16:9.
Het is wel raar dat ik dit alleen is met 12.04 en niet heb met windows, met 10.04, met 9.xx, noch als scherm voor mijn laptop.

Offline wolfke

  • Lid
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/29, 19:07:16 »
Zoals ik in mijn eerste post al zei: het afsluitsymbool (het schermpje) staat helemaal rechts tegen de kant, dus opschuiven is geen optie.
Nu heb ik mijn scherm weer een tijdje poweroff gelaten en nu staat er alles weer op; als ik nu naar de Systeeminstellingen ga en alleen al maar op Schermen klik, is het weer om zeep.
Nog iets heel raar: als ik in Schermen dan kies voor resolutie 1024x768 (4:3)!!!!! komt alles in orde maar met scherm 16:9

Volgens mij heeft 12.04 problemen met mijn videokaart.
Ik hrhaal ook dat het alleen met 12.0 is hé.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/29, 20:21:34 »
Ik herhaal: blijf af van je toetsenbord en je muis, en probeer het met de fysieke instelknop op je beeldscherm.

Offline wolfke

  • Lid
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/29, 21:49:05 »
lukt niet: ik kan  in alle mogelijke richtingen mijn scherm verschuiven, maar daar het goed gekaderd is zowel boven, rechts als onder, valt er dan altijd iets anders af.
ik zal er dan maar mee moeten leven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/29, 22:05:01 »
Bij een pc heb ik, dat het beeldscherm aan moet staat, met opstarten, want anders veranderd het beeld formaat.
Dus kijk of dit ook bij jou is.

Ik zie dat dit een speciale apparaat is, omdat je tv en pc monitor hebt, maar ik weet dat bij tv's die ook monitor zijn, soms het beeld niet goed wordt weergeven(pc als media player), dacht dat hier iets met de rand was, van het beeld. Misschien hier eens op zoeken.

Heb je de video driver geinstalleerd?
Heb je de keuze van verschillende versie's van drivers, probeer de anderen.
Misschien is het mogelijk om het beeld vast te zetten in linux, zoek hier eens op.(misschien xrand).
Bij beeld probleem en het beeld waar je geen probleem, hoe groot is de beeld formaat die ubuntu gebruikt, is dit verschillend.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/29, 22:12:38 »
Een kennis van me, gebruikt z'n TV ook als computermonitor. Hij had ongeveer hetzelfde probleem, en kon dit oplossen door een andere beeldinstelling te kiezen met de afstandsbediening van z'n TV. Niet in de instellingen van de TV, maar via een bepaalde functieknop die direct op de afstandsbediening toegankelijk was.

Dat is helaas alles wat ik me ervan herinner....

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/29, 22:52:59 »
Bij mijn monitor, die eigenlijk wordt verkocht als tv, moest ik er het input label 'pc' aanhangen. Alleen dan is de uitlijning goed. Is er ook een dergelijke knop bij jou?

Offline wolfke

  • Lid
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/29, 23:44:57 »
bedankt voor de tips, ik heb alle toetsen gebruikt maar niets van die aard gevonden; er is een hoofdtoets die schakelt tussen wat er aangekoppeld is (momenteel alleen PC en TV).
ik zal de manual eens doornemen, maar wat me blijft intrigeren is dat het alleen bij 12.04 is.

Offline wolfke

  • Lid
Re: scherm is "soms" te smal!?!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/30, 11:58:25 »
Hoera! gevonden!
De nadrukkelijke aanbeveling van Pjotr da ik toch moest zoeken in mijn TV-instellingen hebben het gedaan.
Ergens is er een instelling Beeldmodus aanpassen en deze heb ik op Automatisch gezet, dan begon mijn scherm wat te "slingeren" totdat alles mooi gekaderd stond.
Bedankt iedereen voor de tips.

@femke98: 't is nog een oude pc zonder HDMI.

Hmmm... is dat een te vroeg 1 aprilgrapje dat de avatars op hun kop staan?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/30, 12:00:39 door wolfke »