Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Router  (gelezen 1641 keer)

Router
« Gepost op: 2008/03/31, 18:17:33 »
Hallo,

Ik wil een nieuwe router aanschaffen. Ik wil mijn server ook optimaal kunnen gebruiken. Helaas heb ik er dan wel nog een traag dingetje tussen, maar dat moet ik vervangen.

Dus het moet zoiets zijn:
- Maximaal 70 euro
- Snel, voor gebruik van server
- Goede beveiliging
- Makkelijke interne software om te configureren.
- Met draadloos erbij

Ook had ik gehoord dat je linux, iets als IPCOP op een router kan zetten. Klop dat? Zoja, hoe?

Bedank in ieder geval. Groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Router
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/31, 18:20:22 »
Dit is de open-bron-router van Linksys, die op een eigen Linux draait:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=17&art=10013628

Prima apparaat, siegi en ik hebben er ook een. Je kunt ook, omdat het ding op open-bron-firmware draait, andere open-bron-firmware erop zetten (als je dat wilt).

Router
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/31, 18:27:16 »
Aha, mooi. Wat ik me wel afvraag, hoe zit dat met de mbps? Ik snap dat stuk nog niet helemaal. Wat is snel? Ivm met de server.

offtopic:
Eigenlijk moesten ze waterdichte routers op de markt brengen voor moeders die de was doen ( zp was de oude gesneuveld, door een natte trui erboven te hangen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Router
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/31, 18:44:53 »
Citaat van: vlerknozem
Aha, mooi. Wat ik me wel afvraag, hoe zit dat met de mbps? Ik snap dat stuk nog niet helemaal. Wat is snel? Ivm met de server.
Weet ik ook niet, dat moet je zelf maar beoordelen....

Router
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/01, 13:41:54 »
Oke, ik heb de router aangeschaft. Ik sluit hem aan. Ik kom op de router. Ik heb geen internet. Ik probeer wat te configureren, nog steeds niks. Ik las ergens dat je als je een nieuw aparaat aansluit dat je het modem 1 minuut van de stroom af moet halen, geen resultaat.

-Hoe kan ik dit oplossen? Heeft iemand tips? Klopt het ook dat als ik de firmware van dd-wrt.com erop zet, dat de garantie vervalt? Zoiets dacht ik te hebben gelezen.

Groet, vlerk

Edit
Gesprek met Aardige mevrouw van de klantenservice:
Citaat
vrouw: "Gebruik u Windows xp of windows vista?"
Ik: "Ik gebruik linux"
vrouw: "Dan gaan wij die niet ondersteunen meneer"
ik: "Wat een discrimatie zeg"
Vrouw: "Ja" (ze wist zeker geen beter antwoord)
Ik "Maar het maakt toch niet uit wat voor operating system ik gebruik?"
Vrouw: "Jawel meneer dat maakt wel uit"
Ik: "Wat een monoploy positie van Microsoft zeg.."
Vrouw: "Ja"
ik "Nou dan probeer ik het zelf maar"
vrouw: "Oke meneer, een prettige dag verder"
Ik owrdt hier dus echt zo pissig van

Router
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/01, 14:24:29 »
Ik heb geen idee bij wat voor provider je zit ??
Maar indien via je modem het mac adres van jouw pc geregistreerd staat bij je provider zul je hun dit moeten laten resetten bij de provider.

OF ?
Je cloned het mac adres van jouw pc naar je router toe, zodat je provider denkt dat jouw pc er nog aanhangt..

In alle andere gevallen ( dus indien dit niet zo is..
Heb je bepaalde instelingen voor iedere provider die je MOET instellen anders krijg je geen verbinding.

De instellingen voor het modem zijn afhankelijk van de netwerkleverancier voor jouw abonnement. Er zijn in Nederland vier netwerkleveranciers, namelijk: KPN, BBNed, BabyXL (tegenwoordig: Tiscali) en Versatel. Indien je niet weet welke netwerkleverancier de verbinding in jouw geval verzorgt, kijk dan even op de website van jouw internet provider. De juiste instellingen verschillen per netwerkleverancier. (De exacte benamingen kunnen per modemtype iets anders zijn.)

KPN:
Encapsulation = PPPoA VCMux
VPI = 8
VCI = 48

BBNed:
Encapsulation = 1483 Bridged LLC
VPI = 0
VCI = 35

BabyXL (tegenwoordig Tiscali):
Encapsulation = 1483 Bridged LLC
VPI = 0
VCI = 34

Versatel:
voor nieuwe Versatel abonnementen (vanaf ongeveer maart 2003):
Encapsulation = 1483 Bridged LLC
VPI = 0
VCI = 32

voor oude Versatel abonnementen (tot ongeveer maart 2003):
Encapsulation = PPPoA VCMux
VPI = 0
VCI = 32


Let er op dat (vooral bij de PPPoA verbindingen) het van belang is dat je de gebruikersnaam en wachtwoord juist invult. Bij de gebruikersnaam hoort bijna altijd nog een toevoeging, zoals bijvoorbeeld: @lover.
Wat je exacte gebruikersnaam moet zijn, is afhankelijk van je abonnement en provider. Deze gegevens heb je altijd in een brief van je provider gekregen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Router
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/01, 17:57:01 »
Ik zit bij Casema, het is gelukt :D Echter heb ik dd-wrt erop gezet en weet ik de standaard inlog gegevens niet.


Router
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/01, 18:09:25 »
Als het zo makkelijk was.... root en admin heb ik vaak geprobeerd in verschillende combinaties. Ik heb hier ook een topic geplaatst: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=29799&start=0

Router
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/02, 15:59:27 »
Alles werkt nu perfect. Draadloos netwerk met WPA beveiliging, Bijde routers bezoeken vanaf PC, internet :D
Mijn dag kan niet meer stuk. Bedankt allemaal de hulp.

Ik vraag me alleen wel af of het echt nu heeft om de router te overclocken :D