Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux vanaf usb gebruiken bij niet-instelbare BIOS  (gelezen 326 keer)

linux vanaf usb gebruiken bij niet-instelbare BIOS
« Gepost op: 2017/01/01, 14:44:48 »
Goedemiddag en eerst de beste wensen voor 2017 voor een ieder die dit leest.

Ik hoop dat jullie handiger het nieuwe jaar zijn ingegaan dan ik met 2 computers in puin. De ene loopt weer een beetje met verse Ubuntu, maar mijn laptop wil niet meer inloggen. 'Sessie starten mislukt' zegt hij. Ik had al wat onenigheid vanwege (weet het niet meer precies uit mijn hoofd) iets met Microsoft lettertypes. ms ttf installer, zoiets was het, maar ik weet niet meer bij welk programma dat was.
Op een gegeven moment heb ik de types ergens handmatig van gedownload en toen moest ik ze één voor één unzippen - zucht. Uren bezig geweest, had 3/4 gedaan ongeveer.

Tegelijkertijd heb ik gepoogd Zoneminder te installeren om te kunnen zoomen met de webcam. Dat kreeg ik niet goed voor elkaar en ergens kreeg ik de melding in de terminal dat ik met het command 'autoremove' (weet het zinnetje niet meer exact) de overtollige bestanden van Zoneminder kon verwijderen. Dat gedaan, toen deed het programma het nog niet.

Vervolgens wilde ik dan maar de lettertypes bij de andere fonts zetten in mijn mapje .fonts. Selecteerde ze en drukte op ctrl+C ... en toen wilde mijn laptop niets meer. Ik herstartte en ... ja hoor: 'sessie starten mislukt'. Ik weet eigenlijk niet of dat commando 'autoremove' iets heeft verwijderd wat niet moest of dat er ergens een bug zat op die lettertypes.

Nu heb ik godzijdank een usb met Linux opstarter erop (en die is gelukt op deze computer, dus dat heb ik goed gedaan), maar je moet per se in de BIOS invullen dat hij met de usb moet opstarten. Ik zoeken ... niks he. Op mijn telefoon zitten googlen voor een oplossing.
Iemand op dit forum zei ergens dat je dan de andere opstartopties moest uitvinken, aangezien die nieuwe pc's een bijna niet meer instelbare BIOS hebben. Dat gedaan. Nu start hij niet op met de usb én kan ik niet meer in de BIOS. Dat gaat weer lekker.

Iemand een idee? Ik wil niet alles eraf, want ik heb véél belangrijke documenten zonder te saven. Dat ging ik gisteravond dus doen ... en als ik het al voor elkaar krijg om hem op te starten met de usb, zal ie mijn documenten wel weer niet willen openen, maar dat is probleem 2. Is misschien wel te verhelpen door de rechten aan te passen ...

Oh PS ik heb wel voor elkaar dat ik in de grub zit op de laptop. Heb ik van gehoord, maar weet niet wat ik ermee kan. Alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd in te typen, vindt Grub maar niks

Er is natuurlijk niemand hier vandaag! Ik heb recovery mode gevonden en van alles hersteld vanuit daar. Geen resultaat. Zit nu in de root terminal, tenminste zo ziet het eruit. Hij geeft melding Failed to fully start up daemon: input/output error. En ik ga zoeken of ik nog een spreuk kan vinden om iets te bereiken hier ...
« Laatst bewerkt op: 2017/01/01, 15:35:16 door Anastasia »
"Je gaat het pas zien als je het doorhebt" (Cruijff)