Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is 11.10 echt zo slecht?  (gelezen 15999 keer)

Offline grubuntu

  • Lid
Is 11.10 echt zo slecht?
« Gepost op: 2011/10/29, 15:21:47 »
Ben al jaren enthousiast gebruiker van Ubuntu. Zag dus uit naar 11.10. Maar het valt nu wel erg tegen.....
  • Upgraden van 11.04 werkte niet. Dus een schone installatie gedaan.
  • Na de eerste keer stopte het opstarten bij het paarse scherm. Het lukte wel om via de GRUB-optie "previous versions" op te starten. Maar vervolgens deed de externe monitor (die Ubuntu altijd vlekkeloos vond) het niet meer.
  • Dus nog maar eens opnieuw geïnstalleerd. Nu startte het systeem tenminste wel gewoon op. Maar nog steeds geen externe monitor. Wat ik ook probeer (is al als specifiek topic ingebracht)
  • Vervolgens (ik was steeds bekadeld aangesloten) de draadloze verbinding (Atheros chipset) geprobeerd. Ook die werkt niet. Oplossingen via dit forum, zoals http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet, bieden geen soelaas.

Ik ga bijna denken dat ik 11.04 maar weer ga installeren....
Dat kan toch niet waar zijn????

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/29, 15:28:49 »
Nee hoor.

Pech met de ijzerwaar? Hopelijk heb je straks meer geluk met 12.04.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/30, 17:32:21 »
11.10 staat nog niet echt op punt vind ik.
De tussenversies worden blijkbaar meer en meer echt uitprobeer versies.
Ik wacht met spanning af naar de volgende LTS 12.04.
Hopelijk zijn dan alle fouten/bugs/ontbrekende programma onderdelen er terug en ook een betere werking van Unity/Compiz/grafische drivers compatibiliteit.
11.04 kan ik niet draaien op mijn comp maar wel 11.10. Vraagt minder van het grafische.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/30, 18:16:33 »
11.10 staat nog niet echt op punt vind ik.
De tussenversies worden blijkbaar meer en meer echt uitprobeer versies.
Nee hoor. Denk aan de gulden "twee-maanden-regel"....  :)

Citaat
Ik wacht met spanning af naar de volgende LTS 12.04.
Ook die zal in het begin (eerste paar maanden) nog een hoop kinderziektes hebben. Wedden?  ;)

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/30, 18:23:44 »
Op een paar kleine puntjes na vind ik 11.10 best wel meevallen, zelfs met een niet ideale installatie (upgrade van 11.04).

Gewoon nog wat geduld uitoefenen en vooral je updates goed in het oog houden is de boodschap.

Neen, ondanks dat ie aanzienlijk trager is dan 11.04, het is zeker geen 'slechte' versie.

Op sommige hardware kan het misschien niet ideaal lopen. Maar dat zal met 12.04 evengoed zijn denk ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/30, 18:42:50 »
11.10 is volgens mij niet slecht alleen nog niet helemaal af en dat vind ik jammer gezien de vele problemen met de hardware en  software met 11.10.
Ik heb geen exotische hardware en eigelijk nooit opzienbarende problemen gehad met updates, maar van 11.04 naar 11.10 was geen voor mij geen verstandige keus. Voor het eerst, sinds ubuntu 8, kreeg ik (en vele anderen ) een onvoorspelbaar onstabiel systeem. Voorlopig ben ik overgestapt naar mint , ik verwacht van deze versie een systeem wat, qua ontwikkeling, niet voorop zal gaan lopen, maar maar meelift met de ontwikkeling van Ubuntu zonder het gevaar van het proefkonijngevoel.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/30, 18:48:04 »
11.10 staat nog niet echt op punt vind ik.
De tussenversies worden blijkbaar meer en meer echt uitprobeer versies.
Nee hoor. Denk aan de gulden "twee-maanden-regel"....  :)

Citaat
Ik wacht met spanning af naar de volgende LTS 12.04.
Ook die zal in het begin (eerste paar maanden) nog een hoop kinderziektes hebben. Wedden?  ;)

Tuurlijk, maar in 11.10 zijn er sommige zaken weggevallen die er waarschijnlijk (hopelijk) terug erin komen. Heeft waarschijnlijk te maken met de overgang naar Gnome 3.
Nu, hier werkt het goed en ben er wel tevreden over. Heb overigens nog altijd 10.04 op mijn Laptop staan. Met 512 MB ram is het voor 11.10 toch wat weinig (heb wel Zram erbij gezet en dus betere snelheid maar toch niet voor dagelijks op te werken)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem69

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/30, 20:13:41 »
Twee maanden of niet... het hele unity/gnome 3 debacle heeft mij doen overstappen... ik draai Kubuntu. Al eerder eens geprobeerd maar toen vanwege onstabiliteitsdingetjes toch weer terug naar Ubuntu gegaan, maar deze keer lijkt de overstap definitief.

Ik snap best welke kant Canonical op gaat met Unity..(tablet, touchscreen) maar mijn laptop heeft geen touchscreen en daarom draai ik ook (K)ubuntu op mijn laptop en iOs en Android op mijn tablets.  8-)

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/30, 21:41:40 »
@heir4c ik heb nog wat latjes geheugen liggen (ddr1 1gb pc2700 333) misschien helpt dat ? geef maar een pb
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline softbart

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/31, 09:48:11 »
Unity is niet slecht/goed. Het is anders.
Op de desktop vind het een crime. Dus daar blijft gewoon Debian.
Helaas lukt het nog niet om Unity op mijn netbookje te installeren ,het gma500 probleem. (Al is @TonH het wel gelukt)
Juist voor de Eee 1101HA lijkt Unity interessant. Dit met de gedachte aan een Eee tablet als opvolger van de 1101HA.
Op de laptop nog niet geprobeerd.

groet,

Theo

Offline Dave

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/31, 10:25:55 »
anders is niet slecht per definitie.
Al zit ik er persoonlijk niet op te wachten dat m'n knopjes telkens ergens anders zitten, ze(Canonical) moeten wel in de pas lopen met andere uiteraard.
Gelukkig is eea al snel weer op het oude vertrouwde te krijgen.
Wil je in win7 nog een snelstartbalk zul je externe software moeten aanschaffen.

Bij elke uitgave zijn er wel systemen die de upgrade of installatie niet aan kunnen dus wat dat betreft piest 11.10 ook al niet buiten de pot.


Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/31, 19:14:28 »
Kijken of het de 2e keer wel lukt...

Ja, 11.10 is de slechtste Ubuntudistributie ever!!
Ubuntu One is niet goed geïntegreerd in Thunderbird, ik moet dagelijks mijn netbook hard resetten omdat alles hangt en werkelijk niets meer werkt, achtergronden zijn niet meer zelf in te stellen - ik werkte altijd met DesktopNova (geleverd met 11.10!!!) maar dat werkt domweg niet, mijn netbook start traag op en alles werkt ook reuze traag.
Kortom problemen, problemen en nog veel meer problemen. En ik haal toch echt dagelijks alle updates op!

Ik heb wel eens vaker problemen gehad bij een upgrade, maar nog nooit zoveel en ik heb ook nog nooit dagelijks mijn netbook hard moeten resetten omdat werkelijk niets meer werkte.
Op mijn gewone desktopcomputer (een ouwetje) valt er met 11.10 niet te werken omdat alles zo verschrikkelijk traag is... Je blijft kopjes koffie halen!

Ik vind dit jammer. Nieuwe mensen die Ubuntu willen proberen haken op deze manier snel af (en oude, vrij fanatieke gebruikers - "ik" zei de gek - overwegen steeds vaker om de stap terug naar Windows maar weer te maken... want ik heb bij Windows nog nóóit zoveel problemen gehad!

Ubuntu krijgt wat mij betreft nog een week en als ik dan nog steeds dagelijks moet resetten, haak ik af en beschouw Ubuntu als een leuk experiment. Wel jammer.

groet,
Marianne

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/31, 19:21:27 »
@MarianTiel: probeer Xubuntu 11.10 eens. Doe een schone installatie, en beperk je tot de volgende aanpassingen/ingrepen: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Stabiel en betrouwbaar. Op mijn machines althans.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/31, 19:44:54 »
Mijn ervaring op de laptop (dual-core 2GHz AMD64) is dat, vreemd genoeg, de 64 bit versie inderdaad erg traag lijkt, terwijl de 32 bits versie loopt als een spoortrein !
De 64bit versie had ook nog een vreemd java probleem en een flash probleem, die in de 32 bit versie probleemloos werkten.
Het bovenstaande heb ik ervaren in de alpha en beta releases, en die horen bugs te hebben :lol:

Wat Pjotr zegt, is ook mijn mening, mijn PC doet wat ik wil, zoals ik het wil en het ziet er voor mij goed uit.
Maar ...... over smaak valt te twisten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/31, 19:51:18 »
@MarianTiel

Geloof Pjotr aub op zijn woord.

Als je gewend bent aan Ubuntu met Gnome2, dan zul je je echt zeer snel thuis voelen in Xubuntu. Werkt erg Gnome2-like. Makkelijk te doorgronden menu's, gewoon de vensterknoppen rechtsboven. Als je vroeger met Ubuntu goed uit de voeten kon, dan zal dat hiermee ook zo zijn. Nagenoeg alle programma's waar je met Gnome2 mee werkte, werken ook gewoon in Xubuntu met XFCE.

Xubuntu: echt de topper voor hen die niet willen en/of kunnen wennen aan Gnome3. Ik ben nog wel benieuwd hoe het straks met Mint gaat uitpakken. Ik hoop echt dat ze Xubuntu nooit zo ingrijpend gaan wijzigen.

Tipje: probeer eens een live-cd van Xubuntu. Kun je het gewoon eens uitproberen. Veel lol voor weinig...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/31, 19:54:36 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Dave

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/31, 19:53:07 »
Een upgrade kan altijd verkeerd uitpakken.
Tis wel leuk om als test te gebruiken maar zegt niet alles altijd.
Belangrijk kan ook zijn eigen instellingen in de home map die dwarsliggen.
Schone lei is altijd beter.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/31, 19:57:22 »
Kijken of het de 2e keer wel lukt...

Ja, 11.10 is de slechtste Ubuntudistributie ever!!
Ubuntu One is niet goed geïntegreerd in Thunderbird, ik moet dagelijks mijn netbook hard resetten omdat alles hangt en werkelijk niets meer werkt, achtergronden zijn niet meer zelf in te stellen - ik werkte altijd met DesktopNova (geleverd met 11.10!!!) maar dat werkt domweg niet, mijn netbook start traag op en alles werkt ook reuze traag.
Kortom problemen, problemen en nog veel meer problemen. En ik haal toch echt dagelijks alle updates op!

Ik heb wel eens vaker problemen gehad bij een upgrade, maar nog nooit zoveel en ik heb ook nog nooit dagelijks mijn netbook hard moeten resetten omdat werkelijk niets meer werkte.
Op mijn gewone desktopcomputer (een ouwetje) valt er met 11.10 niet te werken omdat alles zo verschrikkelijk traag is... Je blijft kopjes koffie halen!

Ik vind dit jammer. Nieuwe mensen die Ubuntu willen proberen haken op deze manier snel af (en oude, vrij fanatieke gebruikers - "ik" zei de gek - overwegen steeds vaker om de stap terug naar Windows maar weer te maken... want ik heb bij Windows nog nóóit zoveel problemen gehad!

Ubuntu krijgt wat mij betreft nog een week en als ik dan nog steeds dagelijks moet resetten, haak ik af en beschouw Ubuntu als een leuk experiment. Wel jammer.

groet,
Marianne


Wel jammer dat  je misschien windows weer opzoekt. 10.04 draait toch erg stabiel? Althans bij mij wel. 11.10 Xubuntu  draait anders ook zonder problemen hier op een samsung R510. Heb nog een pc met win 7 en XP moeten installeren. Ben je meer dan 1.5 uur mee bezig en dan maar weer opstarten en nog een keer. Duffe ellende. Was toch blij dat ik jaren terug overgestapt ben. Alle software bij de hand. En dat alles niet altijd werkt neem ik voor lief.
Heb altijd op de werk pc  een LTS. Op de andere staan de probeer versies.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/31, 19:58:29 »
@MarianTiel: probeer Xubuntu 11.10 eens. Doe een schone installatie, en beperk je tot de volgende aanpassingen/ingrepen: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Stabiel en betrouwbaar. Op mijn machines althans.  :)

Mwah, zo stabiel als de LTS kan het natuurlijk niet zijn :P

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/31, 20:17:57 »
@MarianTiel: probeer Xubuntu 11.10 eens. Doe een schone installatie, en beperk je tot de volgende aanpassingen/ingrepen: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Stabiel en betrouwbaar. Op mijn machines althans.  :)

Mwah, zo stabiel als de LTS kan het natuurlijk niet zijn :P
Maar, eerlijk is eerlijk, Xubuntu is wel stabieler dan Unity ;)

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/31, 20:31:04 »
@MarianTiel: probeer Xubuntu 11.10 eens. Doe een schone installatie, en beperk je tot de volgende aanpassingen/ingrepen: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Stabiel en betrouwbaar. Op mijn machines althans.  :)

Mwah, zo stabiel als de LTS kan het natuurlijk niet zijn :P
Maar, eerlijk is eerlijk, Xubuntu is wel stabieler dan Unity ;)

Daar ga ik niet eerlijk in zijn, want ik heb Xubuntu nog helemaal niet geprobeerd (en ben dat niet van plan ook) ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/31, 21:13:16 »
Citaat
Ik vind dit jammer. Nieuwe mensen die Ubuntu willen proberen haken op deze manier snel af (en oude, vrij fanatieke gebruikers - "ik" zei de gek - overwegen steeds vaker om de stap terug naar Windows maar weer te maken... want ik heb bij Windows nog nóóit zoveel problemen gehad!

Ubuntu krijgt wat mij betreft nog een week en als ik dan nog steeds dagelijks moet resetten, haak ik af en beschouw Ubuntu als een leuk experiment. Wel jammer.

groet,
Marianne


Ik ben Ubuntu gebruiker vanaf versie 8 maar nog nooit zoveel problemen gehad met een upgrade als met versie 11.10.. maar terug naar windows is voor mij geen optie..ik ben te veel gehecht aan Linux. Uiteindelijk besloten een downgrade te gaan doen naar Linux Mint...ik was eigenlijk vergeten hoe onhandig unity eigenlijk is...de menu-structuur van Mint vind ik niet alleen mooi om te zien maar is ook functioneler (vooral mensen die windows gewend zijn zullen zich snel thuis voelen in Linux Mint (mag ik hier reclame maken?   =D))
« Laatst bewerkt op: 2011/11/01, 08:58:36 door heir4c »

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/31, 21:28:04 »
Heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de discussie over Unity en Ubuntu vs Windows. Nu staat er weer zo'n praatsessie in een forumonderdeel waar het eigenlijk niet thuis hoort. In 'Algemeen' zijn meer dan genoeg van dit soort draadjes. Wens iedereen desalniettemin veel plezier met het herhalen van zetten  ;)

Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/01, 00:13:45 »
Heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de discussie over Unity en Ubuntu vs Windows. Nu staat er weer zo'n praatsessie in een forumonderdeel waar het eigenlijk niet thuis hoort. In 'Algemeen' zijn meer dan genoeg van dit soort draadjes. Wens iedereen desalniettemin veel plezier met het herhalen van zetten  ;)

+100

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/01, 06:57:03 »
@MarianTiel: probeer Xubuntu 11.10 eens. Doe een schone installatie, en beperk je tot de volgende aanpassingen/ingrepen: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Stabiel en betrouwbaar. Op mijn machines althans.  :)

Mwah, zo stabiel als de LTS kan het natuurlijk niet zijn :P
Maar, eerlijk is eerlijk, Xubuntu is wel stabieler dan Unity ;)

Daar ga ik niet eerlijk in zijn, want ik heb Xubuntu nog helemaal niet geprobeerd (en ben dat niet van plan ook) ;)
Ooit heb ik het eens testgedraaid. Niet lang, want ik vond het beroerd werken, maar het was (voor zover Unity dat nog niet was) erg stabiel. Xfce gaat tenslotte ook al heel wat jaartjes mee :P

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Is 11.10 echt zo slecht?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/01, 07:08:04 »
Heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de discussie over Unity en Ubuntu vs Windows. Nu staat er weer zo'n praatsessie in een forumonderdeel waar het eigenlijk niet thuis hoort. In 'Algemeen' zijn meer dan genoeg van dit soort draadjes. Wens iedereen desalniettemin veel plezier met het herhalen van zetten  ;)

+100

Eens.

En dit draadje is des te vreemder omdat het (terechte) geklaag van zowel de TS als MarianneTiel over problemen met de *upgrade* gaan van 11.04 naar 11.10 en *niet* over Unity specifiek. Maar zelfs opwaardeerproblemen worden aangegrepen om ineens Unity als onderwerp van het gesprek te benoemen (nogmaals: *niet* door de klagers) en om het wondermiddel, Xubuntu te promoten, op zich een eigenaardige gedachtengang. Soms lijkt het wel of berichten (klachten) gewoon niet of slecht gelezen worden maar men acuut in een andere modus springt.

Je kunt je afvragen of de klagers hiermee geholpen worden, zelf denk ik van niet. Specifiek inzoomen op de upgrade-perikelen lijkt me nuttiger.